چهارشنبه، ۲۲ خرداد ۹۸ - ۰۱:۳۱

بیوگرافی خودتان و سوابق کاری را بفرمایید.

تحصيلات اينجانب در مقطع كارشناسي در رشته مهندسي كامپيوتر گرايش نرم افزار و در مقطع ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات مي باشد. فعاليت حرفه اي بنده از سال ۷۶ و برنامه نويسي پروژه هاي مختلف در بخش خصوصي آغاز شد و در سال ۸۰ وارد استانداري اصفهان شدم. طي مدت ۱۸ سال حضور دائم در اين بخش در رده هاي كارشناسی، كارشناس مسئول و رئيس گروه به انجام وظیفه پرداخته ام و درگير پروژه هاي متعدد درون و برون سازماني بوده ام كه بعنوان نمونه مي توان به تدوین سند راهبردی توسعهICT استان، ايجاد مركز داده استان، شبكه اينترانت، پرتال خدمات استان، پرتال سرمایه گذاری و دهها طرح دیگر اشاره نمود

بعنوان اولین سوال بفرمایید چه نقشی را برای مدیریت فناوری اطلاعات استانداری قائلید ؟

رويكرد اصلي بنده در مديريت فناوري اطلاعات استانداري، تغيير نگاه مديران و سازمانها به فناوري اطلاعات از ابزار برای پشتیبانی و شتاب دهی به امور جاری به يك تكنولوژي تحول آفرين است. متاسفانه ديدگاههاي سنتي به IT آنرا در حد يك ابزار بهبود کارایی محصور كرده و نتيجه اين نگاه عدم بهره برداري مناسب از مزاياي اين تكنولوژي است به گونه اي كه حتي همان بهبود کارایی نيز در بسیاری از موارد حاصل نشده است. در صورتيكه انقلابي كه ICT مي تواند ايجاد كند در نو ديدن اهداف و فعاليتها با عينك فناوري اطلاعات است. بعنوان نمونه ساليان متمادي است توانمندسازي اساتيد براي استفاده از IT باعث افزايش كيفيت آموزش در دانشگاهها و مراكز آموزشي شده است ولي خلق موجوديتي بنام دانشگاه مجازي كه پيش از آن وجود نداشته اثر تحول آفرين، نگاه به موضوع آموزش از دريچه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد.
هر چند لازمست در همين مثال اخير به افزایش خطر انزوای اجتماعی، نبود روابط چهره به چهره و… توجه داشت ولی با این وجود شاهد تسری نگاه تحول به سایر حوزه هاي دولتي و خصوصي مثل تجارت، حمل و نقل، تجارت، پزشكي و… با نگاه فناوری اطلاعات هستیم.

در خصوص پیاده سازی دولت الکترونیک ، در حال حاضر در چه نقطه ای هستیم؟

از نقطه نظر آنکه طی یکسال اخیر در کشور فعالیتهای ارزشمند و قابل توجهی برای بسط و گسترش دولت الکترونیک انجام گرفته به نظرم باید رضایت داشت و دلیل آنرا هم در جهش ۲۰ رتبه ای کشور در ارزیابی سازمان ملل در شاخه دولت الکترونیک برای سال ۲۰۱۸ و رسیدن به جایگاه ۸۶ می دانم. ولی از این لحاظ که کارهای بسیاری هنوز پیش روست و این رتبه نیز در شان کشور نیست، باید فعالیتها را بیش از پیش ادامه داد.
بنده علت اصلی این توفیق را استفاده از تجربیات جهانی و بلوغ نهادهای اجرایی و حاکمیتی در مشارکت با یکدیگر و همسویی آنها می دانم. شکستهای پی در پی به همگان آموخت که اگر نهادی به تنهایی مدعی اجرای دولت الکترونیک است یا مفهوم آنرا به درستی درک نکرده و یا در حوزه اختیارات و توانمندی خود دچار اشتباه شده است.

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند ملی پیشرفت استان اصفهان کجاست و نگاه مسئولین به توسعه دولت الکترونیک در اصفهان چگونه است؟
مرور راهبردهای توسعه استان نشان از جایگاه بی بدیل فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق آنها دارد. نقش محوری این فناوری در اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست؛ اهمیت داده ها در تصمیم گیری صحیح و به دور از هیجانات مقطعی از نقاط کانونی گسترش ICT است؛ توانمندسازی دستگاههای اجرایی با این ابزار و مشارکت دادن بخش غیردولتی در توسعه خدمات الکترونیک، همه از راهبردهای اصلی توسعه استان بشمار می آید و همین امر بیانگر دیدگاهها و انتظارات به حق مسئولین استان از متولیان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. نگاه فناورانه مسئولین ارشد استان برای حل معضلات و مشکلات موجود، فرصتی را برای اثبات آنچه همیشه از مدیران عالی انتظار داشتیم را فراهم آورده و به اعتقاد بنده باید تمامی بخشهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی در سایه تعامل ارزش افزا از آن بهره ببرند.

