سه شنبه، 28 اردیبهشت 95 - 09:38

 

امروزه یکی از بنیادی ترین دانش ها ومهمترین عوامل پیشرفت انسان هاارتباطات و روابط عمومی است. بدون تردید امروزه در نگاه نخست اگر جنگی در حال پی ریزی و وقوع باشد جنگ ارتباطات است بنابراین نمیتوان نقش و قدرت روابط عمومی ها واهمیت اطلاع رسانی را نادیده گرفت .
social-media
روابط عمومی هر سازمان به تعبیر تکرار شده چشم بینا، گوش شنوا وزبان گویای هر سازمان و در واقع پل ارتباطی موثر بین مردم و مسئولین قلمداد میشود ومدیران مربوطه را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم آگاه میسازد تا در راستای برآورده ساختن نیازهای مخاطبین تلاش نمایند. اگرچه حوزه وظایف روابط عمومی ها بسیار وسیع و گسترده میباشد اما متاسفانه روابط عمومی برخی از ادارات صرفا بعنوان در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی به نصب یک بنر یا پارچه نوشته بسنده میکنند و از وظایف اصلی خود بدور هستند.
باید دانست مدیران روابط عمومی مشاورین بالاترین مقام دستگاه و در تعیین خط مشی اهداف و برنامه های آن سازمان دخیل هستند اما امروزه بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی ها هویداست البته به این حقیقت باید اذهان داشت که باابراز تاسف برخی از مدیران سازمان ها تاکنون نسبت به جایگاه روابط عمومی ها ونقش و تاثیر آن در پیشبرد اهداف سازمان شناخت کافی پیدا نکرده اند اما مدیران روابط عمومی ها باید تلاش نمایند تا مدیر سازمان را به این باور برسانند که روابط عمومی به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.ذکر این نکته ضروری است که یکی از مهمترین عواملی که جایگاه یک سازمان را در میان افکار عمومی جامعه تقویت می کند وجود یک روابط عمومی منسجم، قدرتمند و حرفه ای است که میتواند هرسازمانی را در رسیدن به اهداف خود یاری رساند.
توجه به افکار عمومی ، شکل گیری و جهت دهی به سمت فعالیت های سازمان امری ضروری و حیاتی است که این مهم بااطلاع رسانی از فعالیت های انجام شده توسط روابط عمومی ها میسر خواهد شد.مدیران روابط عمومی ها ضمن برخورداری از اخلاق اسلامی و حرفه ای باید همواره پاسخگوی مردم نسبت به مسائل مرتبط به سازمان خود باشند تاضمن جلب مشارکت مردم ، نگرش منفی برخی از مخاطبین را نسبت به سازمان تعغییر دهند.
مدیران روابط عمومی ها تاکنون به این باور نرسیده اند که نقشه راه مدیر سازمان محسوب میشوند به درستی باید اقرار کرد که برخی از روابط عمومی ها حتی قادر به درج اخبار وفعالیت ها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان خود نیز نیستند و بین ارتباط بامردم واطلاع رسانی یک حلقه مفقوده ایجاد کرده اند.با یک آسیب شناسی می توان گفت عدم مسئولیت پذیری ، عدم آشنایی برخی از مدیران نسبت به جایگاه روابط عمومی ها، ارتباط ضعیف روابط عمومی ها با مردم ، کارکنان ومدیران و … از مشکلات اصلی و اساسی امروزه در تنزل جایگاه روابط عمومی ها درادارات است که باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.یک روابط عمومی موفق باید کارآمد ، موثر و هدفمند ، و سنگ بنای ساختار ارتباطی قوی را با افکار عمومی پی ریزی نماید تا این شکاف بین مردم و مسئولین به حداقل برسد و درآن زمان است که مقدمات شکل گیری یک تصور مثبت ازسازمان در ذهن مردم شکل می گیرد .
برنامه های فرهنگی نیز از اساس کار روابط عمومی ها در ارتباط با مردم و جلب اعتماد نسبت به نظر مخاطبین است، روابط عمومی ها نباید به یک خلوتگاه تبدیل شوند ، همانطور که اشاره شد خلاصه کردن فعالیت های روابط عمومی ها در نصب بنر و پارچه نوشته تبریک و تسلیت ظلم بزرگی به پتانسیل ها وتوانایی های این واحد حساس، مهم و ضروری است امیدواریم که مدیران سازمان ها و همچنین مدیران روابط عمومی ها با تعغییر نگرش خود نسبت به اهمیت جایگاه روابط عمومی ها اهتمام ورزیده و فعالیت های این واحد را به سمت تخصصی نمودن به عنوان هنر هشتم و مظهر پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع پیش ببرند و در جایگاه اصلی خود تثبیت نمایند.

logo-samandehi