چهارشنبه، 12 اسفند 94 - 05:19

 

این جمله معروف در فروشگاه‌های تعمیر تلفن همراه خیلی شنیده می‌شود! این مطلب برای افرادی است که گوشی تلفن همراهشان بر اثر ضربه، نوسان برق، تماس با آب یا رطوبت و… صدمه دیده و به تعمیر نیاز دارد.

Cleveland-TN-iPhone-Repair-iPad-Repair-Phone-Repair-Services2

آقا گوشیم خاموش شده! هزینه تعمیرش چقدره؟!

در درجه اول باید دید گوشی شما گارانتی دارد یا خیر؛ چراکه اگر گوشی‌تان گارانتی داشته باشد و آن را به جایی غیر از مرکز تعمیرات بسپارید، مطمئن باشید که دستگاهتان از گارانتی خارج می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که گوشی‌های آب‌خورده و ضربه‌دیده نیز از گارانتی خارج‌اند، اما همچنان، برای اطمینان از اصلی بودن قطعات تعویضی یا تعمیری، می‌توانید از گارانتی استفاده کنید. در این صورت شرکت سرویس‌دهنده از شما هزینه تعمیرات را دریافت می‌کند، ولی دستگاهتان را تعمیرکاران مجرب و با قطعات اصلی تعمیر می‌کنند.

چند نکته قبل از مراجعه به تعمیرگاه!

گاهی پیش می‌آید که گوشی را شب تا صبح به شارژ زده باشید یا مدت‌ها خاموش مانده باشد و دیگر روشن نشود. بهتر است پیش از مراجعه به تعمیرگاه یک بار دیگر دستگاهتان را با شارژر دیگری شارژ کنید، چون احتمال دارد شارژر قبلی خراب بوده باشد.

گاهی هم پیش می‌آید که گوشی‌تان بر اثر ضربه‌ای کوچک یا حرکتی سریع ناگهان خاموش می‌شود. در این حالت ابتدا باتری تلفنتان را بررسی کنید، چراکه احتمال دارد بین محل اتصال باتری به بورد گوشی فاصله‌ای کوچک، حتی کمتر از یک میلی‌متر، ایجاد شده باشد و همین قطع لحظه‌ای تلفن شما را خاموش می‌کند. البته احتمال فاسد یا خراب بودن باتری نیز وجود دارد. در این صورت هم گوشی سالم است و با تعوض باتری مشکلتان حل می‌شود. برای تشخیص باتری خراب کافی است بررسی کنید که آیا باتری متورم شده یا شکل ظاهری‌اش تغییر کرده یا زودتر از حد معمول شارژ می‌شود و شارژ خالی می‌کند یا خیر. این علائم نشانه خراب بودن باتری است.

شاید گوشی‌تان بعضی جاها هنگ کند یا بعضی برنامه‌ها را به‌سختی باز کند. این اتفاق گاهی به‌دلیل نصب برنامه‌هایی می‌افتد که در ساختشان مشکل دارند یا حتی برای تخریب سیستم عامل نوشته شده‌اند تا بتوانند دستگاهتان را هک کنند. اگر پس از نصب برنامه‌ای متوجه هنگ گوشی یا ایرادی در باز کردن برنامه‌هایتان شدید، از طریق بخش تنظیمات، آن برنامه را پاک کنید و اگر باز هم جوابگو نبود، دستگاهتان را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در صورت تماس با آب یا رطوبت چه کنیم؟

اگر گوشی شما به هر دلیل داخل آب افتاد یا با آب تماس داشت، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خاموشش کنید و باتری، سیم‌کارت و حافظه جانبی را از آن جدا نمایید. اگر به سشوار دسترسی دارید، بهتر است از جهات مختلف و تمام ورودی‌ها و خروجی‌های گوشی را با باد سرد خشک کنید. اگر سشوار دم دستتان نبود، می‌توانید با حوله خشک و دستمال کاغذی تمام بدنه بیرونی گوشی را خشک کنید و  سپس آن را جایی گرم مانند کنار شوفاژ یا بخاری قرار دهید یا زیر نور آفتاب بگذارید و تا یک روز هم روشنش نکنید تا رطوبت داخلش کاملا خشک شود یا اینکه گوشی تان را داخل یک ظرف برنج بگذارید.

روز بعد گوشی‌تان را بدون سیم‌کارت و حافظه جانبی روشن کنید. اگر مشکلی نداشت، که خوش به حالتان! اما اگر با مشکلی مواجه شدید، لطفا به تعمیرکار مراجعه کنید، چراکه هر کار دیگری غیر از این ممکن است به گوشی‌تان بیشتر آسیب بزند. در صورت ضربه دیدن گوشی نیز این موضوع صدق می‌کند.

اما چگونه بدانید هزینه تعمیراتی که متحمل خواهید شد چقدر است؟

مهم‌ترین عوامل در تعیین هزینه تعمیرات عبارت‌اند از:

  • اول این که گوشی شما تا چه حد ارزنده است،
  • دوم اینکه گوشی شما از کدام قسمت وتا چه حد صدمه دیده است،
  • سوم اینکه شما قصد دارید چه قطعه‌ای و با چه کیفیتی جایگزین کنید.

صفحه‌نمایش

در نظر داشته باشید که در گوشی‌های لمسی معمولا صفحه‌نمایش قسمت قابل توجهی از مبلغ گوشی را تشکیل می‌دهد. بسته به جنس صفحه‌نمایش (LCD، LED، IPS LCD، AMOLED و…)، اندازه مانیتور و بخشی از صفحه که آسیب دیده (تاچ خود صفحه نمایش یا گلس محافظ: در گوشی‌های جدید لایه محافظی روی صفحه‌نمایش قرار دارد و گاهی لازم نیست تمام قطعات صفحه‌نمایش تعویض شود، بلکه می‌توان فقط آن لایه محافظ را تعویض کرد) مشخص می‌شود که برای تعمیر چه میزان باید هزینه کنید. اگر صدمه به محافظ صفحه محدود شود، هزینه‌ای بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان دارد، اما اگر لازم باشد صفحه‌نمایش کاملا تعویض شود، هزینه‌اش برای گوشی‌های معمولی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است و برای گوشی‌های هوشمند جدید و گران‌قیمت، مانند آیفون ۶، به رقمی نزدیک ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. فراموش نکنید که گاهی اجرت تعمیرات نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.

بورد اصلی و آی‌سی‌ها

اصلی‌ترین قسمت هر گوشی بورد آن است که در چند حالت قابل تعمیر است: بورد دچار شکستگی یا تغییر حالت فیزیکی نشده باشد، آی‌سی آسیب‌دیده از نوع چسبی نباشد (بعضی آی‌سی‌ها با نوعی چسب شبیه قیر به بورد چسبانده می‌شوند تا قابل جدا شدن نباشند) و در نهایت این که بیش از حد آسیب ندیده باشد؛ یعنی ارزش تعمیر داشته باشد.

اگر به‌هرحال لازم باشد بورد گوشی‌تان عوض شود، باید مبلغی نزدیک قیمت خود گوشی کنار بگذارید! اما اگر شانس بیاورید و بورد دستگاهتان قابل تعمیر باشد، برای آی‌سی‌هایی مانند سی‌پی‌یو و تغذیه باید مبلغی بین ۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، بسته به نوع گوشی، و برای قطعات ساده‌تر بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بپردازید.

دوربین

گاهی با باز کردن دوربین متوجه می‌شوید که دوربین گوشی‌تان آسیب دیده یا رنگ تصویری که می‌بینید متفاوت است یا…

برای اطمینان، در درجه اول به لایه محافظ لنز دوربین دستگاهتان دقت کنید؛ شاید آسیب به این بخش وارد شده باشد و تعمیر و تعویض گوشی لازم نباشد. گاهی هم ممکن است با فلش کردن گوشی مشکل دوربین حل شود و باز هم نیازی به تعمیر و تعویض نباشد؛ فلش کردن گوشی یعنی بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه یا آپدیت گوشی به‌وسیله باکس‌های مخصوص این کار. اما اگر هیچ‌کدام از این راه‌ها مشکلتان را حل نکرد، باید لنز دوربین گوشی‌تان عوض شود. لنز دوربین هم، بسته به این که برای چه گوشی‌ای و چند مگاپیکسلی باشد، از ۵۰ هزار تومان تا حدود ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اسپیکرها، کپسول صدا، میکروفون و…

در این موارد معمولا هزینه خود تعمیر بالاتر از مبلغ قطعه تعویضی است، چراکه تعمیرکار باید گوشی را کاملا باز کند تا به آن قطعه دسترسی پیدا کند و بتواند تعمیر یا تعویضش کند. شاید برای بعضی مدل‌ها بهای قطعه از ۱۵ هزار تومان بیشتر نشود، اما با احتساب اجرت تعمیرکار هزینه نهایی تعمیر به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هم برسد.

کلید Home و Power آیفون

اکثر دوستداران برند اپل با مشکل سفت شدن دو کلید اصلی آیفون مواجه شده‌اند. بعضی اوقات این کلیدها قابل تعمیرند؛ یعنی وقتی کلید گوشی‌تان هنوز عمل می‌کند، اما خیلی سخت و با فشار. در این صورت با تعمیر همان کلید دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر این دکمه عمل نمی‌کند، نیاز به تعویض دارد. این دکمه روی یک فلت قرار دارد؛ یعنی تعدادی سیم که در یک روکش مسطح قرار گرفته‌اند و وظیفه ارتباط بین اعضای مختلف گوشی را به عهده دارند. در بعضی فلت‌ها چند قطعه با هم روی یک فلت قرار دارند و اگر هر کدام از آنها از کار بیفتد، باید تمام آن قطعه یک‌جا تعویض شود. مشکل کلید پرکاربرد آیفون با تعویض فلت حل می‌شود. این فلت، که دکمه روی آن قرار گرفته، قیمتی بین ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان دارد.

و درنهایت…

ترجیحا گوشی بدون گارانتی نخرید. همچنین می‌توانید به شرکت‌هایی مراجعه کنید که گوشی‌تان را حتی در مقابل آسیب‌های خارج از گارانتی (مانند هرگونه تغییر فیزیکی، شکستگی، تماس با آب و…) بیمه می‌کنند تا با خیال راحت بتوانید از کار کردن با تلفن همراه هوشمندتان لذت ببرید!

logo-samandehi