دوشنبه، 22 تیر 94 - 06:51

 وحيد حيدريان در حال حاضر مدیرعامل سازمان  فاوای شهرداری  اصفهان است.از سوابق وی می توان به رييس هيأت مديره انجمن علمي پژوهشي برق و كامپيوتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد ،مسوول انفورماتيك و GIS شهرداري منطقه ۱ اصفهان، دبير شوراي شهرسازي شهرداري منطقه۱ اصفهان، رئيس اداره ي انفورماتيك معاونت شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان، عضو كميته ي ارزيابي سيستم هاي مكانيزه ي شهرسازي كشور،عضو كميسيون امور بين الملل سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور، نماينده فني هيات مديره سازمان فاوا شهرداري اصفهان و دبير كميته فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداريهاي كلان شهرهاي كشور اشاره کرد

 وحيد-حيدريان--مدیرعامل-سازمان--فاوای-شهرداری--اصفهان

سازمان فاوای شهرداری چه جایگاهی در کشور دارد؟

همانطور كه مي‌دانيد شهرداريها به عنوان يك دستگاه اجرايي در مقايسه با ساير دستگاههاي اداري كشور بيشترين حجم ارباب رجوع را به خود اختصاص داده‌اند و در تمام حوزه‌هاي مرتبط با زندگي شهروندان از جمله شهرسازي و معماري، خدمات شهري، عمران؛ حمل و نقل و ترافيك و فرهنگي اجتماعي نقش مهم و مؤثري دارند و سازمانهاي فاوا تمام تلاش خود را در ارائه اين خدمات بصورت الكترونيكي، كم هزينه،‌شبانه روزي و با دسترسي آسان به مردم به كار بسته‌اند به عبارتي ديگر دو هدف كلان براي سازمانهاي فاوا در نظر گرفته شده و آن افزايش سرعت و تسهيل در ارائه خدمات به مردم است.

نقش سازمان فاوای شهرداری در تحقق دولت الکترونیک را چگونه می بینید؟

امروزه در شهرها به ويژه كلانشهرها بيش از ۵۰ دستگاه اجرايي وجود دارد كه هر يك خدماتي را به مردم ارائه مي‌كنند. در ميان اين دستگاه‌هاي اجرايي شهرداريها به تنهايي ارائه بيش از ۳۰۰ خدمت متنوع را برعهده دارند و با توجه به وسعت اين خدمات، سازمانهای فاوا و شهرداريها نقش ويژه‌ای را در تحقق دولت الكترونيكي ايفا مي‌نمايند.

تا تحقق دولت الکترونیک چه فاصله ای داریم؟؟

براساس چارچوب ارائه شده توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ ميلادي دولت الكترونيكي داراي سه بعد كليدي است.

الف – دسترسي خدمات بر خط (OnLine) ب – زيرساخت مخابراتي  ج- سرمايه انساني كه هر يك از اين ابعاد شاخصهاي مشخصي براي ارزيابي دارند. بعنوان مثال زيرساخت مخابراتي داراي شاخصهاي تعداد كاربران اينترنت، تعداد مشتركين تلفن همراه و ثابت و… مي‌باشد.امروز كشور ما از لحاظ سرمايه انساني در موقعيت خوبي قرار دارد اما از نظر دسترسي خدمات برخط و زيرساخت مخابراتي موقعيت مناسبي نداريم. در بعد دسترسي خدماتي برخط (OnLine) چهار مرحله متمايز در نظر گرفته شده است.

الف) ارائه خدمات اطلاعاتي مقدماتي (ارتباط يك طرفه با كاربر) – اطلاع رساني

ب ) ارائه خدمات اطلاعاتي بهبود يافته (ارتباط دو طرفه با كاربر) – تعامل

ج ) ارائه خدمات تراكنشی مانند پرداخت الكترونيكي

د ) ارائه خدمات به هم پيوسته و يكپارچه در سطح تمام دستگاه‌هاي اجرايي.

در حال حاضر شهرداري اصفهان بيش از ۲۳ خدمت اطلاع رساني، ۵۴ خدمت تعاملي و ۳ خدمت از نوع تراكنشی را ارائه مي‌دهد، اما متاسفانه در سطح چهارم تاكنون خدمتي ارائه نشده است. لذا ما همچنان در مراحل اولیه تحقق دولت الكترونيك قرار گرفته‌ايم.تحقق دولت الكترونيكی را بايستي به يك مسابقه دو تشبيه كرد. مهم نیست كه ما چقدر دويده‌ايم، مهم اين است كه موقعيت ما نسبت به ساير رقبا چگونه است.هر ساله سازمان ملل گزارشي مبني بر رتبه‌بندي كشورها در تحقق دولت الكترونيكی منتشر مي‌كند. درسال ۲۰۱۴ رتبه ايران در اين زمينه در ميان ۱۹۵ كشور جهان ۱۰۵ و در آسيا در ميان ۴۷ كشور، ۳۰ بوده است و كره جنوبي رتبه اول در تحقق دولت الكترونيكی را به خود اختصاص داده است.

چه عواملی تحقق دولت الکترونیک را به تاخیر می اندازد؟

براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، امتياز ايران از نظر شاخص زيرساخت مخابراتي ۲۹۴/۰ .و متوسط جهاني ۳۶۵/۰ است و از لحاظ شاخص خدمات OnLine امتياز ايران ۳۷۰۱/۰ و متوسط ۳۹۱۹/۰ می‌باشد و از نظر شاخص سرمایه انسانی امتیاز ایران ۶۸۸۲/۰ و متوسط جهانی ۶۵۶۶/۰ مي‌باشد.

بنابراين اولويت ما بايد در بهبود زيرساخت مخابراتي و خدمات OnLine باشد، چرا كه بهبود اين دو شاخص مي‌تواند نقش مهمی را در تحقق دولت الكترونيكی ايفا نمايد و در اين راستا راهكارهاي متعددي وجود دارد كه مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

الف – افزايش دسترسي عموم مردم به ويژه اقشار كم درآمد به زيرساختهاي مخابراتي

ب – تاكيد بر استفاده از خدمات الكترونيكي و در نظر گرفتن تسهيلات ويژه در اين رابطه و افزايش كانالهاي دسترسي و يكپارچه نمودن آنها.

ج– اشتراك و انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌هاي اجرايي

د– فعال نمودن نقشه راه دولت الكترونيكی كه توسط دولت يازدهم تدوين شده است.

ه- توجه ويژه به ايجاد مديريت واحد شهري

از پروژه هایی که فاوای شهرداری موفق به اجرای آن شده است بفرمایید.

ايجاد توسعه شبكه اختصاصي فيبرنوري بين ساختمانهاي شهرداري و همچنين تقاطع‌هاي سطح شهر بصورتي كه هم اكنون كليه ساختمانهاي شهرداري اصفهان جهت تبادل اطلاعات از اين بستر استفاده مي‌كنند، تهيه نقشه ۲۰۰۰/۱ ديجيتال شهر اصفهان حاصل از عكسبرداري سال ۱۳۹۲، مميزي كل املاك شهر و مكانمند نمودن اطلاعات مميزي، طراحي و پياده سازي GeoDataBase، ارائه بيش از ۸۰ خدمت الكترونيكي از طريق پرتال و ۱۷ خدمت از طريق وب موبايل، تجهيز اتوبوسها و خودروهاي خدمات شهري به AVL‌، پياده سازي سيستم‌هاي اطلاعاتي نظير سيستم مكانيزه شهرسازي تحت وب، سيستم هوشمند و مكانمند نظارت بر قراردادهاي خدمات شهري و….

در سال ۹۴ چه برنامه هایی برای توسعه ی حوزه ی آی تی اصفهان دارید.

