دوشنبه، 14 مرداد 98 - 01:06

 

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد کسانی که در هفته ازدواج (۱۲ تا ۱۹ مرداد) ازدواج کنند، تا پایان سال اینترنت دریافت می‌کنند.
دوربین صدا و سیما روز گذشته سراغ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات رفت و او را در موقعیتی سخت قرارداد. خبرنگار صدا و سیما از او خواست به مردم و زوج‌های جوان به مناسبت هفته ازدواج عیدی دهد. جهرمی هم که به نظر می‌رسید غافلگیر شده است، اعلام کرد که به همه زوج‌هایی که در این هفته ازدواج کنند، تا پایان سال اینترنت رایگان خواهد داد.

چند زوج هدیه خواهند گرفت؟

در سال گذشته ۵۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است. یعنی به طور میانگین هر هفته بیش از ۱۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود. این در حالی است که در مناسبت‌های مذهبی رحلت و شهادت و ماه‌های محرم، صفر و رمضان به طور سنتی ازدواجی صورت نمی‌گیرد. بنابراین اگر ۱۲ هفته را از مجموع ۵۲ هفته سال کم کنیم، به طور میانگین سال گذشته در هر هفته ۱۳۷۲۵ ازدواج ثبت می‌شود.
نکته دیگر این که تلاش می‌شود بسیاری از مراسم‌های ازدواج گروهی، مانند ازدواج‌های دانشجویی یا خیریه، در این هفته به صورت نمادین برگزار شود. اما ما دست پایین را در این محاسبات گرفته و فرض می‌کنیم وزارت ارتباطات متعهد شده به ۱۳ هزار زوج، اینترنت هدیه دهد.

اینترنت ماهی چند؟

قاعدتا قرار نیست تمام نیازهای اینترنتی زوج‌های جوان تا پایان سال برطرف شود و وزارت ارتباطات یک اینترنت حداقلی به آنها هدیه می‌دهد.

ارزان‌ترین بسته ماهیانه شرکت مخابرات ایران، با سرعت یک مگابیت در ثانیه و حجم ۵۰ گیگ، ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین اگر مراحل اجرایی ثبت‌نام، راستی‌آزمایی و اختصاص هدیه یک ماه و نیم طول بکشد، ۶ ماه اینترنت رایگان به زوج‌ها به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان هدیه داده خواهد شد.

اگر هم قرار باشد اینترنت همراه به زوج‌ها هدیه داده شود، حداقل بسته ۶ ماهه همراه اول ۵۹ هزار تومان قیمت دارد که اختصاص آن به دو زوج، تقریبا همان ۱۲۰ هزار تومان اینترنت ADSL است. به این دو باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را نیز بیفزایید که در نهایت به رقمی در حدود ۱۳۰ هزار تومان می‌رسیم.

بخشش میلیاردی

این محاسبات نشان می‌دهد وزیر ارتباطات در یک غافلگیری متعهد شده به ۱۳ هزار زوج، بسته اینترنت به ارزش ۱۳۰ هزار تومان هدیه دهد که البته این عدد، خوشبینانه و دست پایین گرفته شده است.
ضرب این دو عدد نشان می‌دهد وزارت ارتباطات حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قرار است به مناسبت هفته جوان به زوج‌ها هدیه دهد.

هدیه میلیاردی از جیب چه کسی می‌رود؟

محتمل‌ترین پاسخ به این سوال، عموم مردم است. بودجه وزارت ارتباطات از بیت‌المال تامین شده و درآمدهای آن هم متعلق به بیت‌المال است.
البته می‌توان فرض کرد بخشی از این هزینه‌ها به اپراتورها منتقل شود که در این صورت، این هزینه از جیب صاحبان سهام آنها انجام خواهد شد.
در نهایت ممکن است یک اپراتور بخش خصوصی برای تبلیغات خود، بخشی از این هزینه‌ها را تقبل کند که شاید تنها در این صورت، این هدیه میلیاردی، هزینه‌ای برای مردم نداشته باشد.

logo-samandehi