شنبه، 25 اردیبهشت 95 - 10:07

 

شانزدهمین رویداد «ایده‌شو» شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با موضوع کسب و کارهای اجتماعی همزمان با دوازدهمین جشنواره ملی شیخ‌بهایی برگزیدگان خود را شناخت.

۲۰۷۵۵۶۰

 در این رویداد ۱۲ طرح‌ کسب ‌و کار با محورهای بهبود شرایط اجتماعی شهروندان، حفاظت از محیط زیست، ارتقای سطح معیشت افراد خاص، توسعه کیفیت اقتصادی جامعه و توسعه پایدار اقتصادی حضور داشتند و صاحبان ایده در حضور داوران ابتدا در مدت سه دقیقه به بیان طرح، توجیه اقتصادی مبتنی بر رفع بخشی از نیازهای جامعه پرداختند.

 پس از بیان هر ایده داوران نیز انتقادها و یا پیشنهاد و نظر خود را در ارتباط با هر کدام از  طرح‌ها بیان داشته و با رأی مردمی از میان این طر‌ح‌ها ۵ طرح برگزیده شد که در ذیل با این ایده‌های برگزیده و اسامی طرح‌هایی که نیازمند بررسی بیشتر هستند، آشنا می‌شویم.

درخت الکترونیک: صاحب این ایده معتقد است با توجه به اینکه سرعت کاشت درختان از نابودی آنها کمتر است و روز به روز از وسعت فضای سبز کاسته می‌شود لازم است موضوع درختکاری از وابستگی صرف به فعالیت‌های سازمان‌های شهرداری و محیط زیست خارج و به دست مردم سپرده شود.

برای آسان ساختن این رویه سامانه آنلاین درختکاری با همکاری محیط زیست و شهرداری طراحی می‌شود و هر فرد با ثبت‌نام و انتخاب محل، از میان نهال‌های قابل کشت در آن نقطه یکی را انتخاب می‌کند.

درختکاری توسط شرکت ذی‌ربط انجام و درخت موردنظر با پلاکاردی مزین به نام و پیام شخص مورد نظر در محل کاشته می‌شود.

بازارچه خیریه آنلاین: در خانه همه ما وسایل بی استفاده‌ای وجود دارد که شاید قادر به فروش آنها نباشیم و با قرار دادن آنها در سایت‌های خرید و فروش نیز از حجم تلفن‌ها خسته می‌شویم.

مطابق این ایده وسایل مورد نظر با توضیحات لازم روی سایت قرار می‌گیرد اما فروشنده و خریدار فرآیند مالی با یکدیگر نداشته و تنها در صورت رد و بدل کالا توسط گردانندگان سایت، پول به حساب فروشنده واریز می‌شود و کمتر از پنج درصد از هزینه نیز از هر فرآیند تراکنشی برای صاحبان سایت برداشت می‌شود.

اما وجه تمایز این سایت این است که با تعیین شخص فروشنده، پس از فروش جنس درصدی از قیمت به حساب یک خیریه‌ از خیریه‌های مورد قرارداد با سایت (به انتخاب فروشنده) وارد می‌شود.

کودکان کتاب: صاحب این ایده می‌گوید: کودکان کار معلول شرایط اجتماعی ما هستند و گاه عاملی برای بروز ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب می‌شوند؛ این ایده‌ی مبتنی بر کسب و کار اجتماعی توانمندسازی فکری و اقتصادی این کودکان را مدنظر قرار داده است.

در واقع تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در حیطه کتاب مشغول به کار هستند از نظر بزهکاری‌های اجتماعی در پایین‌ترین سطح قرار دارند.

شرکتی که در راستای این ایده تأسیس می‌شود چند رکن اساسی دارد: کودکان کار از این پس کودکان کتاب هستند و در قالب فروش کتاب در مدارس، مهدکودک‌ها  و غیره بخشی از وقت روزانه خود را به فروش کتاب می‌گذرانند و در بخشی از روز نیز سرویس‌های رفاهی اجتماعی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سوغات زائر: ایده‌ای است برای تأمین سوغات زائران در سفرهای مختلف زیارتی تا آنها با خیال راحت به زیارت و سیاحت خود پرداخته و در پایان نیز به جای سوغاتی‌های بی‌شمار چینی مطابق درخواست خود سوغاتی‌های ایرانی که حاصل کار افراد نیازمند (به طور مثال شاغل در انجمن زنان سرپرست خانوار و یا موارد مشابه) است را تحویل می‌گیرند.

هدبند هوشمند برای کمک به معلولان جسمی حرکتی: با توجه به اینکه به طور معمول عضلات چشم از آسیب‌های حرکتی مصون است مطابق این ایده هدبندی طراحی شده که اشخاص ناتوان از حرکت دست، پا و یا زبان تنها با حرکت هشت‌گانه چشم در کامپیوتر یا لب تاپ حروف را تایپ و منظور خود را بیان کنند.

ایده هایی که نیازمند بررسی بیشتر است

ایده‌های سفرکار (فراهم سازی بستری برای استفاده از زمان مرده افراد در هنگام سفرهای طولانی و تبدیل آن به ساعاتی مفید با انجام کاری درآمدزا)، با صدرا همه میتونن کار کنن (ایده‌ای برای آموزش صنایع دستی و فروش آنها در منزل توسط یک پکیج آموزشی و درآمدزایی برای روستاییان)، بیمارستان آنلاین (ایده‌ای برای ارسال دارو، پزشک، پرستار و خدمات مورد نیاز بیمارستانی در زمان مورد نیاز حتی نیمه‌شب توسط شرکت مربوطه) و  اصفهان فا (اطلاع‌رسانی رویدادهای فرهنگی اجتماعی شهر) از ایده‌هایی بود که در این ایده شو چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

همچنین تولید ظروف خشکبار با نمد، شوری زدایی از آب توسط الکترودیالیز ( طرحی در راستای کمک به شرایط کم آبی کشور برای شیرین سازی آبهای شور که میزان پساب در شوری‌های با درصد بالا را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد)، تولید ساک خرید پارچه‌ای سلولزی (برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی پلاستیک) نیز در نهایت پذیرفته نشدند.

مشابه بودن، عدم توجیه اقتصادی، عدم بیان شفاف در ارتباط با چگونگی جلب نظر مخاطب، مبهم بودن چگونگی اجرا به دلیل نیازمندی به ساختارهای قانونی، مشخص نکردن شیوه اجرای ایده و غیره از دلایل بیان شده توسط داوران در ارتباط با عدم پذیرش این ایده‌ها بود.

هر کدام از صاحبان این ۵ ایده انتخابی به مدت چهار دقیقه به سؤالات داوران درباره ایده خود  جواب دادند و در نهایت سه ایده هدبند هوشمند برای کمک به معلولان جسمی حرکتی به ایده‌پردازی سیما سلطانی، کودکان کتاب از امیرحسین شبانی و سوغات زائر به ایده پردازی علی زمانی از میان این ایده‌ها برگزیده شدند.

 برگزاری ایده شوی هفتگی توسط شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

داوری این ایده‌شو را شوان صدرقاضی پژوهشگر سازمان ملل متحد، حمیدی مطلق مدیر گروه نوآوری کسب و کار اجتماعی دانشگاه شریف، ترکش مدیرعامل شرکت آذر چم اسپادان و حدیدی مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بر عهده داشتند.

به گزارش مهر، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان چهارشنبه هر هفته اقدام به برگزاری ایده‌شو می‌کند که این هفته به دلیل برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی این رویداد در بعدازظهر دومین روز جشنواره در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد.

logo-samandehi