در سال جاري ۱۷۹ پروژه براي توسعه حوزه ICT شهرداري اصفهان در نظر گرفته شده كه از اين تعداد ۱۲۳ پروژه زيرساخت فني، ۳۴ پروژه سيستم‌هاي اطلاعاتي و ۳۰ پروژه مربوط به جمع آوري داده مي‌باشد. از پروژه‌هاي مهم سال جاري مي‌توان به ارتقاء مركز داده موجود شهرداري، طراحي مركز داده جديد و افزايش سيستم‌هاي اطلاعاتي و خدمات الكترويكي اشاره نمود.

از سرویسهای الکترونیکی که فاوا اقدام به راه اندازی آن نموده ، بفرمایید

همانطور كه قبلا گفته شد در حال حاضر بيش از ۸۰ خدمت الكترونيكي از طريق درگاه الكترونيكي شهرداري اصفهان به آدرس www.isfahan.ir به شهروندان ارائه شده است كه از جمله اين خدمات مي‌توان به پرداخت الكترونيكي عوارض نوسازي و عوارض خودرو، سامانه مسيرياب اتوبوس، نرخ كرايه خطوط تاكسي، ثبت شكايات مردمي و درخواستهاي ۱۳۷، قيمت روزانه بازارهاي كوثر، آمارنامه شهر اصفهان، نقشه جامع ترافيك و حمل و نقل هوشمند، نقشه مناطق شهري با جانمايي مراكز، جستجوي متوفات باغ رضوان؛ صدور امضاء ديجيتال و… اشاره نمود. ضمناً با توجه به اهميت و جايگاه و ضريب نفوذ تلفن‌هاي همراه هوشمند بين مردم، ‌امكانات استفاده از اين خدات بر روي موبايل و تبلت نيز فراهم شده است كه در اين رابطه بايستي به webmobile.isfahan.ir مراجعه نمود.

ارتباط شما با سایر نهادها در حوزه IT چگونه است؟

خوشبختانه در حال حاضر ارتباطات و همكاريهاي خوبي با سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران، سازمان شهرداريها و دهیاریهاي كشور، سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان و كشور و ساير نهادهاي حاكميتي در حوزه ICT وجود داشته و سیاست كلي بر افزايش و تقويت اين ارتباطات در راستاي ارتقاء سطح كيفي حوزهICT شهرداري اصفهان قرار گرفته است.

ارتباط شما با سازمان نصراصفهان چگونه است؟آیا در خصوص انجام پروژه های فاوای شهرداری از توان شرکتهای اصفهانی استفاده می شود.

 با توجه به سياست برون سپاري پروژه‌هاي حوزه ICT شهرداري اصفهان توسط سازمان فاوا تاكنون،‌ همكاريهاي بسيار خوبي با سازمان نصر اصفهان و شركتهاي خصوصي فعال در اين حوزه در سطح كشور و به ويژه استان اصفهان وجود داشته و همواره اولويت اجراي اين پروژه ها توسط شركتهاي بومي از دغدغه‌هاي سازمان فاوا بوده است.

توان عملیاتی مرکز داده شهرداری چقدر است؟

با توجه به افزايش سيستم‌هاي اطلاعاتي و سرويسهاي ارائه شده توسط سازمان فاوا، ‌موضوع طراحي و اجراي مركز داده جديد شهرداري اصفهان در دستور كار قرار گرفته است و طراحي اين مركز براساس استاندارد Tier4 بوده كه در كل كشور بي‌نظير است. كاركرد متوالي (UpTime) مركز داده جديد براساس استاندارد مذكور ۹۹۵/ ۹۹درصدو  Down Time مجاز آن در سال ۲۴ دقيقه مي‌باشد و امكان سرويس دهي به ساير دستگاه‌هاي اجرايي استان در آينده در اين مركز داده پيش‌بيني شده است.

در پايان از هفته نامه عصرارتباط و همكاران محترمتان كمال تشكر و قدرداني را مي‌نمايم و اميدوارم بتوانيم با عملكرد خود جايگاه حوزه ICT را در كل كشور ارتقاء دهيم و كارشناسان اين حوزه بتوانند در تمام تصميم‌گيري‌هاي مربوط به مديريت شهري نقش مؤثري ايفا نمايند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi