یکشنبه، 07 شهریور 95 - 05:00

 

صنعت رایانه های شخصی یکی از اثرگذارترین رهبران خود یعنی John Ellenby  را از دست داد؛ مدیرعامل کمتر شناخته شده ی Grid Systems در سن ۷۵ سالگی درگذشت. علت مرگ او هنوز به طور دقیق اعلام نشده است.

DSC02127

بسیاری از شرکت او و به طور اخص طراح آن یعنی William Moggridge به عنوان اولین ارائه دهنده ی لپتاپ های موفق تجاری با نام Compass یاد می کنند. این دستگاه که عرضه اش به سال ۱۹۸۲ باز می گردد ضخیم بود، نمایشگر بسیار کوچکی داشت و با قیمت ۸۱۵۰ دلاری اش، برای آن زمان به طرز وحشتناکی گران قیمت به حساب می آمد. با این حال از سوی شرکت ها و دولتی ها با استقبال چشمگیری مواجه شد، چرا که با رقبای غیر قابل حملی نظیر Kaypro یا Osborne 1، راه بسیار جذابی برای استفاده از رایانش قابل حمل و حتی امکانات اولیه ی ارتباطی به حساب می آمد.

اما اثرگذاری خود Ellenby از یک دستگاه رایانه فرا تر می رفت. او پیش از Grid، در مرکز شناخته شده ی تحقیقات پالو آلتوی شرکت زیراکس مشغول بود. Ellenby با استفاده از پلتفرمی به نام Alto که بعد ها به رایانه های رومیزی Mac و Lisa شرکت اپل تبدیل شد، Alto II را ساخت که از لحاظ تجاری بسیار قابل توجیه تر بود. Ellenby همچنین مدتها پیش یک شرکت تولید تبلت به نام Agilis نیز تأسیس کرد و از طریق شرکت دیگری به نام GeoVector به توسعه ی فناوری های واقعیت افزوده و ناوبری کمک شایانی نمود.

می توان اینطور گفت که برخی از ساخته های Ellenby از زمان خود جلوتر بودند. برای مثال محصولی تحت عنوان لپتاپ تقریباً یک دهه پس از Compass و با سیستم هایی مثل PowerBook اپل و ThinkPad شرکت IBM به زندگی روزمره ی مردم راه یافت. دیگر شرکت های او نیز تقریباً دو دهه زود تر از زمان مناسب شروع به فعالیت کرده بودند. با این تفاسیر، تفکر آینده نگرانه و هنر او در ترجمه ی ایده های بلندپروازانه به دستگاه های قابل خرید را نمی توان انکار کرد. جای او در دنیای ما خالی خواهد بود.

logo-samandehi