سه شنبه، 03 اسفند 95 - 10:29

 

گردوخاک همه‌جا را فراگرفته است. همه‌چیز به سکانس اول فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود شباهت دارد؛ روی ماشین‌ها، درخت‌ها و حتی آدم‌ها را خاک پوشانده است.خیلی وقت است که دیگر خوزستانی‌ها عادت کرده‌اند همشهریان خود را از پشت ماسک‌های مخصوص ببینند. بردن بچه‌ها به مدارس‌شان هم مصیبت دیگری برای خانواده‌های خوزستانی است که حالا دیگر به‌خوبی می‌دانند باید کمتر در فضای شهر تنفس کنند، چون هوای بیرون از ساختمان‌ها مملو از ریزگردها است. البته ریزگردهایی که ۱۰ سالی هست میهمان تحمیلی خوزستانی‌ها هستند فقط حاوی خاک و گردوغبار نیستند. گوگرد و نمک از دیگر محتویات ریزگردهایی هستند که باوجود آثار مخرب‌شان، تاکنون دولت‌های مختلف آنها را متوقف نکرده‌اند. وجود گوگرد و نمک در ریزگردها اما علاوه بر آثار مخرب‌شان بر بدن انسان، تاثیرات ویران‌کننده‌ای نیز بر تاسیسات برقی در خوزستان گذاشته و حالا دیگر قطعی برق و خاموشی گاه و بی‌گاه هم به فهرست بلند مشکلات خوزستانی‌ها اضافه شده است.

دیگر تمیز کردن تجهیزات برقی با شوینده‌ها هم پاسخگو نیست و باید در یک کلام گفت که مسوولان باید همین امروز به فکر حل مشکل ریزگردها باشند وگرنه موضوع ریزگردها در خوزستان ممکن است از یک مشکل محیط زیستی فراتر رفته و به نارضایتی‌های اجتماعی منجر شود.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست چندی پیش گفته بود هیچ مسوولی نمی‌تواند به مردم قول دهد که مشکل گردوغبار در چند سال آینده حل می‌شود و خواستار آن شده بود که مردم با مشکل ریزگردها کنار بیایند. به‌نظر می‌رسد این‌گونه اظهارنظرها برای دولتی‌های پاستورنشینی که هر روز مجبور نیستند با مشکلات خوزستانی‌ها عمر خود را بگذرانند ساده است. درواقع آنچه از این سبک اظهارنظرهای دولتی‌ها بر می‌آید، آن است که مردم استانی که بیش از ۱۵ هزار شهید تقدیم مردم و مملکت‌شان کرده‌اند همچنان مجبور به زندگی در خاک و گوگرد و نمک و تحمل قطعی‌های مکرر برق و آب و ارتباطات هستند.

اگرچه در چند سال اخیر مساله ریزگردها مرتب مردم خوزستان و به‌خصوص مردم شهر اهواز را با مشکلات تنفسی و محدودیت‌های آزاردهنده مواجه کرده است، اما این بار بروز پدیده قطعی برق در اهواز موج جدیدی از مسایل را برای مردم این شهر ایجاد کرده و دو قطعی که یکی در هشتم و دیگری در بیست‌وسوم بهمن روی دادند بر فشارهای ناشی از این مساله افزوده است.

طی دومین قطعی برقی که در خوزستان اتفاق افتاد، برق و متعاقب آن ارتباطات موبایلی شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، بندر امام، سوسنگرد، هویزه و بستان قطع شد.

طبیعی است که قطعی برق در مناطق وسیعی از یک استان درکنار تشدید پدیده ریزگردها نارضایتی‌های زیادی را برای خوزستانی‌ها به وجود آورده که لازم است در راستای وظیفه رسانه‌ای خود و برای بررسی دقیق‌تر علل این حادثه و راهکارهای برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از بروز دوباره آن به این مساله بپردازیم.

ماجرای قطعی برق اهواز

روز هشتم بهمن‌ماه امسال بود که برق اهواز قطع شد و روابط عمومی شرکت برق در همین زمینه اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن علت بروز قطعی برق را پدیده گرد‌وغبار اعلام کرد.

در اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق اهواز آمده بود که ورود پدید گردوغبار غلیظ به میزان ۹۹۸۵ میکروگرم بر متر مکعب (این میزان۶۷ برابر حد مجاز است) که همزمان با آن شاهد وزش توفانی با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت همراه با بارش پراکنده باران بودیم، باعث شد که ۹ ایستگاه فوق توزیع و شش دستگاه ترانسفورماتور در برخی ایستگاه‌ها از مدار خارج شوند؛ همچنین در این حادثه بیش از ۳۰۰ فیدر فشار متوسط بی‌برق شد.

آن‌طور که شرکت برق اعلام کرده، پس از این واقعه، ستاد بحران این شرکت تمام گروه‌های عملیاتی را وارد عمل کرد و تا ساعت ۲۱ اغلب مشکلات شبکه را رفع کرده و وضعیت کل شبکه برق کلانشهر اهواز عادی شده است.

با وجود این اقدامات، اما درست در صبح روز بعد باردیگر قطعی برق در این شهر روی داد. این بار هم شرکت برق این شهر شدت گردوغبار و چسبندگی آن روی تجهیزات و تاسیسات شبکه و بالا رفتن میزان رطوبت در اثر مه و شبنم را عامل قطعی برق عنوان کرد.

گفته می‌شود برای حل این مشکل نه‌تنها ماموران شرکت برق بلکه نیروهای آتش‌نشانی نیز دست به کار شده‌اند و به شست‌و‌شوی تجهیزات برقی پرداختند تا این مشکل سرانجام برطرف شد.

اما گویا مشکلات شهروندان خوزستانی و خصوصا اهوازی‌ها با قطعی برق قصد تمام شدن نداشت و بار دیگر هفته گذشته و در روز ۲۳ بهمن برق شهر اهواز و مناطقی از خوزستان قطع شد تا عاقبت پای وزیر نیرو هم به خوزستان باز شود.

علت قطع برق روز ۲۳ بهمن

در تماس خبرنگار عصر ارتباط با روابط عمومی برق شرکت توزیع برق اهواز، شریف‌پور از مسوولان روابط عمومی این شرکت، علت قطعی برق روز ۲۳ بهمن را ادامه پدیده ریزگردها و البته رطوبت ۹۷ درصدی هوا اعلام کرد که باعث شده اثر سنگینی بر تجهیزات شرکت برق وارد آید.

همچنین مدیرعامل توزیع برق استان خوزستان نیز در خصوص علت وقوع این قطعی گفته است: در بیشتر اوقات ریزگردهایی که شامل نمک و گوگرد با میزان چسبندگی بالا است، در زمان بروز رطوبت موجب اتصال کوتاه در مدار و قطع شبکه‌های برق می‌شود.

وی با بیان این مطلب که برای جلوگیری از این‌گونه قطعی‌ها در برنامه کوتاه‌مدت نیاز به شست‌وشوی مقره‌ها (پایه عایقی که در دکل‌های انتقال برق در محل اتصال کابل‌های برق با دکل به‌کار می‌رود) تجهیزات پست‌ها و شبکه وجود دارد، افزود: در مراحل بعدی نیز باید نسبت به ایزولاسیون شبکه اقدام شود.

بر اساس این گزارش، یکی از علل طولانی شدن زمان قطعی برق در خوزستان، در مدار قرار نگرفتن یکی از نیروگاه‌های برق این استان به نام نیروگاه رامین بوده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در خصوص دلیل تاخیر زمانی صورت‌گرفته برای در مدار قرار گرفتن این نیروگاه، مدعی شده که نیروگاه رامین مشکل خاصی ندارد ولی چون از نوع نیروگاه بخاری است، روند به‌مدار آمدن آن نسبت به نیروگاه‌های گازی با تاخیر انجام می‌شود.

راهکارهای حل مشکل قطعی برق خوزستان

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر مدعی است که برای حل این مشکل جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد این وزارتخانه تشکیل و مقرر شده برای رفع این‌گونه حوادث اقداماتی صورت گیرد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در این خصوص اعلام کرد در جلسه‌ای که در خوزستان برگزار شد، مقرر کرده ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات، زنجیر مقره‌ها، پوشش عایقی پست‌ها و خرید پانزده سامانه مقره‌شوی پرداخت شود تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

گفته می‌شود که قرار است از این اعتبار برای تعویض مقره‌های خطوط پر عیب که از جنس چینی هستند با عایق‌های سیلیکونی، ایجاد پوشش سیلیکونی در تاسیسات پست‌ها و خرید سامانه‌های جدید مقره‌شوی (عایق‌شوی) استاندارد استفاده شود.

