سه شنبه، 24 اردیبهشت 98 - 08:48

 

عرضه کنندگان لوازم خانگی در فضای مجازی ملزم به درح کد شناسایی کالا در کنار سایر مشخصات کالا شدند. این الزام طبق دستورالعمل دریافت شناسه‌ برای لوازم خانگی موجود در بازار و انبارها که امروز (۲۴ اردیبهشت) توسط هیات دولت ابلاغ شده در نظر گرفته شده است.
براساس این دستورالعمل علاوه بر واردکنندگان تو تولید‌کنندگان بازار لوازم خانگی، عرضه کنندگانی که از فضای مجازی مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و سایر ابزارها برای عرضه کالای خود استفاده می‌کنند هم باید کد شناسه کالا را در کنار سایر مشخصات کالا در این بسترها منتشر کنند.

براساس این ابلاغیه «شناسه کالا» کد چند رقمی خواهد بود که مبتنی بر یک نظام جامع طبقه‌بندی کالاست. همچنین مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء شده، در سامانه جامع تجارت ایران به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا، به  صورت رمزینه (بارکد) و یا نظایر آن روی کالا نصب می‌شود. به هر شناسه کالا نیز یک شناسه کالای یکتا تخصیص می‌یابد.

این ابلاغیه براساس ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق و کالا و ارز و با هدف تعیین تکلیف کالاهای لوازم خانگی فاقد شناسه کالا موجود در سطح عرضه و بازار در نظر گرفته شده است.

طرح کدینگ کالا پیش از این نیز تحت عنوان ایران کد در زیرمجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت اجرا شده بود اما با روی کار آمد محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیرصنعت معدن و تجارت در دولت یازدهم به صورت کامل از دستور کار خارج شد. آن زمان وزیر صمت اعلام کرد برای آسان‌تر شدن فرایند تجارت استفاده از ایران کد و شبنم به صورت کامل متوقف شود. همان زمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی نامه‌ای از وزیر صمت خواست در دستور خود در زمینه توقف استفاده از ایران کد بازنگری کند. اما در نهایت استفاده از ایران کد متوقف شد.

اما الزام کدینگ کالا و خدمات در ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موجب شد تا یکبار دیگر کدگذاری کالا و خدمات دردستور کار قرار گیرد. طبق آئین‌نامه این ماده قانونی وارد کنندگان و تولید کنندگان کالاها موظفند نسبت به ایجاد شناسه‌های رهگیری کالاهای خود اقدام کنند و آن را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و گواهی الکترونیکی دریافت کنند. همچنین وارد کنندگان و تولید کنندگان می‌توانند از شناسه هایی که توسط سامانه جامع تجارت ایجاد شد، استفاده کنند.

براساس تبصره‌ دستورالعملی که امروز ابلاغ شده‌است بخشی از اقلام اطلاعاتی در شناسه کالا به سایر طبقه‌بندی‌ها از قبیل سامانه هماهنگ شده (HS)، استاندارد بین‌امللی طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)،‌ طبقه بندی محوری محصول (CPC) اختصاص دارد.

کالاهای مشمول این آیین نامه هم شامل تلویزیون، یخچال فریزر،‌کولر گازی، اسپیلت، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو و جاروبرقی خواهد بود.

متن کامل این ابلاغیه را اینجا بخوانید.

logo-samandehi