در بودجه ی امسال ، در خصوص فناوری اطلاعات کم لطفی شد.علت عدم اختصاص ردیف بودجه ی مستقل به حوزه فناوری اطلاعات را در چه میدانید؟
نکته اول آنکه تخصیص ردیف بودجه ی اختصاصی برای حوزه فناوری اطلاعات مطالبه ای است که بایستی آنرا در لوایح بودجه ای کشور جستجو نمود و اساساً تصمیم گیری آن چندان جنبه استانی ندارد. از طرفی وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف از جمله تحریمها در وضعیت مناسبی قرار ندارد و طبیعتا اعتبارات این حوزه نیز تحت الشعاع قرار گرفته است. لیکن به اعتقاد بنده قانون پارتو کاملاً در این زمینه صدق می کند و می توان با مدیریت صحیح، ۸۰% نتایج را با ۲۰% علل و مشخصاً اختصاص منابع حاصل نمود. متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که، فعالیتهایی که اساساً نیازمند اعتبار چندانی نبوده به بهانه کمبود اعتبارات به انجام نرسیده است.
همچنین باید این نکته را خاطرنشان کنم که هر طرح توسعه ای(بجز موارد امنیتی) و از جمله ICT باید توجیه اقتصادی داشته باشد. این مهم زبان مشترک متولیان فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی با مدیران آنها خواهد بود. اگر نتوان نسبت مناسبی را برای کسر فایده/هزینه اثبات نمود، انتظار حمایت مدیران سازمانها در تخصیص بودجه بیش از حد خوشبینانه است.

در خصوص اقدامات کارگروه توسعه دولت الکترونیک در استان بفرمایید.

خوشبختانه با حمایت مدیران عالی استان و شخص آقای دکتر رضایی استاندار محترم، سرانجام کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان پس از چند سال توقف، و با ترکیب پیش بینی شده در نقشه راه توسعه دولت الکترونیک از سال ۹۸ آغاز بکار نمود. جدی ترین دستاورد برگزاری دو جلسه کارگروه در سال ۹۸، را میتوان تشکیل ۵ کمیته تخصصی با اهداف و برنامه های مشخص و به شرح ذیل دانست :
– کمیته تخصصی زیرساخت: با هدف تامين زيرساخت ارتباطي پايدار و امن ارائه خدمات و زيرساخت دسترسي عمومي در كليه شهرستانهاي استان بصورت متوازن
– کمیته تخصصی امنیت: با هدف تامين امنيت ارتباطات، خدمات و محتوا ؛ و به اين منظور لازمست علاوه بر رصد دائمي فضاي تبادل اطلاعات و خدمات سازمانها براي ارتقاء ساختار امنيتي آنها ارائه راهكار نمايد.
– کمیته تخصصی خدمات الکترونیک: با هدف تامين بستر نرم افزاري مشترك براي ارائه خدمات الكترونيكي؛ در اين بستر بايستي ارائه سرويسهاي پايه خدمات، انجام استعلامات بين سازماني، برون سپاري خدمات به پيشخوانهاي دولت و امكان نظارت دقيق بر عملكرد سازمانها پيش بيني شود.
– کمیته تخصصی شهر هوشمند: با هدف تهيه پلتفرم شهر هوشمند پايدار و سرويسهاي عمومي مورد نياز شهروندان؛ زمينه سازي استفاده از توان سرمايه گذاري بخشهاي خصوصي براي شتاب بخشي به ايجاد شهر هوشمند از ديگر اهداف تشكيل اين كميته مي باشد.
– کمیته تخصصی ارزیابی و توسعه منابع: با هدف تدوين و اجراي نظام ارزيابي براي تحقق دولت الكترونيك در دستگاههاي اجرايي به همراه پيش بيني راهكارهاي توسعه منابع (انساني و اعتباري) مورد نياز براي اجراي پروژه هاي دولت الكترونيك در استان
در ترکیب کمیته های فوق از مشارکت متولیان امر در بخش دولتی، نمایندگان نظام صنفی و اتحادیه رایانه ای استان و اساتید دانشگاهی استفاده شده و تاکنون با پشتکار و پیگیری روسای کمیته ها، جلسات اولیه تشکیل شده است.
علاوه بر این، فعالیتها دیگری در کارگروه در دست اقدام است که انشاء الله در فرصتهای آتی و پس از به ثمر رسیدن اعلام خواهد گردید.

