سه شنبه، 10 دی 98 - 07:41

 

بانک‌ها تاکنون هزینه پیامک‌هایی که مردم برای دریافت رمز دوم پویا به سرشماره بانک‌ها ارسال می‌کنند را برعهده نگرفته‌اند.در حالی که قرار است استفاده از رمز دوم پویا از نیمه دی‌ماه حداقل در یک بانک اجرایی شود، بانک‌ها هنوز قبول نکرده‌اند هزینه پیامکی که مردم برای دریافت رمز دوم پویا ارسال می‌کنند را به اپراتورهای تلفن همراه بپردازند و این هزینه فعلا از مردم دریافت می‌شود.

با توجه به سخت بودن استفاده از اپلیکیشن برای دریافت رمز دوم پویا، بانک مرکزی اعلام کرد استفاده از پیامک برای دریافت رمز یک‌بار مصرف را در تمامی بانک‌ها اجباری می‌کند. بدین ترتیب مشکل آن دسته از مشترکانی که تلفن همراه هوشمند ندارند یا مایل به استفاده از اپلیکیشن نیستند، بر طرف می‌شود. اما مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که هر مشترک برای هر بار تراکنش بانکی اینترنتی یا موبایلی باید یک رمز دوم پویا دریافت کند.

در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده است استفاده از پیامک برای دریافت رمز دوم پویا رایگان است، بانک‌ها هنوز هزینه ارسال پیامک درخواست رمز دوم یک‌بار مصرف را برعهده نگرفته‌اند

گفته می‌شود در چنین شرایطی روزانه حداقل ۸۰ میلیون پیامک رمز دوم پویا باید برای مردم ارسال شود. اگر تصور شود که برای هر دریافت رمز پویا یک پیامک به سرشماره بانک‌ها ارسال شود، بدین ترتیب ۸۰ میلیون پیامک درخواست نیز فرستاده می‌شود.

بانک مرکزی پیشتر اعلام کرده بود ارسال پیامک درخواست رمز دوم یک‌بار مصرف برای شهروندان، رایگان است. اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و برخی از مشترکانی که از این طرح استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که هزینه ارسال پیامک از آنان دریافت می‌شود.

اپراتورهای تلفن همراه در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده‌اند که بانک‌ها باید با عقد قراردادی، این هزینه را متقبل شوند؛ اما تاکنون هیچ بانکی، چنین قراردادی را با بانک‌ها منعقد نکرده است.

بانک‌ها پیش از این قراردادهایی را با اپراتورها منعقد کرده بودند تا پیامک‌های مختلف خود را برای مردم ارسال کنند. این هزینه معمولا به صورت سالانه یا ۶ ماه یکبار از حساب بانکی افراد، کسر می‌شود؛ اما اکنون لازم است بانک‌ها در قرارداد جدیدی، هزینه پیامک‌هایی که مردم برای دریافت رمز دوم پویا ارسال می‌کنند را نیز برعهده بگیرند.

هزینه ارسال پیامک در اپراتورهای مختلف برای سیم‌کارت‌های دائمی ۸۹ ریال و سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۰۶ ریال است. اگر تصور شود که بانک‌ها موظف شوند بابت هر پیامک درخواست رمز دوم پویا، ۸۹ ریال به اپراتورهای تلفن همراه بپردازند و هر روز ۸۰ میلیون پیامک درخواست، ارسال شود، روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان باید به اپراتورها پرداخت شود که این جدا از هزینه ارسال پیامکی رمز دوم پویا است.

براساس گزارش ماهانه شاپرک، در آبان ماه امسال بیش از ۲۶۲ میلیون تراکنش خرید از طریق ابزارهای اینترنتی یا موبایلی انجام شده است. این رقم، تعداد تراکنش‌های مربوط به کارت‌به‌کارت را شامل نمی‌شود. بدین ترتیب باید دید در صورت اجرای طرح رمز دوم پویا، بانک‌ها چگونه می‌خواهند هزینه‌های دریافت و ارسال پیامک را تامین کنند.

logo-samandehi