شنبه، 25 اردیبهشت 95 - 05:00

 

اگر از حرفه ای های سخت افزار باشید و یا از دنبال کنندگان مطالب مربوط به این علوم باشید،نام “دره سیلیکون” را شنیده اید.اما آیا می دانید که دره سیلیکون در کجای جهان قرار دارد و یا چرا این نام برای آن در نظر گرفته شده است؟برای آشنایی با دره سیلیکون،با ما همراه باشید.

۳f39130aededef9d031189a7c1c032a9_L

دره سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌است. نام این منطقه ابتدا برگرفته از تعداد زیاد شرکت‌های تولید کنندهٔ تراشه‌های سیلیسیمی در این منطقه بود که بعدها به نمادی از وجود کمپانی‌های زیاد فعّال در زمینه فناوری‌های پیشرفته در این منطقه تبدیل شد. دره سیلیکون شهرهای بسیاری را در بر می‌گیرد که مهمترین آنها سان خوزه مشهور به پایتخت دره سیلیکون می‌باشد.

(دفتر یاهو)

دره سیلیکون منطقه‌ای است در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا. این منطقه اقتصادی و غنی از لحاظ کشاورزی که در شمال غربی دره پالو آلتو واقع شده است. دره سیلیکون نواری است به طول ۴۵ کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر و در حد فاصل خلیج سانفرانسیسکو در شرق و کوه‌های سانتاکروز در غرب و ساحل جنوب شرقی محصور شده است و بین شهرهای سانفرانسیسکو و سان خوزه قرار گرفته است.تاریخچه ایجاد این ناحیه را گاراژی می‌دانند که در دهه سال ۱۹۳۰ میلادی دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد به نامهای دیوید هیولت و ویلیام پاکارد یا همان اچ‌پی فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌بودند. این گاراژ در حال حاضر به‌عنوان نماد دره سیلیکون و محل تولد آن شناخته می‌شود.

(دفتر AMD)

غارتگران دره سیلیکون فیلمی برگرفته شده از کتاب آتش در دره که در سال ۱۹۹۹ با موضوع ساخت اولین کامپیوتر شخصی توسط پال فربرگر و مایکل سؤان ساخته شده‌است. این فیلم برای نمایش در تلویزیون با نویسندگی و کارگردانی مارتین برک به سندیت ظهور کامپیوترهای خانگی در رقابت میان کامپیوترهای اپل و ماکروسافت ساخته شده‌است. آنتونی مایکل هال نقش بیل گیتس و نوا وایل نقش استیو جابز را بر عهده داشتند.

از جمله شرکت‌های بزرگ واقع در این منطقه می‌توان موارد زیر را نام برد:

اینتل،ای ام دی، ادوبی سیستمز، اپل، ایسوس، ای بی، گوگل، اچ پی، نوکیا، اوراکل، یاهو، سیسکو سیستمز، انویدیا، سیمانتک و سان دیسک.دره ای که مهمترین کمپانی های مرتبط با سخت افزار در جهان حداقل یک نمایندگی در آنجا دارند!دره سیلیکون را می توان قلب پردازنده جهان نیز نامید.

(دفتر اینتل)

logo-samandehi