سه شنبه، 19 آبان 94 - 09:59

همایون یزدان پناه نامی آشنا در میان فعالان حوزه ی IT است.وی حدود ۲۸ سال سابقه ی فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کارنامه خود دارد.یزدان پناه به مدت ۱۰ سال مديرعامل  سازمان فناوري  اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان بوده است.در حال حاضر وی بعنوان مدیر مرکز کنترل ترافیک مشغول به فعالیت می باشد

n00047868-r-b-008

مرکز کنترل ترافیک چه وظایفی دارد؟

مرکز مدیریت و کنترل ترافیک با ایجاد یک مدیریت  کارا ، عهده دار سامان بخشی مجموعه   سیستم  های هوشمند و نظارتی حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان بوده و با ایجاد ساختاری نظارتی ، کنترلی و تبادل داده ها و پشتیبانی فنی و مهندسی ، مدیریت اجرائی  این سامانه ها  را بر عهده دارد.

مرکز کنترل ترافیک از چه سالی-با چه هدفی راه اندازی شد؟

مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان در سال ۱۳۷۴ با هدف برقراری یک شبکه منسجم برای کنترل ترافیک درون شهری و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در شبکه حمل و نقل شهری بر مبنای اجرای یک سیستم مدیریت واحد و متمرکز در سطح شهر تاسیس شد

آیا در راه اندازی این مرکز از نمونه های موفق در سطح جهان استفاده شده است؟

بله  از نمونه های موفق در دنیا  خصوصا خواهر خوانده ها با انجام بررسی و  تحقیقات  توسط کارشناسان  وقت  انجام گرفته و   جوانب مختلف  برای ایجاد و ارتقاء آن انجام و در سال های بعد توسعه و تکمیل یافت .

این مرکز علاوه بر نظارت تصویری بر ترافیک،چه جرایم رانندگی را به اطلاع راهنمایی و رانندگی میرساند؟

– اطلاع رسانی ترافیک: در راستاي كنترل جريان وسايل نقليه،نمايش محدوده سرعت مجاز، اعلام خطر يا هشدار، اطلاع‌رساني و اعلام شرايط ترافيكي معابر درحين سفرو پيشنهاد مسير جايگزين مورد بهره‌برداري  قرار مي‌گيرند.

– تابلوهای  متغيرخبري: این تابلوها با  اعلام بهنگام وضعیت ترافیکی  در معابر و بزرگراهها ، اطلاع رسانی حوادث کمک قابل توجهی به شهروندان در خصوص انتخاب مسیر و دور شدن از مسیرهای پر تردد و یا مسدود به هر دلیل  می نماید.

– سيستم هاي نظارت تصويري ترافيك: نظارت برجريان ترافيكي در مسيرهاي شرياني درجهت ایجادنظم، بالابردن سطح ایمنی ، بهبود وروانسازی ترافیک

-ارائه خدمات به سازمانهاي مرتبط:در این بخش خدمات قابل توجهی در زمان هدایت خودورهای آتش نشانی ؛ آمبولانس ، نیروهای امداد و حوادث ، پلیس و نیروهای امنیتی و انتظامی ،  از طریق ارائه مسیرهای مناسب و ایجاد موج سبز چراغهای راهنمایی انجام می پذیرد.

همچنین در روزهای خاص از جمله مانورها ، بزرگداشت ها  یا ورود و خروج مسوولین مملکتی و یا حوادث  اجتماعی ، جشنها و مراسمهای رسمی کمک شایان توجهی به کنترل معابر و هدایت شهروندان دارد.

– اعمال قانون ومقررات :سيستم ثبت تخلف با هدف جلوگيري از تخلف رانندگان و اعمال مقررات در مورد متخلفين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين سيستم نقش مهمي در اعمال قوانين و بهبود سطح ايمني در بزرگراه‌ها و تقاطع‌ها ايفا‌مي‌نمايد.

– بهره برداری از تصاویر دوربینها در راستای حل مشکلات اجتماعی:در این بخش پاسخگویی به استعلام های پلیس راهور و سایر نهاد های ذیربط در خصوص حوادث اجتماعی و تصادفها با استفاده از تصاویر موجود در آرشیو  این مرکز انجام می پذیرد.

