پنجشنبه، 20 خرداد 95 - 10:39
اینترنت گران و بی‌کیفیت

 

شرکت‌های اینترنتی ماهانه مبلغی حدود ۱۲ میلیارد تومان از فروش حجم به مشترکان اینترنت درآمد دارند، اما آیا این درآمد سرسام آور علت گرانی اینترنت در ایران است؟

جهرمی رییس شرکت ارتباطات زیرساخت از سهم شرکت ارتباطات زیر ساخت در سبد قیمتی مصرف کننده نهایی اینترنت می‌گوید:  در ایران میزان پهنای باند و سرویس‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، به صورت حجمی ‌است و هر کاربر باید به ازای هر گیگ اینترنت ثابت  حدود ۳۶۰۰ تومان به اپراتورها پرداخت کند، شرکت ارتباطات زیرساخت هر ۱۰ گیگابیت در ثانیه، ارتباط اینترنت در کشور؛ مبلغی معادل ۱٫۷ میلیارد تومان به شرکت‌های عرضه کننده خدمات می‌فروشد.

وی گفت:  هر شرکت اینترنتی مبلغی حدود ۱۲ میلیارد تومان از فروش حجم به مشترکان اینترنت درآمد دارد که تنها ۲ میلیارد تومان از آن به شرکت زیر ساخت تعلق دارد و براساس آنچه که سازمان تنظیم مقررات ارایه کرده، از کل هزینه‌های اینترنت حداکثر ۲۰ درصد سهم شرکت ارتباطات زیر ساخت است.

به گفته جهرمی، بخش اعظمی ‌از این هزینه‌ها مربوط به پرداخت شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت به شرکت مخابرات است. وی در این باره گفت: بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات، ۴۳ درصد هزینه‌ها مربوط به پرداخت شرکت‌های ارایه دهنده خدمات به مخابرات است و بقیه هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های داخلی خود شرکت است.

جهرمی ‌در پاسخ به این سوال که چرا پهنای باند ورودی  به کشور را ۸ برابر قیمت به شرکت‌های تامین کننده اینترنت ارایه می‌کند، از مثال قیاس ارزان قیمت بودن پای مرغ در ایران و گرانی آن در کشور چین یاد کرد و گفت: این موضوع به جریان عرضه و تقاضا در کشور برمی‌گردد چرا که عرضه و تقاضا در میزان قیمت تاثیر گذار است.

وی در مقایسه با هزینه فروش پهنای باند در اروپا و ایران گفت:  براساس آمارهای بین‌المللی، در کشورهای اروپایی نرخ تهیه سرویس اینترنت عددی نسبتا شبیه به ایران است با این تفاوت که در اروپا، درخواست‌هایی در حد چندین ترابیت در ثانیه است ولی بازار ایران، بازار بزرگی به این حد و حدود نیست.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت: در کشورهایی مثل امارات و ترکیه که اصلا شرکت زیر ساختی وجود ندارد که گران فروشی کند و قیمت هشت برابری بگیرد، هزینه‌های تامین اینترنت سه تا چهار برابر اروپا است و دلیل اصلی آن تقاضای بازار است.

جهرمی ‌از دیگر علل فروش هشت برابری پهنای باند به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی را هزینه‌های مربوط به کشیدن فیبر در سراسر کشور، شبکه‌های انتقال، روتر و مراکز مربوطه و هزینه‌های نگهداری دانست و گفت:  در سال گذشته در شرکت ارتباطات زیر ساخت دو هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه‌گذاری شده است ولی کف قیمتی ما بستگی به اندازه بازار دارد و در صورتی که اندازه بازار زیاد شود، قیمت‌ها به صورت چشمگیری کاهش می‌یابند از طرفی وقتی بازار کوچک باشد، سرمایه‌گذاری ما طبیعتا منطقی نیست و این سرمایه گذاری باید متناسب با درآمد باشد.

جهرمی‌ گفت: تمام تلاش ما برای منطقی کردن قیمت‌هاست و ما نباید قیمت‌های خود را با اروپا مقایسه کنیم چون بازار ما هرگز به‌اندازه بازار اروپا نیست.

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: اندازه بازار نسبت به گذشته رشد داشته و الان زمان آن فرارسیده تا در قیمت‌ها بازنگری شود.

جهرمی‌ افزود: ما در حال تغییر مدل قیمت‌گذاری هستیم به طوری که مصرف بیشتر، واحد قیمت کمتری را به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر ازتباطات در رابطه با راه حل‌های مورد نیاز جهت بزرگ کردن بازار و افزایش تقاضا گفت: بزرگ کردن بازار دارای شاخصه‌های زیادی است که اولین آن تقاضا است. در کل کشورهای دنیا بیش از ۶۰ درصد مصرف شبکه به ویدئو اختصاص داده شده است در حالی که در کشور ما با اینکه بستر لازم برای مصرف ویدئو وجود دارد ولی سهم ویدیو در ایران کمتر از ۱۰ درصد است که علت آن گران بودن مصرف دیتای ویدئو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا باید قیمت کاهش یابد که بازار رشد کند و یا بازار رشد کند تا قیمت کاهش یابد؟گفت: راه حل این تضاد در دست کمسیون تنظیم مقررات است. بازار و قیمت باید باهم حرکت کنند و نمی‌شود قیمت کم شود ولی بازار رشد نکند و یا برعکس.

logo-samandehi