وضعیت فعلی استان در دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیکی چگونه است؟

اگر بخواهم واقع بینانه به این سوال پاسخ دهم باید بگویم که بجز برخی موارد انگشت شمار، در بیشتر موارد دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیک وضعیت مطلوبی ندارد و برای آسیب شناسی باید به نحوه پیاده سازی خدمات الکترونیک رجوع نمود. شخصاً شاهد پروژه هایی در زمینه خدمات الکترونیک بوده ام که به دلیل طی نکرد مسیر استاندارد و منطقی نه تنها دردی از شهروند و مخاطب دوا ننمودند بلکه گره ای شدند بر گره های قبلی ارائه خدمات سنتی؛ مضاف به آنکه بدبینی غیر قابل جبرانی به خدمات الکترونیک را برای مدیران، مجریان و مردم فراهم آوردند.
برای اجرای واقعی خدمات الکترونیک باید علاوه بر اولویت بخشی به ایجاد خدمات G2G (دولت به دولت) و بعنوان نمونه استعلامات بین سازمانی، زیرساختها و نیازهای مشترک خدمات الکترونیک از جمله احراز هویت الکترونیکی، اشتراک پایگاههای داده، ایجاد پنجره واحد خدمات و… را به سرعت تامین نمود.
بی تردید این مهم از موضوعات پراهمیتی است که در دستور کار کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان و کمیته تخصصی مربوطه قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع امنیت اطلاعات و خبرهایی که در خصوص هک سایتهای خدمات دولت الکترونیک در چند هفته ی اخیر داشتیم ، مشکل عدم رعایت قواعد امنیتی را در چه می بینید؟

در کنار عدم باور بسیاری از مسئولین سازمانها به مخاطرات بی توجهی به امنیت اطلاعات، نبود نگاه سیستماتیک و همه جانبه به موضوع امنیت در سطوح مدیریتی و حتی کارشناسی را می توان جدی ترین مشکلات توسعه امنیت اطلاعات در استان دانست. وجوه مختلف امنیت اطلاعات مشتمل بر: شبکه و ارتباطات، تجهیزات، کاربران ، نرم افزار و سرویسها ، لزوم استفاده از استانداردهای مربوطه را دو چندان نموده است. عدم بکارگیری دیدگاههای منطبق بر استانداردهای مذکور باعث برداشتها و برخوردهای سلیقه ای با موضوع و ترجمان متفاوت از واقعیت در تعدادی از سازمانها شده است بطوریکه در برخی وجوه بطور افراطی به ملاحظات امنیتی پرداخته شده و در مقابل از ساده ترین موازین در وجوه دیگر غفلت می شود.
همانگونه که در سوالات قبلی بدان اشاره شد، کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان برای ایجاد تحرک در سازمانها برای ایجاد امنیت پایه، ارزیابی وضع امنیتی دستگاهها و شکل گیری زیرساختهای امنیت اطلاعات در استان، نسبت به تشکیل کمیته تخصصی امنیت اطلاعات ذیل کارگروه و با مسئولیت مرکز راهبردی افتا ریاست جمهوری اقدام نموده است که امید آن می رود در سایه تلاش نهادهای مسئول، نسبت به ارتقاء سطح امنیت اطلاعات در سازمانهای استان اقدام شود.

با توجه به نامگذاری سال ۹۸ بنام رونق تولید ، مدیریت فناوری اطلاعات چه برنامه هایی در این زمینه دارد؟

با توجه به نامگذاری سال ۹۸ بعنوان سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری، این مدیریت مصمم است تا آخرین حد امکان زمینه های تولید محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را در استان مهیا نماید. پیگیری اجرای برنامه های حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها و کارآفرینان ICT به همراه پیگیری تقویت جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه های منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان از برنامه های اصلی ما می باشد ضمن آنکه رفع مشکلات شرکتهای فعال با سازمانهای دولتی، حمایت از شرکتهای بومی برای جذب پروژه های درون و برون استانی و حمایت از برگزاری رویدادهای فرااستانی فعالین این صنعت منجمله نمایشگاه الکامپ مورد توجه مدیریت فناوری اطلاعات استانداری برای رونق تولید می باشد.

شرکت  پویاسازان

گروه آیسا

منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi