سه شنبه، 05 بهمن 95 - 03:25

 

مردم، حاکمیت و کسب‌وکارها از شبکه ملی اطلاعات انتظاراتی دارند. این انتظارات چه هستند؟بر اساس وعده‌های وزیر ارتباطات و دیگر مسئولان این وزارت‌خانه، فاز دوم شبکه‌ ملی اطلاعات تا پایان دهه‌ی فجر به بهره‌برداری‌ می‌رسد تا این شبکه با خدمات بیشتری در اختیار همه‌ی کاربران ایرانی قرار گیرد. اما این شبکه در حالی قرار است به بهره‌برداری برسد که هر کدام از سه رأس مثلث مصرف‌کنندگان این شبکه‌ی رایانه‌ای، انتظارات و توقع‌های متفاوتی دارند. مردم، حاکمیت و کسب‌وکارها سه رأس اصلی مثلث کاربران شبکه ملی اطلاعات هستند.

علی اصغر انصاری، مسئول دبیرخانه‌ی شبکه‌ ملی اطلاعات، درباره‌ی این موضوع گفت: «هر بخش از این شبکه انتظار خاص خود را دارد. شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار به‌صورت جدی در قانون پنجم توسعه نام برده شد که از سوی حاکمیت، دو مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و یک حکم قانون پنجم توسعه‌ی کشور برای این شبکه صادر شده است.»

انصاری در مورد انتظارات حاکمیت از شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: «استقلال، توسعه، دسترسی جامع و امنیت، انتظارات اصلی حاکمیت از شبکه ملی اطلاعات است. هر کشوری که از سال ۲۰۱۱ به بعد به دنبال راه‌اندازی شبکه‌ی داخلی و ملی خود در بخش اینترنت بوده، این انتظارات را از اجرای پروژه در نظر داشته است.»

مسئول دبیرخانه‌ی شبکه ملی اطلاعات انتظارات مردم را جدا از حاکمیت دانست و اعلام کرد:‌ «مردم انتظارات متفاوتی از شبکه ملی اطلاعات دارند که هیچ ارتباطی با انتظارات حاکمیت ندارد. برای مردم در این شبکه مواردی از قبیل امنیت معنایی ندارد و انتظارات کاربران خانگی از این شبکه موارد دیگری است. مردم از شبکه‌ی ملی اطلاعات انتظار سرعت بالا، قیمت ارزان و کیفیت بالا دارند. مردم می‌خواهند چه در اتصال به تمام سایت‌ها، بدون در نظر گرفتن سرور داخلی یا خارجی، سرعت بالا و کیفیت را تجربه کنند و هزینه‌ی کمی بپردازند.»

انصاری در مورد انتظارات کسب‌وکارها نیز گفت: «کسب‌وکارها نیز توقعات و انتظارهای خاص خود را از پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات دارند. زیرساخت مناسب برای ارائه‌ی سرویس، رونق و توسعه‌ی کسب و کار و دسترسی راحت مشتریان برای ارتباط بیش‌تر با آن‌ها از مهم‌ترین انتظارات کسب‌وکارهای ایرانی از شبکه ملی اطلاعات است. کسب‌وکارها توقع دارند در بستر شبکه‌ ملی اطلاعات بتوانند راحت با شعبه‌های خود، کسب‌وکارهای دیگر و مردم ارتباط برقرار کنند. برای این کار باید زیرساخت مناسب وجود داشته باشد. البته خود کسب‌وکارها نیز باید زیرساخت‌ها و موارد مورد نیاز را برای ارائه‌ی سرویس در نظر بگیرند تا شبیه بلیط فروشی جشنواره فیلم فجر نشوند.»

انصاری اظهار کرد: «شبکه ملی اطلاعات قرار است همه‌ی این انتظارات را فراهم کند تا مردم بتوانند با سرعت بالا، قیمت ارزان‌ و کیفیت بیشتر به اطلاعات سایت‌ها و خدماتی که سرور آن‌ها در داخل کشور است، دست یابند و همچنین در بحث پهنای باند خارجی نیز کیفیت و سرعت خوب برای کاربران محسوس باشد.»

فاز اول شبکه ملی اطلاعات ۷ شهریور امسال هم‌زمان با هفته‌ی دولت افتتاح شد و قرار است فاز دوم آن در روزهای دهه‌ی فجر ۱۳۹۵ افتتاح شود. افتتاح فاز سوم و نهایی شبکه ملی اطلاعات نیز در روزهای پایانی اردیبهشت ۱۳۹۶ هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات (۲۷ اردیبهشت) به بهره‌برداری خواهد رسید.

logo-samandehi