پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 11:39

 

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی، گفت: راه‌اندازی ۴۰۰ کیوسک اطلاع رسانی در شهر اصفهان با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی از مهم‌ترین این پروژه‌هاست.

مهندس وحید حیدریان

 وحید حیدریان ظهر چهارشنبه در نخستین نشست خبری این سازمان که پس از ۲۶ سال برگزار شد، به زمان تاسیس این سازمان با عنوان سازمان آمار و اطلاعات و خدمات کامپیوتری شهرداری در سال ۶۹ اشاره و اظهار داشت: این سازمان در سال ۸۵ به نام سازمان فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شهرداری اصفهان تغییر نام داد و در عرصه IT و ICT شهر اصفهان فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: به دلیل عدم اطلاع رسانی درست فعالیت‌های سازمان فاوا شهرداری اصفهان بسیاری از پروژه‌هایی که ارزش افزوده برای شهر اصفهان داشته نه تنها از دید مردم بلکه از دید مسئولان و حتی مسئولان شهرداری اصفهان به دور مانده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان فاوا و بخش ICT شهرداری اصفهان به هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: طرح و برنامه، حوزه نرم‌افزار، شبکه و مرکز داده، اطلاعات مکانی GIS، آموزش و فرهنگسازی، تحقیق و توسعه و امور مشتریان این دسته‌ها را شامل می‌شوند.

وی بیان اینکه در حوزه ICT  شهر اصفهان تاکنون سه برنامه اجرایی شده است، ابراز داشت: برنامه کلان فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اولین برنامه در این بخش بود که پروژه مشترک شهرداری اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، قم و مشهد در قالب برنامه پنج ساله بود و در سال‌های  ۸۷ تا ۹۱ همه پروژه‌ها در این شهرها خروجی این برنامه بود.

حیدریان با بیان اینکه برنامه دوم برنامه سه ساله‌ای بود که از سال ۹۲ تا ۹۴ پروژه‌ها خروجی این برنامه بود، افزود: امسال اولین سال برنامه سوم پنج ساله فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان است که از سال ۹۵ آغاز و در سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای برنامه پنج ساله سوم بیانیه ماموریت چشم‌اندازی را مد نظر قرار داده‌ایم، اضافه کرد: براساس این بیانیه توانمند سازی شهرداری اصفهان در راستای جلب رضایت شهروندان، بهبود فرایندها و خدمات کسب و کار و تحقق سایر اهداف سازمانی از طریق نگهداری و توسعه منابع اطلاعاتی در دستور کار است.

یکپارچه سازی دارایی‌های اطلاعاتی و توسعه خدمات الکترونیکی در برنامه سوم سازمان فاوا

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز برنامه پنج‌ساله سوم سازمان فاوا دستیابی شهرداری اصفهان به برترین جایگاه در زمینه تحقق شهرداری الکترونیکی و بلوغ مدیریت است، اضافه کرد: همچنین از دیگر اهداف در این برنامه یکپارچه سازی دارایی‌های اطلاعاتی، توسعه خدمات الکترونیکی و بهبود راهوری و مدیریت فاوا است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ سازمان فاوا ۲۶۴ پروژه را در دستور کار داشته است، ادامه داد: از این تعداد ۶۹ پروژه پشتیبانی و ۱۹۵ پروژه غیر پشتیبانی بوده که از این تعداد پروژه غیر پشتیبانی ۶۸ پروژه اجرا، ۴۴ پروژه در مرحله آمایش، ۴۴ پروژه در مرحله اجرا و ۳۹ پروژه نیز در مرحله ارجاع است.

حیدریان پروژه سال ۹۵ سازمان فاوای شهرداری اصفهان را ۳۰۱ میلیارد و ۱۸۸ میلیون رسال اعلام کرد و افزود: این بودجه نسبت به ۲۲۴ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بودجه سال ۹۴ این سازمان با افزایش ۳۳ درصدی روبرو بوده است.

۴۰۰ کیوسک اطلاع‌رسانی با همکاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود

وی با شاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های سازمان فاوا شهرداری اصفهان در دستور کار قرار دارد، گفت: از این رو راه‌اندازی ۴۰۰ کیوسک اطلاع رسانی در شهر اصفهان با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی از مهم‌ترین این پروژه‌هاست.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر در پرتال شهرداری اصفهان بیش از ۹۰ نرم‌افزار و خدمت ارائه می‌شود، ادامه داد: سامانه نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی، ثبت و پیگیری درخواست‌های ۱۳۷، مشاوره خانواده، قرار دادن همه مناقصه و مزایده‌ها، پرداخت الکترونیکی عوارض ساختمان، سامانه مسیریاب و … از مهم‌ترین این خدمات  است.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در پرتال شهرداری اصفهان ارزش افزوده‌ای را برای شهرداری اصفهان به همراه داشته است، گفت: از زمان راه‌اندازی پرتال تاکنون ۴۱ میلیون بازدیدکننده داشته‌ایم که البته آمار خوبی نیست و دلایلی هم دارد.

ارائه ۱۷ خدمت شهرداری اصفهان در قالب نرم‌افزار تلفن همراه

حیدریان همچنین به ارائه ۱۷ خدمت شهرداری اصفهان در قالب نرم‌افزار تلفن همراه گفت: این خدمات برای همگان قابل دسترسی است.

