پنجشنبه، 13 خرداد 95 - 02:04

 

تلگرام در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران است که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چطور امنیت اکانت خود را تضمین کنید.

eca12f48-c364-49e6-a732-f27ebcb19d32

همان طور که امروز در مقاله‌ی “امکان هک شدن تلگرام و واتساپ با باگ موجود در SS۷ وجود دارد” مطالعه کردید به تازگی در SS۷ باگی کشف شده است که توسط آن امکان ورود به اکانت تلگرام، واتس‌اپ یا هر اپلیکیشن پیام‌رسان دیگری ممکن خواهد بود. قبل از هرچیز باید بر این موضوع تاکید کنیم که این خبر نباید باعث نگرانی شما درباره‌ی امنیت و حریم شخصی‌تان شود چراکه روش انجام آن کاملا تخصصی و بسیار پیچیده است و تنها کاربرانی که دانش بالایی از هک و نفوذ دارند قادر به انجام احتمالی این امر خواهند بود و یک شخص عادی به هیچ وجه توانایی انجام چنین کاری را نخواهد داشت. ضمن آنکه با پخش این خبر به احتمال زیاد به زودی شاهد تبلیغات جدید افراد سودجو خواهید بود که با استناد به این کلیپ اقدام به فروش روش جدید هک تلگرام می‌کنند در حالی که همانطور که اشاره شد انجام این روش نیازمند تخصص بسیار بالایی است. علاوه بر این آنچه در ویدیو قابل مشاهده بود تنها بخش پایانی این روش را به نمایش گذاشت و قبل از آن زمان و مراحل بسیار تخصصی و زیادی برای هک و دسترسی به کد ارسالی انجام شده است و از همین رو بهتر است فریب وعده‌های دروغین این افراد را نخورید.

انتشار این خبر بهانه‌ای شد تا باری دیگر به بررسی تنظیمات امنیتی تلگرام نگاهی کنیم و روش افزایش امنیت آن را به شما آموزش دهیم. تلگرام دارای یک ویژگی ارزشمند تحت عنوان two step verification است که با فعالسازی آن و تنظیم یک رمزعبور، هرگاه قصد وارد شدن به اکانت تلگرامتان را داشته باشید علاوه بر کد ارسالی از سوی تلگرام، به این رمزعبور نیز نیاز خواهید داشت. به این معنا که حتی اگر فرد سودجو به هر طریقی به کد ارسال شده‌ی تلگرام دسترسی پیدا کند باز هم نمی‌تواند وارد اکانت شما شود چراکه بعد از کد ورودی، تلگرام درخواست رمز عبور می‌کند. بنابراین می‌توان به جرات گفت که با فعال‌سازی این ویژگی (که در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر نیز وجود دارد) می‌توانید یک بار برای همیشه خیال خودتان را از امنیت اکانت خود (حداقل در برابر کاربران عادی و ایرانی) راحت کنید. البته بدیهی است که باید در حفط این رمز کوشا باشید چراکه در صورت فراموشی رمز و اطلاعاتی که برای بازیابی آن مشخص کرده‌اید، در نوبت‌های بعدی خود شما هم موفق به وارد شدن به اکانت‌تان نخواهید شد. در ادامه نحوه‌ی تنظیم رمز عبور، و همچنین تعیین راه بازیابی آن را به شما خواهیم گفت.

پیش گیری (Two Step verification)

teleg3_00d26

برای این کار به تنظیمات تلگرام وارد شده و به بخش Privacy بروید. گزینه‌ی Two Step Verifaction را لمس کنید تا به مرحله‌ی تعیین رمز عبور وارد شوید. رمز مورد نظر خود را وارد کنید. بعد از دومین باری که رمز خود را برای تایید وارد می‌کنید، از شما درخواست Password Hint یا راهنمای یادآوری رمز خواهد شد که در صورت تمایل می‌توانید آن را وارد کنید و در غیر این صورت، بدون وارد کردن حرف یا کلمه‌ای در آن، به مرحله‌ی بعد بروید. مرحله‌ی بعد باید یک ایمیل معتبر وارد کنید تا در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردید، از این ایمیل برای بازیابی آن استفاده کنید. با وجود آنکه در این مرحله نیز می‌توانید با لمس گزینه‌ی Skip از وارد کردن ایمیل بی‌نیاز شوید، قویا پیشنهاد می‌کنیم که یک ایمیل معتبر و البته خصوصی در این بخش وارد کنید یا حداقل رمزی را برای اکانت خود انتخاب کنید که احتمال فراموش کردن آن نزدیک به صفر باشد. با انجام این کار، مرحله‌ی تعیین رمز عبور به اتمام خواهد رسید و از این پس، چنین روش‌هایی امنیت اکانت شما را به خطر نخواهند انداخت.

درمان (Active Sessions)

haapp2

اگر حس می‌کنید که شخص دومی در اکانت شما وجود دارد یا به هر دلیل نگران حضور شخصی غیر خودتان در تلگرام هستید می‌توانید با مراجعه به بخش Active Seassons از این موضوع مطلع شوید. برای این کار ابتدا به Setting تلگرام رفته و با لمس گزینه‌ی Privacy به تنظیمات خصوصی اکانت وارد شوید. در این بخش با ورود به Active Seassons تمام دستگاه‌هایی که قادر به استفاده از اکانت شما هستند به نمایش گذاشته خواهد شد. دقت کنید که وجود بیش از یک مورد در این بخش لزوما نشانه‌ی وجود شخص دومی در اکانت شما نیست و در بسیاری از مواقع، موارد موجود در این بخش به کامپیوترهایی که خود شما از آن‌ها برای لاگین شدن استفاده کرده‌اید اختصاص دارد. تاریخ آخرین استفاده، مدل گوشی و IP هر کدام از موارد موجود نیز در جلوی آن‌ها ثبت شده است که می‌توانید با بررسی آن‌ها، به وجود یا عدم وجود شخص دوم پی ببرید. در هر صورت اگر حس می‌کنید که موارد ثبت شده توسط شما نبوده، یا بوده اما دیگر به آن‌ها نیازی ندارید می‌توانید با کلیک روی گزینه‌ی Terminate تمام اتصال‌های دیگر به جز گوشی فعلی خود را، متوقف کنید.

نکته: خوشبختانه تلگرام‌ IP دستگاه‌هایی که در حال استفاده از اکانت شما هستند را نمایش می‌دهد و اگر شکایتی در رابطه با هک شدن اکانت و سواستفاده‌های احتمالی از آن دارید می‌توانید به سادگی با یادداشت کردن IP مشخص شده در زیر دستگاه نفوذی به پلیس فتا مراجعه و اقدام به شکایت کنید. این آدرس IP کمک بسیاری به پلیس فتا در پیگیری شخص مورد نظر خواهد کرد.

logo-samandehi