شنبه، 02 مرداد 95 - 10:03

 

طبق اعلام قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موعد اجرای رجیستری گوشی موبایل فرا رسید و از امروز گوشی‌های جدیدی که IMEI آنها در سامانه وزارت صنعت ثبت نشده باشد قاچاق تلقی می شود و در شبکه اپراتورهای موبایل قابل استفاده نخواهد بود. از چندی پیش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که پایلوت طرح رجیستری گوشی موبایل با هدف مبارزه با قاچاق از امروز اول آغاز می‌شود و بر خواسته خود تاکید کرده است.

طبق اعلام این ستاد، از روز اول مردادماه گوشی‌های جدیدی که IMEI (شماره سریال) ثبت شده ندارند، در شبکه اپراتورها فعال نشوند. IMEI گوشی‌هایی که قبل از این تاریخ به هر شکل وارد کشور شده‌اند ثبت شده و ثبت IMEI گوشی‌هایی که از این به بعد وارد کشور می شوند به دلیل مبارزه با قاچاق جدی گرفته خواهد شد. وزارت ارتباطات نیز اجرای دوباره طرح رجیستری را تایید کرده است.

کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه برای بررسی روش اجرای مجدد رجیستری موبایل تشکیل شده که در نهایت دو طرح ارائه شده است.

طبق سناریوی اول سیم‌کارت روی گوشی‌های قاچاق قطع خواهد شد که این طرح مورد موافقت قرار نگرفته و طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات فعلا سناریوی دومی برای اجرا انتخاب شده است.

طبق سناریویی که از امروز پایلوت آن باید اجرا می شود، IMEI گوشی های وارداتی در سامانه‌ای در وزارت صنعت ثبت و توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و اپراتورهای موبایل بررسی و تطبیق داده می‌شود.

قرار است این طرح از اول مردادماه تا شهریور ماه اجرا شود و پس از طی یک دوره اجرای آزمایشی یک ماهه و شناسایی نقاط قوت و ضعف، احتمالا از اول مهرماه یا آبان ماه به صورت کامل اجرایی شود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در واکنش به شائبه‌های افزایش قیمت گوشی موبایل پس از اجرای رجیستری، اطمینان داده که رجیستری هزینه جدیدی را به مصرف کننده، ‌فروشنده یا توزیع کننده کالا تحمیل نخواهد کرد.

پلمپ کامل مه‌تل و وقایع گستر فارس در تهران

همانطوری که از عنوان این مطلب پیداست با خبر شدیم که دو شرکت نام آشنا در ایران به نام‌های مه‌تل و وقایع گسترفارس در تهران به صورت کامل پلمپ شدند. شرکت اکسیر تجارت صبا که سابقاً با نام پارس کامتل ، محصولات اپل ( آیفون ، آیپد و آیپاد ) را گارانتی می کرد ، در سال ١٣٨٩ در تهران تاسیس شد و از سال ١٣٩٠با ارائه گارانتی مه تل به فعالیت خود مشغول است. وقایع گستر فارس در سال ۱۳۸۶ در استان فارس ثبت گردید این شرکت در سال ۱۳۹۲ در اجرای دستور العمل ساماندهی فعالیت نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی موفق به کسب گواهی فعالیت نمایندگی شرکتهای خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه وزارت، فروش و خدمات پس از فروش محصولات اپل گردید. با توجه به خبرهای رسیده به دست ترنجی هم اکنون نمایندگی‌های مختلف از این دو شرکت در قسمت‌های مختلف تهران از جمله بازار چارسو، بازار موبایل و قسمت‌های دیگر به صورت کامل پلمپ شده‌اند. در ادامه همراه باشید.

به گزارش سایت ترنجی از اخبار بدست رسیده این برداشت می‌شود که مه‌تل و وقایع گستر فارس مشکلات حقوقی زیادی دارند. یکی از مشکلاتی که گریبان گیر این دو شرکت شده است، واردات به صورت قاچاق خواهد بود. البته لازم به ذکر است که این واردات قاچاق هیچ ارتباطی با فعالیت دستگاه های اپلی در ایران و اخبار روز‌های گذشته ندارد بلکه موردی کاملا مستقل بیان شده است.

خبر فوق به مرور تکمیل خواهد شد اما آنطور که فعلا با خبر هستیم، هیچ صحبتی از ادامه فعالیت و حتی اجازه فعالیت مجدد صادر نخواهد شد پس با این حساب اگر محصولی را با گارانتی این دو شرکت خریداری کرده‌اید فعلا باید بگوییم که هیچ تضمینی به ادامه فعالیت نیست.  در صورت دریافت تصاویر و اطلاعاتی بیشتر در مورد اتفاق افتاده این پست را بروز خواهیم کرد.

فعالیت دیگر واحدهای عرضه‌کننده بلامانع است

در همین رابطه رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه فروشگاه ۲ شرکت که پیش از این مدعی نمایندگی گوشی‌های آیفون در ایران بودند، به دلیل ابطال مجوز و عدم تمدید آن پلمپ شد، گفت: برخوردی با سایر فروشگاه‌های عرضه‌کننده گوشی‌های آیفون صورت نگرفته است.

غلامحسین کریمی در گفت‌وگو با فارس، از پلمپ ۲ فروشگاه مدعی نمایندگی گوشی‌های موبایل آیفون خبر داد و توضیح داد: این ۲ فروشگاه در گذشته مجوز نمایندگی غیرمستقیم برای محصولات اپل را داشتند که مجوز آنها اکنون ابطال شده است.

وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد که درباره مجوز صادره تحقیق و در صورت لزوم آنها را باطل کند.

کریمی تصریح کرد: همچنین مقرر شد از فعالیت دیگر واحدهای عرضه‌کننده گوشی‌های آیفون جلوگیری نشده و برخورد تنها با فروشگاه‌های این دو شرکت مدعی نمایندگی صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی یادآور شد: با آغاز طرح ریجستری گوشی موبایل از اول مردادماه همچنین درباره تمامی برندهای گوشی موبایل که شماره سریال ثبت‌شده نداشته باشند، امکان برخورد وجود دارد و فروشگاه‌های عرضه‌کننده، هیچ برندی را نمی‌توانند بدون ثبت در سامانه وزارت صنعت عرضه کنند و در غیر این صورت امکان برخورد وجود دارد.

logo-samandehi