دوشنبه، 29 بهمن 97 - 04:00

 

با توجه به رشد روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و ایجاد بسترهای جدید کسب درآمد ، قانونمندی این فضا از دغدغه های متولیان صنفی می باشد. حالا به لطف فناوری های جدید هر چیزی را که اراده کنی کافیست استارتاپ آن را راه اندازی کنی یا لااقل اپلیکیشن مورد نظر را نصب کنی تا به خیل عظیم ارایه کننده های محصول یا خدمات بپیوندی یا دسترسی داشته باشید.
اما در همین فضا اگر قانون مدون و درستی نباشد مطمنا همیشه افرادی سودجو باعث بدبینی مردم به این فضا می شوند .این داستان آنقدر جدی شده است که اپلیکیشن دیوار نیز در معرض فیلتر شدن قرار گرفته است که لزوم قانون گذاری و مجری قانونی را بیش از بیش پررنگتر کرده است.
مهندس امید محمدی بعنوان دبیر اتحادیه گفت : در همین راستا اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان که یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنفی حاضر در حوزه فناوری اطلاعات در استان اصفهان است پس از ماهها بررسی و تبادل نظر با کارشناسان و فعالان این حوزه رسته های جدید را به حوزه های تحت نظارت خود اضافه کرد که پوشش دهنده این کسب و کارهای نوین است . اتحادیه تغییر و بهبود رسته های صنفی را از حدود ۳ ماه پیش در دستور کار خود قرارداد و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و با توجه به نیاز و تغییر بازار به جمع بندی رسته های پیشنهادی جدید رسید.

 

با ارائه درخواست رسته های جدید به اتاق اصناف و حضور اتحادیه در جلسات رسیدگی و دفاع از رسته های جدید ، اتحادیه موفق به اخذ تایید اتاق اصناف شد. هم اکنون و پس از پیگیری های و تلاش سه ماهه ی اتحادیه فناوری اطلاعات اصفهان ، رسته های جدید تصویب شد.
مهندس محمدی بعنوان دبیر اتحادیه و کسی که ۲۷ سال سابقه در این صنف دارد گفت بنده شخصا معتقدم که با گسترش بازار و ارتباط مستقیم برخی کسب و کارها با فناوری اطلاعات ، بهترین تصمیم ، فعالیت این نوع کسب و کارها تحت نظارت اتحادیه میباشد. در حال حاضر بر اساس آخرین آمار تعداد ۵۵۰ نفر عضو فعال در اتحادیه و نزدیک به ۹۰ عضو در حال اخذ مجوز فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌شود اتحادیه با اضافه کردن رسته های جدید به تعداد ۱۰۰۰ عضو در سال آینده برسد.
وی در خصوص تداخل رسته ای که ممکن است در نگاه اول به چشم آید اضافه کرد تداخل صنفی در دنیای دیجیتال امروزی معضل اصلی کلیه اصناف و متولیان صنفی است و عملا اکثر رسته ها و شغلها با هم تداخل دارند طبیعتا رسته های موجود هم به دلیل گستردگی این دنیای دیجیتال تداخل هایی را دارند اما تا جای ممکن تلاش شده که این تداخل ها کم شود .
آقای محمدی ادامه داد : رسته هایی چون پهنای باند ، میزبانی وب ، طراحی وب سایت و اپلیکیشن نویسی با توجه به بازار رقابت شدید نیاز به یک ناظر قانونی داشت تا بتواند با حمایت قانونی نابسامانی موجود در بازار را مرتفع سازد. وی در خصوص افزایش سفارشات خدمات آی تی به اشخاص گفت : ما نمیتوانیم به مشتریان فشار بیاوریم که از اعضای اتحادیه خدمات بگیرید ولی تمام تلاش خود را برای کنترل بازار و ساماندهی بدون مجوزها در دفاع از شرکت ها و فروشگاه هایی که بصورت قانونی فعالیت میکنند صورت خواهیم داد.
وی در پایان در خصوص اضافه شدن رسته های جدید به اتحادیه فناوری اطلاعات گفت : این رسته ها عبارتند از : تولید و عرضه نرم افزارهای کاربردی غیر سفارشی که برای اولین بار با محتوای تولیدی در صنف رایانه میباشد و شرکتهایی که موفق به اخذ این رسته شوند شامل قوانین شرکتهای تولیدی همچون وامهای درصد پایین و تخفیفات بیمه ای میگردند .

رسته بعدی اضافه شده تولید و مونتاژ تجهیزات جانبی رایانه میباشد که این رسته نیز محتوای تولیدی دارد و متولیان تولید لوازم جانبی رایانه را شامل و مورد حمایت قرار میدهد .
رسته بعدی رسته خدمات برنامه نویسی میباشد که همه شرکتهای برنامه نویسی را شامل و مورد حمایت خود قرار خواهد داد .
رسته بعدی نصب و راه اندازی نرم افزار و کلیه خدمات وابسته به آن است که همه نمایندگیهای نرم افزارهای بزرگ و مراکز خدمات آنها در اصفهان را تحت پوشش قرار خواهد داد و موجب منظم شدن این مراکز در راستای قانون خواهد شد .

رسته بعدی اضافه شده رسته خدمات پهنای باند و میزبانی صفحات وب میباشد که کلیه شرکتهای ارائه دهنده در این زمینه که تعداد آنها کم هم نیست را زیر پوشش قرار داده و قانونمند خواهد کرد . رسته بعدی که به تازگی به این اتحادیه اضافه شده رسته فروش ماشینهای اداری بود که پس از جلسات متعدد و تلاش زیاد از اتحادیه لوازم التحریر به اتحادیه رایانه انتقال و رسته تعمیر آن نیز به همراه آن منتقل شد .

logo-samandehi