وی ممیزی املاک را یکی دیگر از اقدامات سازمان فاوا شهرداری اصفهان عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون نوسازی و عمران شهری ممیزی املاک سطح شهر با هدف جمع آوری و برداشت اطلاعات بلوک‌ها معابر املاک ساختمان‌ها و … بر عهده شهرداری است و ازاین رو این اقدام باید هر پنج سال یکبار انجام شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با بیان اینکه املاک شهر اصفهان ار ابتدا تاکنون تنها سه بار و در سال‌های ۴۹، ۵۴ و ۷۰ ممیزی شده است، ادامه داد: برای چهارمین بار در سال ۸۷ اقدامات ممیزی را در اصفهان شروع کردیم که اختلاف ویژه‌ای این ممیزی داشت و با ورود به منازل اطلاعات مربوط به شهرسازی، خدمات شهری، ترافیک و عمران را در قالب پرسشنامه جمع آوری و تدوین کردیم.

وی مجموع بلوک‌های ممیزی شده شهر اصفهان را ۱۸ هزار و ۶۵۸ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد بلوک ۳۵۴ هزار و ۵۰۲ قلم اطلاعاتی جمع آوری شده است.

حیدریان همچنین با بیان اینکه در چهارمین دوره تجدید ممیزی ۴۶۱ هزار و ۷۰۵ ملک ثبت که  از این تعداد ۲۳ میلیون و ۸۵ هزار و ۲۵۰ قلم اطلاعات جمع آوری شده است، ادامه داد: مجموع آپارتمان ممیزی نیز ۱۴۲ هزار و ۸۶۱ آپارتمان شامل سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۴۲ قلم اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع واحدهای کسبی نیز  ۱۷۵ هزار و ۳۲۸ واحد کتبی وجود دارد که شامل پنج میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۹۶ قلم اطلاعات است، گفت: باید توجه داشت که به طور کلی ۳۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹۰ قلم اطلاعات برداشت شده که هنوز استفاده بهینه از آن نداشته‌ایم.

۲۰ هزار ملک و ۳۰ هزار واحد ثبتی در اصفهان ثبت نشده بود

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در چهارمین دوره تجدید ممیزی شهر اصفهان بیش از ۲۰ هزار ملک شناسایی شده در بانک‌های اطلاعاتی اصلاً ثبت نشده بود، اضافه کرد: همچنین در این ممیزی ۳۰ هزار واحد کسبی ثبت نشده نیز شناسایی شد که عوارض مجموع این واحدهای ثبت نشده سالیانه می‌تواند سه میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری بیفزاید.

وی در ادامه اجرای طرح جامع مانیتورینگ و کنترل از راه دور تجهیزات و تاسیسات خدمات شهری را از دیگر اقدامات سازمان فاوا شهرداری اصفهان عنوان کرد و گفت: از این رو باید توجه داشت که شهرداری در سطح شهر اصفهان یک هزار و ۴۱۶ نقطه تجهیزات و تاسیسات دارد و تاکنون ۸۰۰ تا از این نقاط به سیستم مانیتورینگ تجهیز شده‌اند.

حیدریان راه‌اندازی و توسعه شبکه فیبرنوری در شهر اصفهان را از اصلی‌ترین اقدامات سازمان فاوا شهرداری اصفهان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۶۰ کیلومتر کانال سازی در شهر و ۲۱۵ کیلومتر کابل کشی در شهر اصفهان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه فیبرنوری اصفهان در حال حاضر به ۱۸۳ ساختمان و ۸۷ تقاطع در سطح شهر اصفهان خدمات رسانی می‌کنند، ادامه داد: تا پایان سال جاری ۲۵ تقاطع دیگر در شهر اصفهان به این شبکه تجهیز خواهند شد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان تهیه نقشه پایه شهر اصفهان را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: این نقشه تاکنون در سال‌های ۷۵ و ۸۲ تهیه شده است و برای سومین بار در سال ۹۲ این نقشه‌برداری انجام شده است که شاخصی برای اجرای پروژه‌هاست.

باید ۵۵ هزار هکتار عکس نقشه از شهر اصفهان داشته باشیم

وی با بیان اینکه باید ۵۵ هزار هکتار عکس نقشه از شهر اصفهان داشته باشیم، ادامه داد: تاکنون ۲۷ هزار هکتار از این اراضی عکسبرداری شده و تا پایان سال جاری ۲۸ هزار هکتار دیگر نیز عکسبرداری خواهد شد.

حیدریان با اشاره به پروژه برداشت اطلاعات مکان بند معابر شهر اصفهان و همچنین پروژه برداشت اطلاعات مکان بند سبتیک آب‌های سطحی، افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد آب گرفتگی معابر است که در قالب حفر چاه و کانال‌هایی که در سطح شهر انجام شده حدود ۲۸ هزار چاه برداشت شده که تمام چاه‌ها و سبتیک‌ها پلاک کوبی شده است. البته تنها ۵۰ درصد این چاه‌ها و سبتیک‌ها در منطقه ۱۵ پلاک کوبی شده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان ادامه داد: پروژه‌های دیگری همچون شبکه نقاط GPS شهر اصفهان و همچنین پروژه ترازیابی نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های فاوا و اجرای پروژه‌های این سازمان به خوبی می‌واند گلوگاه‌های فساد را در شهرداری از بین ببرد، گفت: شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل مقاومت با اجرای این طرح‌ها در شهرداری به همین دلیل بوده است و این در حالی است که با توجه به تاکیدات شهردار این امر در حال تحقق است.

logo-samandehi