پنجشنبه، 25 شهریور 95 - 05:56
سریعترین اینترنت در دنیا

 

همانطور که در شماره‌های پیشین نیز وعده داده بودیم، نظر به اهمیت موضوع قیمت اینترنت در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی، موضوع تغییرات قیمت اینترنت را همچنان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نکته قابل توجه آنکه بعد از درج گزارش قبلی هفته‌نامه مبنی بر ارزانی ۲۰ درصدی برخی سرویس‌های اینترنتی و متعاقب آن گرانی ۲۰ درصدی برخی سرویس‌های دیگر، تعدادی از مخاطبان در تماس با ما اطلاعات بیشتری از نحوه تغییر قیمت‌های اینترنتی در یک ماه اخیر ارایه دادند که توجه مسوولان ذیربط را می‌طلبد.

به هر تقدیر اگرچه در یک ماه گذشته از شخص وزیر ارتباطات گرفته تا سایر مسوولان وزارت ارتباطات حرف از ارزانی اینترنت زده‌اند و روی کاغذ نیز هزینه استفاده از اینترنت کاهش یافته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملا برخی شرکت‌های اینترنتی با ترفندهایی نه تنها باعث شده‌اند که هزینه اینترنتی مصرفی خانوارها کاهش نداشته باشد بلکه حتی افزایش هم داشته است.

درواقع بخشی از شرکت‌های اینترنتی که تا پیش از این با اعلام طرح‌های رنگارنگ مشترکان خود را به خرید حجم بیشتر تشویق می‌کردند حالا بسیاری از طرح‌های ویژه خود را برداشته‌اند و کاربر را مجبور می‌کنند یا از طرح‌های گرانتر استفاده کنند یا حتی ناچار شوند بدون خرید طرح وارد اینترنت شوند که در نتیجه این کار، هزینه اینترنت مصرفی آنها گاه حتی تا ۳۰ درصد نسبت به قبل افزایش می‌یابد.

برای  پاسخ به این سوال که تخفیف‌های اینترنتی تا چه حد برای کاربران نهایی اینترنت موثر بوده است، به سراغ کاربران شرکت‌های مختلف اینترنتی رفتیم و از آنها پرسیدیم که هزینه اینترنت آنها نسبت به قبل چه تغییری داشته است. ضمنا سعی کرده‌ایم در این گزارش به راه حل‌ها و ترفندهای پیچیده برخی فروشندگان اینترنت برای بالابردن قیمت‌ها و جبران تخفیف‌ها! بپردازیم.

تخفیف‌های اینترنتی باز هم به هدر می‌رود؟

اگرچه تاکنون هم در این دولت و هم در دولت‌های قبل در چندین نوبت اعلام شده که شرکت ارتباطات زیرساخت قیمت اینترنتی را که به شرکت‌های واسطه اینترنتی می‌فروشد کاهش داده است اما با این وجود برخی شرکت‌های اینترنتی حاضر نشده‌اند که با وجود تخفیف‌های مذکور قیمت اینترنت خود را پایین بیاورند.

درواقع هربار که شرکت زیرساخت تخفیف‌هایی را ارایه داده است برخی شرکت‌های اینترنتی به بهانه‌های مختلف مثل افزایش هزینه‌هایشان حاضر به اعمال این تخفیف‌ها نشده‌اند.

البته از آنجایی که برخی شرکت‌های اینترنتی چندان تمایلی به کاهش درآمدهای خود ندارند همزمان با اعمال تخفیف روی فروش حجم، قیمت اینترنت نامحدود خود را افرایش دادند و برخی طرح‌های تشویقی خود را نیز برداشتند تا به این ترتیب نه تنها با اعمال تخفیف درآمدهایشان محدودتر نشود بلکه حتی افزایش هم داشته باشد.

سرویس رایگان شبانه پر!

از زمان اعلام ارزان شدن اینترنت، یکی از شرکت‌های اینترنتی اگرچه بر اساس اعلام رگولاتوری تخفیف‌هایی را اعمال کرده است اما تعرفه‌های خود را به گونه‌ای تغییر داده است که در عمل هزینه اینترنت مصرفی مشترکان خود را حدود ۲۰ درصد افزایش داده است.

یکی از مشترکان این شرکت اینترنتی می‌گوید: “تا پیش از اعمال تخفیف‌ها من اینترنت با سرعت ۲مگابایت و با حجم ۱۰ گیگابایت را به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کردم و دانلود شبانه از ۲ تا ۸ صبح هم برایم رایگان بود اما از وقتی تخفیف‌ها اعمال شده اگرچه مبلغی که باید بپردازم ۸ هزار تومان کاهش یافته و به ۳۲ هزار تومان رسیده است اما با توجه به حذف اینترنت نامحدود شبانه عملا مجبورم حجم بسیار بیشتری را خریداری کنم که اصلا به صرفه نیست. تا پیش از این من بیشتر دانلودهای خودم را در ساعات پایانی شب انجام می‌دادم امکانی که پس از اجرای تخفیف‌های اینترنتی از من گرفته شد.” این مشترک اینترنت پرسرعت خانگی معتقد است که درواقع تخفیف‌ها باعث ایجاد این شرایط شده است.

اینترنت نامحدود گران‌تر شد

یکی دیگر از کاربران اینترنت پرسرعت خانگی که از سرویس نامحدود با سرعت ۲۵۶مگابایت استفاده می‌کند اما می‌گوید اگرچه تا پیش از این برای هر دو ماه استفاده مبلغ ۲۵ هزار تومان می‌پرداخته است اما بعد از به جریان افتادن تخفیف‌ها قیمت تعرفه دو ماهانه او به ۳۳ هزار تومان افزایش یافته است. جالب آنکه وقتی هم از این بابت اعتراض کرده است شرکت اینترنتی‌اش به او گفته که اگر بخواهد می‌تواند سرویس نامحدود خود را قطع کند چون این سرویس اصلا برای شرکت به صرفه نیست!

همچنین کاربر دیگری که  باز هم از سرویس اینترنت نامحدود همین شرکت اما با سرعت ۵۱۲ استفاده می‌کرده می‌گوید در این چند ماه اخیر هزینه اینترنت او که تا پیش از این به ازای هر دو ماه ۴۸ هزار تومان بوده به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رگولاتوری صرفا قیمت فروش حجم و آبونمان را ارزان کرده است برخی شرکت‌های اینترنتی با گران کردن سرویس‌های نامحدود خود قصد جبران تخفیف‌ سرویس‌های دیگر را دارند. درواقع ظاهرا برخی شرکت‌های اینترنتی با استفاده از سکوت رگولاتوری درباره اینترنت نامحدود در مصوبه ارزان شدن اینترنت، فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا با افزایش قیمت‌ها درآمدهای خود را افزایش دهند.

ادامه محاسبه اینترانت به نرخ اینترنت

اگرچه برخی شرکت‌های اینترنتی طی سالیان گذشته حجم زیادی از محتوا را روی شبکه داخلی بارگذاری کرده‌اند و اگر مشترکان آنها بخواهند این محتواها را دانلود کنند آنها را از طریق شبکه داخلی وصل می‌کنند، اما بازهم برای اتصال کاربران به شبکه داخلی، همان هزینه اینترنت بین‌المللی را دریافت می‌کنند.

البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا اول بهمن ماه سال جاری به شرکت‌های اینترنتی وقت داده تا سیستمی را برای تفکیک اینترنت داخلی و خارجی مصرفی هر کاربر را ساخته و بکار بگیرند تا از این تاریخ به بعد قیمت اینترانت با نرخ صحیح و نه با نرخ اینترنت از کاربران اخذ شود.

رگولاتوری همچنین وعده داده در صورتی که شرکت‌های اینترنتی این کار را نکنند با جریمه‌های روبه‌رو می‌شوند. حال باید دید آیا ارایه‌دهندگان این خدمات تا بهمن ماه امسال بالاخره حاضر می‌شوند اینترانت را به قیمت واقعی خود عرضه کنند یا همچنان در بر پاشنه قبلی خواهد چرخید.

مسوولان تحقیق کنند

تجارب سال‌های گذشته نشان داده که  با وجود اعمال تخفیف‌ها برخی شرکت‌های اینترنتی با بهانه‌ها وترفندهای خاص خود عملا این تخفیف‌ها را اعمال نمی‌کنند. از طرفی دیگر حتی اگر این شرکت‌های اینترنتی تخفیف‌ها را اعمال کنند با گران کردن سرویس‌های نامحدود و با حذف کردن هدایای شبانه طرح‌های خود، به نوعی آن را جبران می‌کنند.

از این رو هنوز مشخص نیست نهاد ناظر در این خصوص یعنی رگولاتوری در جریان چگونگی جبران و هدررفت تخفیف‌های اینترنتی هستند و راه‌کارهای پیشگیرانه را به کار بسته‌اند یا ترجیح می‌دهند از کنار این موضوع عبور کنند.

به هر حال وزارت ارتباطات می‌تواند خیلی ساده و با یک بررسی به میان کاربران اینترنت رفته و خود سرنوشت تخفیف‌های اینترنتی را از زبان آنها بشنود. چراکه ظاهرا هدف دولت بهره‌مند شدن شرکت‌های اینترنتی از تخفیف‌ها نبوده و این کاربران نهایی هستند که مد نظر طرح مذکور بوده‌اند، حال آنکه برخی کاربران نه تنها ارزانی اینترنت را حس نمی‌کنند بلکه از حذف بسته‌های پرطرفدار و گران شدن خدمات سابق خود نیز گله‌مند هستند.

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi