پنجشنبه، 06 خرداد 95 - 03:11

 

تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، ایرانسل و رایتل یکی از مهم‌ترین عوامل در ترابردپذیری شماره تلفن همراه خواهد بود.عرفه‌های خدمات بعد از کیفیت مهمترین عامل انتخاب مشترکان اعتباری برای تغییر اپراتور موبایل است.

۴۳۴c7d27-17fd-4f4d-8136-7d87a1a5976e

تعرفه‌ سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، ایرانسل و رایتل می‌تواند به افرادی که قصد خرید این سیم‌کارت‌ها را دارند یا می‌خواهند در طرح ترابردپذیری تلفن همراه اپراتور خود را عوض کنند، تأثیر بسزایی دارد. در ادامه‌ی مطلب تعرفه‌ی خدمات مختلف سه اپراتور مطرح را مرور خواهیم کرد.

تعرفه تماس درون شبکه

این تعرفه برای برقراری تماس‌های درون شبکه یک اپراتور تعریف می‌شود؛ بدین معنی که هر دقیقه که شما با مشترک عضو اپراتور خود تماس می‌گیرید، چند تومان است. تعرفه تماس درون شبکه از سوی رایتل ۴۹۹ ریال معادل ۴۹.۹ تومان، از سوی ایرانسل ۶۶۹ ریال معادل ۶۶.۹ تومان و از سوی همراه اول ۶۷۰ ریال معادل ۶۷ تومان اعلام شده است..

تعرفه تماس با تلفن ثابت

هر دقیقه تماس هر مشترک تلفن همراه به تلفن ثابت دارای هزینه‌ای است.  تعرفه تماس با تلفن ثابت در همراه اول ۶۷۰ ریال معادل ۶۷ تومان، در ایرانسل ۷۹۹ ریال معادل ۷۹.۹ تومان و در رایتل ۸۵۲ ریال معادل ۸۵.۲ تومان تعریف شده است.

تعرفه تماس برون شبکه

هر اپراتور تلفن همراه برای تماس مشترکان خود با کاربران دیگر اپراتورهای تلفن همراه تعرفه‌ای را تعیین می‌کند. تعرفه تماس برون شبکه رایتل ۸۵۲ ریال معادل ۸۵.۲ تومان، ایرانسل ۹۲۹ ریال معادل ۹۲.۹ تومان و همراه اول ۹۳۷ ریال معادل ۹۳.۷ تومان است.

تعرفه پیامک فارسی

هر پیام کوتاه فارسی معادل ۷۰ کاراکتر محسوب می‌شود. این میزان کاراکتر کمتر از ۵۰ درصد تعداد کاراکتر پیامک انگلیسی است. به همین دلیل و به خاطر ترویج خط و زبان فارسی در ایران قیمت پیامک فارسی در اپراتورها ارزان‌تر از پیامک انگلیسی است. تعرفه پیامک فارسی در رایتل ۹۹ ریال معادل ۹.۹ تومان، در ایرانسل ۱۱۵ ریال معادل ۱۱.۵ تومان و در همراه اول ۱۱۶ ریال ۱۱.۶ تومان است. البته از ابتدای سال ۹۴ بنا به قانون مجلس که با مخالفت دولت، وزارت ارتباطات و اپراتورها تصویب شد، به ازای هر پیامک باید ۱۰ ریال معادل یک تومان از مشترک دریافت شده و به حساب خزانه دولت واریز شود. پس این یک تومان را به تعرفه پیامک‌های فارسی اپراتورهای موبایل باید اضافه کرد.

تعرفه پیامک لاتین

هر پیام کوتاه انگلیسی معادل ۱۶۰ کاراکتر است. این نوع پیامک در اپراتورهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. هر پیامک انگلیسی شامل ۱۶۰ کاراکتر در ایرانسل ۲۰۹ ریال معادل ۲۰.۹ تومان، در رایتل ۲۳۰ ریال معادل ۲۳ تومان و در همراه اول ۲۷۴ ریال معادل ۲۷.۴ تومان محاسبه می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد، از ابتدای سال ۹۴ بنا به قانون مجلس که با مخالفت دولت، وزارت ارتباطات و اپراتورها تصویب شد، به ازای هر پیامک باید ۱۰ ریال معادل یک تومان باید از مشترک دریافت شده و به حساب خزانه دولت واریز شود. پس این یک تومان را به تعرفه پیامک‌های انگلیسی هر سه اپراتور اضافه کنید.

تعرفه پیام چندرسانه‌ای

پیام چندرسانه‌ای یا همان MMS در کشور ما با استقبال مواجه نشد و از زمان آزاد شدن انحصار ۳G و ۴G به فراموشی سپرده شد. ایرانسل هر پیام چندرسانه‌ای را ۱۹۹ ریال معادل ۱۹.۹ تومان و رایتل هر پیام چندرسانه‌ای را ۴۰۰ ریال معادل ۴۰ تومان محاسبه می‌کند. از تعرفه پیام چند رسانه‌ای همراه اول اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

تعرفه مصرف آزاد اینترنت

عده‌ای از کاربران برای استفاده از اینترنت یا دیتای گوشی خود از بسته‌ها و طرح‌های تشویقی اپراتورها استفاده نمی‌کنند و روی به استفاده از اینترنت بدون خرید این بسته‌ها می‌آورند. این نوع مصرف اینترنت را مصرف آزاد اینترنت می‌گویند. بنا به مصوبه سازمان تنظیم مقررات سقف قیمت مصرف آزاد اینترنت در اپراتورهای تلفن همراه سیم‌کارت‌های اعتباری حداکثر کیلو بایتی ۰.۷۵ ریال است که همراه اول و ایرانسل سقف قیمت مصرف اینترنت یعنی ۰.۷۵ ریال را انتخاب کرده‌اند اما رایتل ۰.۵ ریال را برای مصرف آزاد اینترنت استفاده کرده است. البته رایتل برای مصرف اینترنت در ساعات ۲:۰۰ تا ۱۴:۰۰ قیمت مصرف آزاد اینترنت را کیلوبایتی ۰.۱ ریال تعیین کرده است.

جدول تعرفه خدمات سیم‌کارت‌های اعتباری

خدمت واحد محاسبه همراه اول ایرانسل رایتل
تماس درون شبکه دقیقه ۶۷۰ ۶۶۹ ۶۲۰
تماس با تلفن ثابت دقیقه ۶۷۰ ۷۹۹ ۸۵۲
تماس برون شبکه دقیقه ۹۳۷ ۹۲۹ ۸۵۲
پیامک فارسی یک پیام(۷۰کاراکتر) ۱۱۶ ۱۱۵ ۹۹
پیامک انگلیسی یک پیام(۱۶۰کاراکتر) ۲۷۴ ۲۰۹ ۲۳۰
پیام چند رسانه‌ای یک پیام نامعلوم ۱۹۹ ۴۰۰
اینترنت همراه هر کیلوبایت مصرفی ۰.۷۵ ۰.۷۵ ۰.۵
همه قیمت‌ها به ریال است

logo-samandehi