چهارشنبه، ۱۹ اسفند ۹۴ - ۰۷:۴۴

چند روز پیش مطلب جالبی خواندم درباره‌ی این‌که یکی از فروشنده‌های موبایل، مبلغ زیادی بابت اضافه کردن «روغن محافظ صفحه» از مشتری گرفته و ظاهرا کار به شکایت کشیده. حالا این‌که «روغن محافظ نمایشگر» چیست و دقیقا چطور از نمایشگر گوشی محافظت می‌کند، خودش بحث مفصلی است؛ اما آن‌چه واضح است، هنرمندی دوستان موبایل فروش در بازارها و بازارچه‌های معروف، تمامی ندارد. اخیرا هم تکنیک جدیدی مد شده که به مشتری گفته می‌شود، “گوشی آکبند شما سیستم‌عامل ندارد(!) و نمی‌توانید از آن استفاده کنید.” بنابراین باید هزینه‌ای برای نصب سیستم‌عامل (که پروسه‌ای چند ده دقیقه‌ای است) هم پرداخت کنید.

No_App_No_Phone_Main

تکنیک‌های نخ‌نمای گذشته، مثل فعال کردن سیم کارت و بلوتوث، دیگر جواب نمی‌دهند.

احتمالا همه‌ی این‌ها به‌خاطر این است که تکنیک‌های نخ‌نمای گذشته، مثل فعال کردن سیم کارت و بلوتوث، دیگر جواب نمی‌دهند. تکنیک نصب برنامه هم کمی پیشرفت کرده و انتخاب‌های متنوعی پیش روی مشتری قرار می‌گیرد؛ مثل بسته‌های ۲۰، ۵۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومانی که البته اکثرشان، نسخه‌های کرک شده و منسوخ اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی هستند که حتی تعدادی‌شان، اجرا هم نمی‌شوند.

اما در این میان هیجان‌انگیزترین مورد، فروش گوشی تنها در شرایط خاص است. برای مثال، برخی از فروشنده‌های عزیز، در صورتی که هنگام خرید گوشی، هزینه‌ی اضافه‌ی نصب برنامه یا سرویس‌های مربوط به خرید لوازم جانبی را نپردازید، از فروش گوشی به شما امنتناع می‌کنند. معمولا هم دلیل این کار را کم بودن سود فروش خود گوشی‌ها می‌دانند. درست مثل همان جمله‌ی کلاسیکی که قدیمی‌ترها حتما آن را شنیده‌اند: «بدون ساندویچ، نوشابه نمی‌فروشیم!»

تکنیک‌های زیادی وجود دارد که فروشندگان بتوانند حداکثر سود را از مشتریان ناآگاه به دست بیاورند. در نهایت هم کاربر تصور می‌کند گوشی‌ای خریده‌ که تمام امکانات‌اش «فعال» است و تعداد زیادی برنامه و بازی و احتمالا یک محافظ جادویی هم دارد. در حالی که می‌توانست این مبلغ اضافی را (که معمولا کم هم نیست) برای خرید گوشی بهتری صرف کند.

اینجا دقیقا همان جایی است که خرید مدرن می‌تواند به کمک کاربرانی که به روش سنتی خرید می‌کنند، بیاید. به هر روشی که بتوان شخص فروشنده‌ی چرب زبان را از این معادله حذف کرد، احتمال پرداخت هزینه‌های اضافی هم کم می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی دقیقا با همین هدف آمده‌اند و در حال رشد هستند. حذف هزینه‌های اضافی این چنینی به واسطه‌ی اینترنتی شدن پروسه‌ی خرید، نه تنها حق انتخاب‌های بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بلکه جلوی ترویج یک سری حیله‌های بازرگانی را هم می‌گیرد.

شما چطور؟ خرید سنتی گوشی موبایل را ترجیح می‌دهید یا ‌فرم اینترنتی و جدید آن را؟

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi