یکشنبه، 07 شهریور 95 - 11:16

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اعلام حملات سایبری دشمنان به مجتمع‌های پتروشیمی کشور گفت: گونه‌ای از نرم‌افزارهای آلوده صنعتی در فرآیند بازرسی‌های نوبه‌ای از واحدهای صنعتی پتروشیمی شناسایی شدند و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.

TASNEE_001

 سردار سرتیپ غلامرضا جلالی در حاشیه مراسم معارفه فرمانده ارشد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه اقتصادی ماهشهر افزود: این ویروس‌ها چند واحد از مجموعه‌های پتروشیمی را درگیر کرده بودند که به‌موقع مهار شدند.

وی منشاء ورود ویروس‌های صنعتی به مجتمع‌های پتروشیمی را استفاده از نرم‌افزارهای صنعتی وارداتی برشمرد و گفت: این نرم‌افزارها هنگام نصب، آلودگی ایجاد کرده بودند. البته در برخی از این محصولات آلودگی ویروسی به‌صورت نهادینه در آنها طراحی شده که موجب آلودگی مجتمع‌های پتروشیمی شده بودند.

این مقام مسوول پدافند غیرعامل گفت: مجتمع‌های پتروشیمی جزو مجتمع‌هایی به شمار می‌آیند که کنترل‌های صنعتی در این مکان‌ها توسط سامانه کنترل صنعتی انجام می‌شود. بنابراین دستورات منظم کنترلی باید به این سامانه داده شود؛ چراکه این سامانه‌ها می‌توانند مورد حملات سایبری قرار گیرند.

وی ادامه داد: دستورات غیرمنظمی که توسط یک ویروس به این سامانه کنترلی داده شود، ممکن است ایجاد خطر کند.

جلالی به یک مقاله آمریکایی منتشرشده در نیویورک تایمز پرداخت و گفت: چندی پیش آمریکایی‌ها مدعی کاشت ایمپلنت‌ها در زیرسازه‌های صنعتی کشور شده بودند که البته ناموفق عمل کردند؛ زیرا این زیرساخت‌های آلوده را کشف و غیرفعال کردیم.

وی ادامه داد: اکنون در مرحله شناسایی گونه‌های صنعتی آلوده در مجتمع‌های پتروشیمی هستیم و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه در حال انجام است.

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر پتروشیمی ماهشهر با این حملات سایبری و ویروس‌های آلوده صنعتی مرتبط بوده‌اند یا خیر نیز گفت: کشف این ویروس‌های صنعتی ربطی به حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر ماهشهر ندارد.

logo-samandehi