شنبه، 14 مرداد 96 - 04:09

 

 بحث‌هایی که پیرامون موافقت یا مخالفت برای معرفی جهرمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم مطرح می‌شود. بحث‌هایی که بعضاً درگیری‌های حزبی و جریانی در آن دخالت دارد و نظرهایی مطرح می‌شود که بیشتر خلاف واقعیت  بوده یا پر از بزرگ‌نمایی‌ها است.اما به راستی چرا باید حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دوره دوم ریاست جمهوری خود از جوانی چون محمد جواد آذری جهرمی دعوت کند؟

 

 

محمد جواد آذری جهرمی هر چند که از اردیبهشت ۹۵ با عناوینی چون معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ شرکت ارتباطات زیرساخت، در جایگاه مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای همگان شناخته شد، اما پیش از آن به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.
با حضور محمد جواد آذری جهرمی تحولات مهمی در سیاست‌ها و نحوه فعالیت ارتباطات زیرساخت رخ داد که منجر به چابکی این شرکت در داخل کشور، ارزان شدن قیمت انتقال داده در کشور، افزایش چشمگیر قرادادها و تبادلات خارجی زیرساخت، ارتباطات بیشتر این شرکت با اپراتورهای اینترنتی و دیگر بازیگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییر چهره‌ زیرساخت در داخل حوزه و در میان کاربران ایرانی، رفع مشکلات عمده زیرساخت‌های ارتباطی، افزایش کیفیت ارتباطی کشور به خصوص اینترنت، شفاف‌سازی در بخش اینترنت کشور و مواردی از این قبیل شد.
از همان روزهای اول که آذری جهرمی به عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت انتخاب شد، قیمت انتقال داده‌های اینترنتی در کشور را از یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان برای ۱۰ گیگابیت‌برثانیه به ۹ میلیون تومان رساند تا شاهد حل مشکلات اپراتورهای‌ اینترنتی، توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و ارزان شدن قیمت اینترنت باشیم.
اقدام بعدی که با فشار کاری تعیین شده از سوی محمد جواد جهرمی و تأیید محمود واعظی وزیر ارتباطات توسط این مدیر جوان صورت گرفت، افتتاح مراکز تبادل ترافیک داده‌‌ها (iXP) در ۴ شهر تهران، تبریز، مشهد و شیراز بود که چند ماه پیش از موعد به بهره‌برداری رساند تا افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات ایران نیز در زودتر از پیش‌بینی‌ها انجام شود؛ این مراکز سبب شد که ارتباطات داخلی در کشور فقط از مسیر تهران برقرار نشود و همین مورد سبب افزایش تدریجی کیفیت اینترنت و شبکه ترافیک داخلی در شهرهای مختلف شود.
کار مهم‌ دیگری که با مدیریت جهرمی در همین مدت کوتاه انجام شد، مذاکرات و امضاء قراردادهای بین‌المللی بود که اوج آن در همایش ایران کانکت(iran connect) تابستان سال گذشته در تهران دیده شد. قراردادهایی که ایران را به هاب منطقه‌ای مناسب و ایمن برای تبادل اطلاعات تبدیل می‌کند تا این ترانزیت داده‌ها در کشور موقعیت ویژه‌ ایران را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان نمایان کند. قراردادهای شرکت مخابرات ایتالیا و شرکت آلمانی DeCIX دو نمونه‌ برجسته این قراردادهاست.
از سویی دیگر با حضور و تدبیر محمد جواد آذری جهرمی در رأس ارتباطات زیرساخت، ارتباط کجدار و مریز این شرکت با شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت یا همان اپراتورهای اینترنتی به ارتباطی دوسویه و حسنه تبدیل شد. این ارتباط خوب سبب رضایتمندی شرکت‌های بزرگ اینترنتی شد که این موضوع را می‌توان در صحبت مستقیم با مدیران شرکت‌هایی از جمله آسیاتک، ایرانسل، شاتل، همراه اول، پارس آنلاین، رایتل، های‌وب، صبانت و دیگر شرکت‌ها به راحتی دریافت.
کیفیت اینترنت ایران در سال‌ های اخیر را می‌توان مشهود و قابل احساس دانست. این کیفیت با کمک iXPها و افزایش انتقال داده‌ها در داخل کشور شکل گرفت تا جهرمی سامانه کنترل کیفیت شرکت زیرساخت را راه اندازی کند.
از این طریق هر گونه کاهش یا افزایش کیفیت برای کاربران ایرانی قابل رویت شده است. این اقدام پس از شرکت ارتباطات زیرساخت در دیگر شرکت‌ها نیز انجام شد تا شفاف‌سازی در ارتباطات و اینترنت کشور تجلی یابد.
اقدامات جهرمی در زیرساخت که تنها بخشی از آنها را در این مطلب مرور کردیم سبب شد تا چهره‌ شرکت ارتباطات زیرساخت در میان شرکت‌های اینترنتی و کاربران اینترنت تغییر کند و نمای مثبتی از این شرکت در ذهن مردم شکل گیرد.
افزایش چابکی این شرکت ارتباط مستقیم با افزایش کیفیت ارتباطات همچون اینترنت دارد و منجر به پیشرفت کشور می‌شود.
با توجه به نکات گفته شده و کارنامه درخشان این مدیر با سن کمتر از ۴۰ سال، آیا انتخاب مناسبی برای جایگاه وزیر ارتباطات دولت دوازدهم از سوی رئیس جمهور روحانی نیست؟

logo-samandehi