در حال حاضر چند درصد از این مرکز به صورت هوشمند اداره می شود؟

در دو بعد گردش امور داخل مرکز تا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد و  انجام وظایف محوله شامل سامانه های هوشمند کنترل ترافیک : حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد

تاکنون چه هزینه ای صرف کنترل ترافیک هوشمند شده است؟

سالیانه میلیارد ها تومان جهت این مهم صرف می شود ، که البته درصد زیادی از این مبلغ جهت نگهداری و تعمیرات تجهیزات کنترلی از قبیل چراغ های راهنمایی و کنترل کننده ها تقاطع ها اعم از سامانه های ساده و هوشمند ، دوربین های نظارتی و ثبت تخلف و تابلوهای اطلاع رسانی الکترونیکی متغیر و ….هزینه می شود و  جهت افزایش میزان هوشمندی کنترل ترافیک به چندین برابر این مبالغ نیاز می باشد .

چه اقداماتی در راستای ایجاد شهر هوشمند از سوی شما صورت گرفته است؟

تمامی اقدامات مرکز مدیریت و کنترل ترافیک در راستای شهر هوشمند است از جمله :ايجاد بسترلازم جهت دستيابي به اطلاعات برخط و غیر برخط ترافيكي وارزيابي وضعيت عبورومرورشبكه معابر شهري،  كنترل ونظارت تقاطعها ومعابر وبهينه سازي زمانبندي چراغهاي راهنمايي با توجه به شرايط متغير ترافيك و نوسانات آن در زمانهاي مختلف،  اطلاع‌رساني وضعیت ترافيك در اعلام مسير مناسب به رانندگان، همكاري با شبكه امداد رسان،نظارت بر رفتار ترافيكي رانندگان و اعمال قانون،  مديريت تعمير و نگهداري تجهيزات ترافيكي در سطح شهر،  شناسايي و ارزيابي جديدترين فناوری ها  و استانداردهاي مرتبط با ITS، برنامه‌ريزي،تعريف پروژه‌ها، تهیه شرح خدمات ونظارت برعملكرد پيمانكاران ومديريت پروژه هاي مرتبط با مباحث فناوري اطلاعات(IT) و (ITS)، عضویت فعال درکارگروه های تخصصی سامانه های هوشمند ترافیک شهرداری اصفهان

تأثیرات مطلوب سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی در مدیریت ترافیک شهر را بفرمایید

روان سازی و بهینه سازی شبکه ترافیک شهری و ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش نظم و انضباط در شهر و افزایش ایمنی شهروندان در حوزه حمل و نقل و ترافیک

در خصوص طراحی و راه اندازی زیرساخت های انتقال دیتا آیا از توان شرکت های اصفهان استفاده شد؟

بله ، طبعا اولویت اول ما از استفاده از خدمات شرکت های ارائه کننده خدمات ارتباطی است که در این خصوص از اپراتورهای مختلف خصوصا ایرانسل که بیشترین همکاری را با این مرکز استفاده شده است و در حال حاضر با همکاری با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در حال بررسی راهکارهای افزایش تعامل و مشارکت با بخش خصوصی جهت توسعه همکاری می باشیم.

در حال حاضر چند تقاطع دوربین دار در سطح شهر وجود دارد؟

این بخش در حال حاضر با در بر داشتن ۱۵۲ تقاطع با عملکرد هوشمند  و ۱۴۵ تقاطع مجهز به دوربین نظارت تصویری با ۹ اپراتور در سه شیفت کاری در حال  انجام وظیفه می باشند .

جهت هوشمند تر کردن مدیریت ترافیک اصفهان  چه برنامه هایی را در دستور کار خود دارید؟

جهت این مهم کمک موثر به انجام و اتمام هر چه سریعتر پروژه طراحی کلان سامانه های هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان،بررسی راهکاری های مدیریت یکپارچه سامانه های هوشمند حمل و نقل و سعی در شناسائی محصولات مربوطه در ایران و جهان،توسعه بکارگیری سامانه های هوشمند ثبت تخلفات در شهر ،افزایش تعاملات مثبت با پلیس راهور به عنوان یکی از ارکان مدیریت ترافیک در حوزه اعمال قوانین در دستور کار می باشد.

آیا سامانه ای برای آموزش و اطلاع از طرحهای ترافیکی موجود هست؟

در حال حاضر این  موضوع در حیطه وظایف روابط عمومی و مدیریت آموزش معاونت حمل و نقل ترافیک  شهرداری اصفهان قرار دارد که عمدتا از طریق سایت اینترنتی معاونت در پرتال شهرداری اصفهان به این مهم پرداخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi