چهارشنبه، 14 مهر 95 - 09:21

 

یکی از پرسش‌هایی که عمدتا میان کاربران اینترنت رد و بدل می‌شود بپرسد، این است که چه اینترنتی خوب است و باید چه اینترنتی بخرم.

images

پاسخ به این سوال همیشگی با بررسی پارامترهای اصلی اینترنت از جمله سرعت، قیمت، حجم، سابقه شرکت ارائه دهنده این سرویس و میزان رضایتمندی سایر کاربران، ممکن می‌شود.

در اینکه سرعت اینترنت در ایران در مقایسه با متوسط جهانی، آنطور که باید مطلوب نبوده، شکی نیست و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای خرید سرویسی که کیفیت آن در حد استانداردهای جهانی نیست اما هزینه بالایی دارد، بیشتر احتیاط به خرج داده و با بررسی بیشتر، میزان رضایتمندی خود را از سرویسی که دریافت می‌کنیم، افزایش دهیم.

قدوم اول برای آنکه نسبت به میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم اینترنت خوبی دریافت کنیم، این است که میزان توقع خود را از این سرویس با توجه به سرعت، میزان حجم مصرفی و قیمت، درنظر بگیریم. دراین زمینه کاربر باید بداند که در اینترنت به دنبال چه می‌گردد و براساس نیاز خود، سرویس مدنظر را انتخاب کند.

شکی نیست که کارآمدترین اینترنت مربوط به سرویسی می‌شود که پوشش و گستردگی نقاط مختلف را به همراه دسترسی به آخرین تکنولوژی، برای کاربر فراهم کند.

در این خصوص از آنجایی که در کشور تعداد قالب توجهی سرویس دهنده اینترنت از جمله شرکت مخابرات، شرکت‌های FCP  و  PAPوجود دارند و سرویس‌های اینترنت پرسرعتی مانند ADSL، وایمکس و وای‌فای ارائه می‌دهند، متقاضی دستش برای انتخاب باز است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که ADSL محبوبترین فناوری دسترسی به اینترنت پرسرعت در ایران است و در بین کاربران خانگی نیز بیشترین محبوبیت را دارد.

با توجه به خدمات مشابهی که سرویس دهندگان اینترنت ارائه می‌دهند، متقاضیان باید در انتخاب نوع سرویس، نیاز خود و وضعیت بازار این خدمات را درنظر بگیرند. در این زمینه موضوع حجم اینترنت مصرفی نیز از جمله پارامترهای اصلی محسوب می‌شود. چرا که برای یک کاربر مهم است که بتواند امکان خرید و شارژ حجم بیشتری از اینترنت را داشته باشد، بدون اینکه سرویسش در حین استفاده و مصرف، با اتمام حجم اولیه درنظرگرفته شده، قطع شود.

از سوی دیگر اینکه کاربر مجبور نباشد هر ماه اینترنت خود را شارژ کرده و هزینه برای اتصال پرداخت کند، این مورد نیز از جمله مزایایی می‌تواند باشد که کاربر باید به آن توجه کند. چرا که در این حالت و برای مثال کاربر می‌تواند هزینه اینترنت خود را در صورتحساب دوره‌ای تلفن  خود ببیند و این یک فرصت محسوب می‌شود.

در همین حال اینترنتی خوب است که با سرعت معقول و حجم ترافیک مناسب، هزینه اشتراک کمتری ‌برای کاربر به همراه داشته باشد.

با این وجود کاربر نیز باید توجه کند که سرویس خود را با توجه به حجم اینترنتی که نیاز دارد سفارش دهد. به معنای دیگر، اگر برای امور روزمره معمولی خود اینترنت می‌خواهید و یا اینکه در صورتی که مصرف دانلود اینترنت و وب گردیتان بالا نیست و تنها نیاز به اینترنت برای خبرخوانی و بازید از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارید، ماهانه اینترنتی حدود ۲ تا ۳ گیگابایت برایتان کفایت می‌کند و هزینه متوسطی نیز به همراه خواهد داشت.

اما اگر کاربری هستید که به دنبال تحقیق در صفحات سنگین و حجیم و تماشای عکس، تصویر و فیلم هستید، فیلم و موسیقی دانلود می‌کنید و یا حتی به صورت آنلاین فیلم می‌بینید و موسیقی گوش می‌دهید، به شما پیشنهاد می‌شود که با توجه به سرعت بیشتری که نیاز است، حجم اینترنت بالای ۴ گیگابایت را انتخاب کنید.

در این دسته‌بندی به پژوهشگران و افرادی که نیازمند اینترنت سریع هستند، پیشنهاد می‌شود که خرید اینترنت نامحدود را تجربه کنند.

تمام اینها می‌تواند از سوی سرویس دهندگان اینترنت به صورت پکیج‌های جداگانه با توجه به ویژگی مصرف کاربران تعریف و در اختیار متقاضیان گذاشته شود، اقدامی‌ که امروزه شاهد آن هستیم و از سوی برخی سرویس دهندگان ارایه می‌شود.

logo-samandehi