یکشنبه، 17 آذر 98 - 01:03

 

شبکه سازی ارتباطات و اشتراک گذاری ظرفیت های کسب و کارهای مرتبط ، زنجیره ای از ارزش آفرینی است که زمینه ساز توسعه پایدار همه عناصر این سیستم قدرتمند می باشد.برای تحقق این هدف مهم ، ظرفیت های مختلفی از کسب و کارتان را می توانید در زنجیره شبکه مزیت وارد کنید تا اعضای شبکه از این پتانسیل ها بهره مند شوند.برخی محورهای کلیدی که جهت اشتراک گذاری شامل این موارد می گردد: تامین متریال ، تامین خدمات ، تولید ، تحقیقات بازاریابی ، مطالعات بازار ، بازاریابی ، فروش ، خدمات پس از فروش ، تجربه مشتریان، رویدادها ، جریان سازی رسانه ای ، مطالبات صنفی و…
یکی از چالش های کسب و کارهای امروز اصفهان ، ضعف در بکارگیری راهبرد «جوینت ونچر» می باشد که با پیشی گرفتن جانب احتیاط و پرهیز از همکاری های تیمی عملا نرخ مشارکت های گروهی و تیمی و اقدامات جمعی کسب و کارها زیر متوسط می باشد و آن موارد انگشت شمار هم از سر اجبار و ناچاری است که به نظر می رسد ریشه در سبک زندگی و کار شهروندان اصفهان دارد.
بررسی های گسترده ۶ ماهه در کلانشهر اصفهان ، حکایت از این شکاف عمیق و هولناک دارد. متاسفانه بسیاری از فعالان کسب و کارهای خرد و متوسط از ظرفیت های شرکت های (همگن و غیرهمگن خود) در این منطقه آگاهی دقیق و صحیحی ندارند و عملا نشانی را به اشتباه می روند.چه بسا حلقه های جداگانه ای از زنجیره اصلی به صورت پراکنده وجود دارد اما دریغ از تعامل و همکاری این حلقه های ناپیوسته که خلا زیادی در زمینه همکاری های اشتراکی را ایجاد کرده اند.
ترس از شکست در مذاکرات تجاری و نگرانی جهت از دست دادن هویت و یا لو رفتن تجربیاتی که انحصارا متعلق به یک کسب و کار می باشد و یا استرس برای عدم متقاعدسازی طرف دوم مذاکره ، همه و همه ، زمینه های فرار و پرهیز از همکاری های جوینت ونچر را در اصفهان چند برابر می کند.البته تجربیات تلخ و ناقص برخی فعالان اقتصادی ، پای فعالان اقتصادی را برای ورود به میز مذاکره می بندد.راهکار کلیدی عبور از این بحران مدیریتی ، ترویج فرهنگ فعالیت های مشارکتی و شبکه سازی ارتباطات در اصفهان می باشد. تصور کنید هر کسب و کار تصمیم بگیرد که حداقل با ۵ کسب و کار دیگر در زمینه های مختلف شبکه سازی ارتباطات نماید ، نتیجه حاصل از این اقدام هوشمندانه مساوی است با توان بخشی بیش از ۵۰ کسب و کار با همدیگر و یعنی باز کردن گره های کور ادامه حیات بسیاری از کسب و کارهایی که گوشه عزلت را برگزیده اند و صرفا با عقبگرد به سمت دره شکست و انزوا به سمت مسیر سقوط در قعر دره گام بر می دارند.
شاید پذیرش مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفه ای شرکتها نسبت به حیات همدیگر و دغدغه برخورداری از برند قدرتمند جغرافیایی اصفهان ، باور و انرژی خستگی ناپذیری به همه ما می دهد که از کنار کسب و کارها بصورت منفعل و بی تفاوت عبور نکنیم و به این چالش پاسخ دهیم که سهم ما از این بازار چقدر است؟در نتیجه مشاوره های متعددی که در زمینه توسعه بازار و برند در شرکتهای مختلف اصفهانی داشته ام به این نتیجه رسیدم با بررسی ضعف همکاری های بین شرکتی در این منطقه ، علیرغم همه تلاش ها و همه تجربیات خوب و بدی که وجود دارد ، دریافتم در « راهبرد شبکه سازی تعاملات کسب و کارها » ، عدم برخورداری از یک برنامه استراتژیک و عدم پیروی از اهداف مشترک و ادعاهای بزرگ نما ، افق های همکاری های مشترک بنگاه های اقتصادی را نافرجام کرده است و متاسفانه باعث گردیده که ظرفیت های عظیمی از سرمایه های انسانی ، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی تولیدی، خدمات گسترده پیرامون بنگاههای اقتصادی و سایر سرمایه ها و منابع و امکانات با حداقل بهره وری و حداکثر فرسایش ، جاده زیان دهی را به سرعت می پیمایند.
بر اساس شرایط بازار اصفهان ، گاهی شاهد خلق تکراری چرخ توسط بازاریان هستیم که از روی ناآگاهی و بی توجهی به سرمایه (برگشت ناپذیر) زمان ، تجربه ها را به فنا می سپارند و با خوش خیالی به اولین بودن خویش می نازند.و اما راهکارهای برون رفت از این چالش را می توان این گونه دسته بندی کرد.
الف) بر نهادهای صنفی و سندیکاهای تخصصی و تشکل های اقتصادی همچون اتاق های بازرگانی اصفهان و کاشان ، اتاق اصناف اصفهان ، اتاق تعاون اصفهان ، شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان و سایر نهادها و انجمنها و اتحادیه های استان اصفهان لازم است با ترویج فرهنگ شبکه سازی روابط تجاری ، گام های تعالی را برای رونق اقتصاد داخلی کسب و کار بردارند که قطعا تاثیر مستقیمی بر توسعه پایدار اقتصاد اصفهان و ایران خواهد داشت.
ب) رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز در قالب مسئولیت حرفه ای خویش ، جهت ترویج این فرهنگ گام بردارند.
ج) نهادهای عمومی و حاکمیتی همچون سازمان صمت ، جهاد کشاورزی ، کار و تعاون ، استانداری اصفهان ، شهرداری های استان نیز متعهد به توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت های کسب و کارهای اصفهانی هستند.
د) همه راهبران و فعالان اقتصادی و دانشگاهی و اقشار نخبه جامعه نیز موظف به بسط و گسترش این راهبرد استراتژیک هستند. هر کس به سهم و نوبه خویش در قبال اقتصاد منطقه مسئولند که با توصیه ها و راهبری های مدبرانه در این اقدام مهم گام بردارند.
هـ) برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه ، بسیار راهگشاست تا در فضای حرفه ای تبادل تجربه گردد و میانبرهای دستیابی به قله های همکاری مشارکتی بین مدیران کسب و کارها ، مهارت آموزی گردد.
جمع بندی اینکه ، لازم نیست تجربیات تلخ از همکاری ها و تعامل های اقتصادی را فریاد بزنیم و بزرگنمایی کنیم و در مقابل حرکت ها و اقدامات موفق و نتیجه بخش را سانسور کرده و یا کتمان کنیم. اجازه دهید حرکت های گروهی و تیمی در اصفهان ، بیش از گذشته پا بگیرد.گام های تعالی برای رسیدن به آرمان مشارکت تیمی بین کسب و کارهای اصفهان ، یک شبه به دست نمی آید و بر اثر مرور زمان و توسعه سواد اقدامات اشتراکی و استمرار بر اصل موضوع تیم وورک قابل تضمین می باشد.

مقداد صرامی | استراتژیست و مشاور توسعه بازار و برند

logo-samandehi