سه شنبه، 05 شهریور 98 - 04:11

 

ابتدا باید بگویم کسب و کارهای نوکارآفرین در توسعه گردشگری بسیار موثر هستند، که باعث ایجاد موج تازه‌ایی در صنعت گردشگری شده‌اند و همراه آن کسب و کارهای بزرگی بوجود آمده است. اگر این کسب و کارها را در بخش مادی و معنوی حمایت کنیم، گردشگری در بخش داخلی و خارجی توسعه بسیار زیادی خواهد داشت. لازم به ذکر است که استارت آپ‌های گردشگری، زیرشاخه‌های تخصصی بسیاری خواهند داشت از جمله گردشگری سلامت، بوم گردی و… که فعالیت‌هایی مانند بوم گردی بدان معنا است که فقط به سایت و اپلیکیشن محدود نمی‌شود. همچنین می‌توان گفت تلاش استارتاپ‌ها در این زمینه تا جایی ثمرمی‌دهد که خارج از مرزهای ایران نباشند.
کار کردن در یک کسب و کار بزرگ سنتی چه امتیازاتی دارد؟
فرآیندهای ساختاریافته: شرکت‌های بزرگ گردشگری، برنامه‌های آموزشی را در زمینه فناوری، مدیریت و زمینه‌های تخصصی گردشگری که به وفور موجود است و بواسطه شرکت های بزرگ در واحد آموزش سازماندهی و دسته بندی شده اند، دارند. آشنایی با ساختارها و فرآیندهای کار در سازمان‌های سنتی این امتیاز را به شما می‌دهد که شرکتی را پیدا کنید که شما با نظر و تخصص خود بتوانید با آن رشد کنید و به شما آموزش و توانایی بدهد تا با آن مجموعه به اوج برسید. امروز بسیار شرکت های بزرگ و با سابقه در اصفهان فعالیت می کنند
شبکه حرفه‌ای بزرگ: کار کردن در مجموعه سنتی ازهمان ابتدا باعث می‌شود که شبکه‌تان را بسیار سریع رشد دهید و سریع شبکه بزرگی از افراد داشته باشید، چون مشتری‌های موجود بواسطه بسیاری مجموعه‌های مشابه و… دسته بندی شده‌اند. همچنین هر زمانی این کار را ترک کردید هر کجایی که بروید، دیگران می‌دانند که برای چه کسی کار کرده‌اید که این حالت از مزایای فعالیت در مجموعه‌های سنتی خواهد بود.
مزایا: شرکت‌های بزرگ سنتی به جز حقوق، اغلب دارای امکانات فراوانی هستند مانند ناهار، سالن‌های ورزشی، جلسات آموزشی که در مکان‌های سرگرم‌کننده برگزار می‌شود.
قوانین کسب و کار: قوانین را زودتر از چشم‌برهم‌زدنی یاد می‌گیرید و همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه مذاکره کنید، چطور چانه بزنید و چگونه ارتباط‌‌سازی کنید.
فعالیت در فضای نوکارآفرین چگونه است؟
سرعت رشد سریع فرآیندها: در نوکارآفرین، بسرعت در کارتان رشد می‌کنید و ممکن است بسیار زود موفقیت‌هایی را تجربه کنید. در چنین محیط‌هایی همه چیز را یکباره یاد می‌گیرید. با انبوهی از مسوولیت‌ها مواجه خواهید شد و بسیار پیش خواهد آمد که خارج از شرح شغلیتان کار کنید. درباره انواع مشکلات و نحوه اجتناب از آن‌ها می‌آموزید و یاد می‌گیرید که چگونه در کمترین زمان تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنید. بطور مثال می‌توان به مجموعه ایرپلن تیکت اشاره نمود، مجموعه‌ای که بسرعت توسط جوانی با حداقل امکانات رشد کرد.
استفاده از تمام ظرفیت: در این فضاهای نوکارآفرین معمولا ساختار مجموعه به صورت شبکه ای چیدمان می شود. بنابراین برای رشد نیاز به استفاده از حداکثری ظرفیت افراد است. با این کار در مجموعه مهارت‌های اصلی خود را بکار می‌گیرید و آن‌ها را به‌صورت امیدوارانه بطور سریع و کارآمد در سراسر شرکت اعمال می‌کنید. البته اگر این کار را بخوبی انجام دهید.
مرکز خلاقیت: یکی از اصول حل مشکل در فضای نوکارآفرین، استفاده از راه حل‌های خلاقانه برای رسیدن به راه حل ها است و این مورد با سبک شبکه ای این ساختار بسیار راحت تر مهیا خواهد شد و باعث خواهد شد افراد بطور مداوم برای حل بهتر و کارآمدتر مشکلات انگیزه داشته باشند. این میل، خلاقیت را بوجود می‌آورد. انگیزه حل مشکلات به شما الهام می‌دهد که بخواهید بهتر عمل کنید. امروزه می‌بینیم که مجموعه مستربلیط در اصفهان همپای مجموعه‌های ملی در حال رشد و ایجاد بستری برای توسعه ایده‌های خلاق در کنار برد خود نموده است.
خارج از اصول اداری رایج: استارت‌آپ‌ها عموما از مشاغل شرکتی جو راحت‌تری دارند. آداب سخت‌گیرانه و محدودیت‌ها نسبتا کم است و همه چشم‌اندازی یکسان دارند. حتی فضای دور کاری براحتی در این مجموعه‌ها می‌تواند تعریف شود، شما امروزه در اکثر شتابدهنده ها و فضای کار اشتراکی چند نمونه مختلفی از استارتاپ‌های گردشگری را می‌توانید مشاهده نمایید مانند استارتاپ تپ پرشیا.
اگر بخواهم نتیجه گیری بکنم، کسب و کارهای نوکارآفرین امروز، سنتی فردا هستند؛ اما لزوما نوکارآفرینی خودشان را از دست نمی‌دهند بشرط این‌که همواره با توجه به پارادایم‌های مدیریتی بتوانند با ایجاد ارزش جدید در رقابت‌های نو حضور داشته باشند. پس بنابراین ایجاد روال‌ها و فرآیندها، اموزش و برند مطلوب در جهت فعالیت پرسنل و گسترش شبکه‌های حرفه‌ای می تواند در کنار ارزش نو به کسب و کار ویژه مبدل گردد.

 

نویسنده : نوید ادریس دبیر انجمن مدیران صنایع اصفهان

logo-samandehi