علاوه بر این، آن‌طور که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر گفته است، در بلندمدت نیز توسعه پست‌های GIS در استان خوزستان، مسقف کردن پست‌های فوق توزیع، رسیدگی مستمر و شست‌وشوی مداوم خطوط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اختلال برق برابر با اختلال ارتباطات

اما همان‌ط‌ور که ذکر شد، قطع برق، قطع ارتباطات موبایلی را نیز به‌دنبال داشت و ۱۰ شهر استان خوزستان نیز با این مشکل مواجه بودند.

حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص ارتباطات فعلی استان خوزستان به خبرگزاری‌ها گفته بود: از ساعت دو بامداد به‌دلیل رطوبت شدید و مه‌گرفتگی، سیستم برق در استان خوزستان دچار اختلال شد و از آنجا که سایت‌های تلفن همراه نیز از سیستم برق استفاده می‌کنند، این قطعی برق روی سیستم‌های ارتباطی تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه در پی بروز این مشکل، اپراتورهای تلفن همراه از سیستم برق اضطراری (UPS) استفاده کرده‌اند، ادامه داد: اما باتری برق اضطراری نیز بیشتر از سه تا چهار ساعت عمل نمی‌کند و به‌دنبال اتمام این باتری‌ها، از ساعت حدود هفت صبح امروز (۲۳ بهمن‌ماه)، سایت‌های تلفن همراه در حدود ۱۰ شهر این استان، از مدار خارج شد.

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مشکل قطعی برق رفع نشود نمی‌توان این تعداد سایت را به مدار بازگرداند، افزود: مشکل به‌وجود‌آمده سبب قطع بیش از نیمی از شبکه تلفن همراه در استان خوزستان شده است.

وی با بیان اینکه سایت‌های موبایل اصلی به‌دلیل به‌کارگیری دیزل ژنراتور همچنان برقرار است، تاکید کرد: قطع ارتباط مربوط به سایت‌های عمومی است که در سطح شهر و روی پشت بام برخی منازل نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت زمان، حتی سوخت دیزل‌ژنراتورها نیز به اتمام رسیده است، گفت: با تمهیدات صورت‌گرفته سوخت‌رسانی مجدد به این سایت‌ها انجام شده است.

به گفته معاون رگولاتوری، نیمی از خطوط موبایل مربوط به سایت‌های BTS عمومی در پی بحران به‌وجود‌آمده، از مدار خارج شده است.

(اگرچه این مشکلات در حال حاضر رفع شده است، اما اینکه ثبات فعلی در برقراری برق و ارتباطات تا چه حد قابل اتکا است، فعلا قضاوتی نمی‌توان کرد.)

خوزستان همچنان صبور و چشم‌انتظار

اگرچه مسوولان شرکت برق استان خوزستان و نیز وزارت نیرو و شخص وزیر نیرو در این مدت به مشکلات پیش‌آمده برای برق این استان نظارت داشته و اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد بدون تدبیر اساسی برای حل مشکل ریزگردها در نهایت تمام اقدامات انجام‌شده مقطعی خواهد بود و ممکن است باز هم زخم ایجادشده از جایی دیگر سر باز کند.

به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که فارغ از تمام مسایل سیاسی، دولت تلاشی همه‌جانبه را برای حل مشکل خوزستانی‌ها به‌کار گیرد. وقتی که مسوولان دولتی می‌گویند مردم خوزستان باید با ریزگردها کنار بیایند، سوالی که در ذهن خوزستانی‌ها مطرح می‌شود این است که آیا اگر همین ریزگردها به تهران هم می‌آمدند مسوولان همین را می‌گفتند؟

اگر روزی مردم خوزستان دست به دست هم دادند و با فدای جان و مال و خانه و کاشانه و عزیزان خود در مقابل توپ و تانک دشمن بعثی ایستادند و دین خود را به مملکت‌شان ادا کردند، حالا فصل دیگری است و وقت آن شده که دولت برای حمایت از فرزندان این سرزمین که زیرخاک زندگی می‌کنند اقدامی عاجل به‌عمل آورد.

منبع » هفته نامه عصرارتباط

logo-samandehi