شنبه، 13 مهر 98 - 07:46

 

«حرکت» و «فروشگاه دست آفرین» طرح‌هایی هستند که قرار است برای حمایت از کارآفرینان و کسب وکارهای کوچک در اصفهان اجرایی شوند. تسهیلگری برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک  و حذف هزینه‌های راه‌اندازی و دریافت مجوز،  تنها بخشی از اهداف طرح حرکت  به شمار می روند. از سوی دیگر با عملیاتی شدن طرح فروشگاه دست آفرین دیگر کارآفرینان و صاحبان کسب وکارهای کوچک اصفهان، دغدغه فروش و بازاریابی نخواهند داشت. در نشست کمیته کارآفرینی و توانمندسازی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجتمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که صبح  پنج‌شنبه برگزار شد، این طرح‌ها معرفی شدند و پیرامون اهمیت و مزایای آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این نشست، رمضان لطفی معاون توانمندسازی و کارآفرینی شهرداری تهران اظهار کرد: در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران مدل‌هایی را  با هدف تسهیلگری برای کارآفرینان اجرایی کرده ایم که طرح حرکت و طرح فروشگاه دست آفرین از جمله طرح‌هایی است که برای ارائه به شهر اصفهان معرفی‌می شوند. در این نشست محمدعیدی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار داشت:  بهزیستی فرهنگی و ایجاد نشاط فرهنگی دو وظیفه شهرها محسوب‌می‌شوند که برای تحقق و دستیابی به این اهداف معاونت فرهنگی تمامی کلان‌شهرها مــــوظـــف هــســتند شـــبکه‌ســـازی و توانمندسازی کنند  تابازارهای اولیه به بازارهای ثانویه متصل شوند.

کارآفرینان ؛ منبع خلق ثروت برای شهرها

در ادامه رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۷ الی ۸ سال است که اکوسیستم شهرها رتبه‌بندی‌می شوند تا مشخص شود کدام اکوسیستم کارآفرینی برای کدام شهر ‌می تواند تاثیرگذار و مفید باشد. کوروش خسروی ادامه داد:   بین شهرهای دنیا رقابت‌های گسترده ای برای راه اندازی اکوسیستم‌های کارآفرینی ایجاد شده و از آنجایی که کارآفرینان منبع خلق ثروت برای شهرها هستند، شهرها در حال جذاب تر  شدن هستند. خسروی بیان کرد: بهبود کاربوم به مثابه یک برنامه انتخاباتی، تصویب ستاد کارآفرینی، تدوین چشم‌انداز ستاد با عنوان شهری ثروتمندتر و تعیین مدیر به عنوان دبیر ستاد، سیاست‌های شورای پنجم برای اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان هستند.  عضو  شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری سمپوزیوم بررسی عملیاتی چندین اکوسیستم خارجی ، ایجاد یک فضای کارآفرینی  (هاب)  در ارگ جهان نما، تدوین برنامه آموزشی  برای آموزش و مهارت افزایی  شهروندان اصفهانی باهدف افزایش سواد کسب وکار در اصفهان از جمله اقداماتی است که تاکنون عملیاتی شده است. خسروی تاکید کرد:  کمبود شدید منابع مالی خطر پذیر و  دسترسی ناقص به بازارهای جهانی چالش‌های اصلی و حفره‌های اکوسیستم اصفهان به شمار‌ می روند.  او گفت: حدود ۱۱۴‌میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷  در دنیا سرمایه گذاری خطرپذیر  انجام شده است که ۸۴ درصد آن توسط کشور آمریکا و چین و مابقی توسط کشورهای اروپایی و سایر کشورها محقق شده است. خسروی اذعان کرد:  صندوق خطر پذیر مترقی‌ترین مصوبه شورای شهر اصفهان است  که شهرداری‌می تواند برای جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر تا ۵‌میلیارد تومان احیا و مشارکت کند. خسروی خاطرنشان کرد: صندوق خطر پذیر سندی به نام بیانیه ریسک دارد و تمامی سهامداران این سند را امضا‌می کنند و ریسک پذیر هستند؛ از صندوق کارآفرینی امید نیز  انتظار‌می رود که مشارکت‌های لازم را برای راه اندازی  داشته باشد .

تسهیلگری و بازاریابی برای کارآفرینان اصفهانی

مدیر  اداره توسعه کسب وکار معاونت توانمندسازی و کارآفرینی شهرداری تهران نیز  توضیح داد:  کسب وکارهای خانگی با بهره برداری از اامتیازاتی همچون توسعه دانش و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات حیطه گسترده ای را در بیشتر حوزه‌های اقتصادی به خود اختصاص داده اند و در زمره یکی از حیاتی ترین و ضروری ترین بخش‌های اقتصادی به شمار رفته و به عنوان یکی از راهکارهای موثر در ایجاد درآمد، رونق اقتصادی و رشد اشتغال جوامع به شمار‌ می روند. از سوی دیگر موجبات افزایش نشاط اجتماعی را نیز فراهم‌می کنند؛چون افراد خانواده در کنار یکدیگر و در کنار توجه به مسائل زندگی شخصی در تامین معیشت خانواده ایفای نقش‌می کنند. محمود انصاری تصریح کرد:  حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنها، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی ، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی، کاهش زمان و هزینه‌های راه اندازی و دریافت مجوز ، شبکه سازی و انتقال به بازار ، تبلیغ ، ترویج و برندسازی و ایجاد رقابت بین صاحبان کسب وکار از جمله اهداف طرح حرکت هستند. انصاری گفت:یکی از اصلی ترین چالش‌های مشاغل خانگی بازار فروش است؛ به همین دلیل طرح فروشگاه دست آفرین جهت عرضه تولید و محصولات کسب وکار‌های کوچک اجرایی‌می شود. او تاکید کرد: قیمت محصولات عرضه شده در این فروشگاه ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به بازار کمتر است. تسهیلگری در فروش تولیدات ، ایجاد مزیت رقابتی و برندسازی از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار‌می روند.انصاری خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با دید حمایتی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی مجوزدار و دارای برند اقدام‌می کنند. درپایان مدیر خانه جوان اصفهان اظهار کرد:  مهم‌ترین دغدغه مردم شهر اصفهان اشتغال و معیشت است و به همین دلیل شورای پنجم شهر اصفهان تصمیم گرفت تا خانه جوان اصفهان مقر  ستاد کارآفرینی شهر اصفهان باشد. فاطمه اکبرزاده گفت: پروژه توان ۷ از سال ۹۷ و با هدف آموزش ۱۰۰هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و کسب وکار آغاز به کار کرد؛ این پروژه با هدف آموزش برای توان افزایی  و  شناسایی سفیران کارآفرینی  اصفهان  از طریق ارگان‌های مختلف  در دستور کار قرار گرفته است.

logo-samandehi