چهارشنبه، 01 اردیبهشت 95 - 10:32

 

خروجی بسیاری از خبرگزاری های کشور این روزها پر از خبرهایی با موضوع «حذف پیامک های تبلیغاتی توسط اپراتورها» است. درحالی که چند سالی است موج انتقادات کاربران تلفن همراه از انواع و اقسام تبلیغات پیامکی بالا گرفته است، سرانجام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط نهاد ناظر زیرمجموعه اش یعنی سازمان تنظیم مقررات اقدام به ساماندهی این موضوع کرده است.

images

البته این اقدام وزارت ارتباطات به واسطه ضرب الاجلی بود که مجلسی ها برای آن گذاشته بودند. چراکه در ماه های پایانی سال گذشته، محمود واعظی که مطابق معمول سرگرم سفر های خارجی و دیدارهای دیپلماتیک خود بود، چندین بار توسط کمیسیون های مختلف مجلس احضار شد که درکنار مباحث مربوط به شبکه ملی یکی دیگر از دلایل احضارش بحث پیامک های تبلیغاتی و یا پیامک های ارزش افزوده بود. پیامک هایی که بدون هیچگونه نظارتی بر محتوای آن، وقت و بی وقت برای کاربران پیر و جوان و کودک تلفن همراه ارسال می شد. بالاخص پیامک های که از جیب مشترکان خود دزدی می کردند و راهی برای توقف آنها نبود.هر چند که محمود واعظی ظاهرا از یک سال قبل با تلاش فراوان، اپراتورهای تلفن همراه را وادار به راه اندازی سامانه ای برای حذف پیامک های تبلیغاتی کرده بود اما این بار مجلسی ها به واسطه شکایت های فراوان کاربران روی پیامک های ارزش افزوده تاکید داشتند. پیامک هایی که علاوه بر ارسال وقت و بی وقتشان برای کاربران تلفن همراه هزینه بر نیز بودند.
به هر حال با پیگیری های نمایندگان مجلس، وزیر ارتباطات مدیران سازمان تنظیم مقررات را مسوول ساماندهی این نوع از پیامک ها کرد.

 سامانه ای برای حذف تبلیغات

با فراگیرشدن استفاده از تلفن همراه سرشماره هایی از سوی اپراتورهای تلفن همراه در اختیار چند شرکت قرار گرفت تا این شرکت ها بتوانند با جذب نمایندگی از شرکت های کوچکتر اقدام به فروش پیامک های انبوه کنند. این موضوع به تدریج و با گسترش بیش از حد پیامک های تبلیغاتی موجی از انتقادات را روانه اپراتورهای تلفن همراه و بعد از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کرد. در نهایت اپراتورها موظف به راه اندازی سامانه ای شدند تا کاربرانشان با ثبت نام در آن از دریافت پیامک های تبلیغاتی انصراف دهند.
بعد از پیامک های تبلیغاتی اما نوبت به پیامک های ارزش افزوده رسید. تفاوت این پیامک ها با نوع تبلیغاتی، هزینه ای است که برای کاربران به همراه دارد. یعنی کاربر با دریافت هر پیامک بسته به نوع سرویس مبلغی از شارژش کم و یا در قبض پایان دوره اش منظور می شود. تبلیغات برای جذب  کاربر به سوی این نوع از سرویس ها بعضا باعث می شد تا کاربران در لحظه عضویت متوجه هزینه بر بودن این نوع از سرویس ها نشوند. از طرف دیگر عضویت در این سرویس ها که تنها با ارسال یک عدد به یک شماره خاص بود باعث شده بود تا بسیاری از کاربران ناخواسته توسط اطرافیان خود عضو این سرویس ها شوند و راه خروج از آن را نمی دانستند. در نهایت و با پیگیری مجلس این بار وزارت ارتباطات موظف به ساماندهی این نوع از پیامک ها شد.
درنتیجه اولتیماتوم مجلس به وزارت ارتباطات، سرانجام رگولاتور با راه اندازی سامانه #۸۰۰* این امکان را برای کاربران فراهم آورد تا با شماره گیری این کد از سرویس های ارزش افزوده ای که عضو آن هستند مطلع و در صورت نارضایتی از این سرویس ها خارج شوند.

 راه جدید برای ارسال پیامک انبوه

با تمام این راهکارها اما دردسترس بودن تلفن همراه و آمار ۷۰ میلیونی کاربران آن در کشور، جذاب ترین و وسوسه انگیزترین راه برای تبلیغات است. آن هم تبلیغات خرد، آسان و بدون دردسر برای صاحبان مشاغل مختلف.
بعد از ارایه راهکارهای حذف پیامک های تبلیغاتی که اتفاقا با استقبال شدید کاربران نیز روبرو شده و به گفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران، درآمد پیامک های انبوه اپراتورهای تلفن همراه را به شدت کاهش داده، فعالان بخش تبلیغات به فکر یک روش جایگزین رسیدند.
با مصوبه پیامکی سال گذشته مجلس شورای اسلامی که به موجب آن ۱۰ ریال به قیمت هر پیامک (چه انبوه و چه عادی) اضافه و مبلغ پیامک فارسی ۱۰ تومان و لاتین ۲۲ تومان شد، دیگر ارسال پیامک انبوه و عادی از نظر قیمت تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت. بخصوص آنکه عمده شرکت های فعال این بخش برای ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برنامه های ارسال زیر ۵۰ هزار پیامک نداشتند. اکنون که ارسال پیامک های تبلیغاتی به واسطه لیست سیاه اپراتورها محدود شده روش جدید ارسال پیامک توسط سیم کارت جای آن را گرفته و اتفاقا روز به روز هم بیشتر می شود.
در این روش که به آسانی در اختیار افراد قرار می گیرد، صاحبان مشاغل می توانند تنها با نصب یک نرم افزار ارسال پیامک انبوه روی کامپیوتر خود و به واسطه یک مودم GSM که سیم کارت یکی از اپراتورها روی آن قرار گرفته، با توجه به میزان شارژ سیم کارت خود بی نهایت پیامک تبلیغاتی ارسال کنند. پیامک هایی که اتفاقا این بار از سرشماره های خاص مسدود شده نبوده و به واسطه یک شماره تلفن همراه به راحتی در پوشه پیامک مخاطبان قرار می گیرد.
به واسطه این روش که به نظر می رسد روزبه روز به تعداد استفاده کنندگان آن نیز افزوده می شود، موج جدیدی از پیامک های تبلیغاتی در راه است که راه و روشی نیز برای مسدود کردن آن توسط کاربران وجود ندارد. چرا که در صورت بلاک شدن شماره سیم کارت توسط برخی از گوشی های کاربران، ارسال کنندگان می توانند با پرداخت تنها ۵ هزار تومان یک سیم کارت یا شماره جدید خریداری کرده و مجددا به فعالیت خود ادامه دهند. تنها راه جلوگیری از این شیوه ارسال پیامک می تواند تصویب قانون محدودیت ارسال روزانه پیامک از هر شماره سیم کارت باشد که البته به نظر نمی رسد اپراتورها به راحتی زیر بار اجرای آن بروند. در نتیجه در آینده نزدیک باز هم شاهد دریافت تعداد بیشماری پیامک تبلیغاتی در یک روز توسط کاربران تلفن همراه و افزایش اعتراض ها در این بخش خواهیم بود.

logo-samandehi