چهارشنبه، 18 دی 98 - 04:13

 

یخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا بخش خصوصی اصفهان توانسته در مقیاس کشوری حرفی برای گفتن داشته باشد؟

خوشبختانه مانند سایر زمینه های فعالیت، بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان جزء اولینهای کشوری است و شاهد حضور و فعالیت شرکت های خصوصی موفق در سطح کشوری و بین المللی هستیم.

به نظر شما، بزرگترین مشکلات شرکتهای اصفهانی در مقایسه با سایر استانها را چه چه مواردی می بینید؟

از عمده ترین مشکلات شرکت های خصوصی در استان میتوان به مشکلات بیمه، مالیات، اداره کار، خلاءهای قانونی، نیاز به حمایت معنوی از سوی دولت اشاره کرد.

 

در جذب حمایت های دولتی، استان اصفهان چقدر موفق بوده است و چه خروجی در بر داشته است؟

در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان موفق به جذب ۴۱ میلیارد ریال از طریق وام اشتغال فراگیر و روستایی و ۱۵٫۴۵ میلیارد ریال از محل وام وجوه اداره شده موفق به جذب حمایت شده است.
لازم به ذکر است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح نوآفرین توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، گام بزرگی در راستای حمایت مادی و معنوی در حوزه کارآفرینی برداشته است. از یک سو با رایزنی با شرکت پست، مالیات و بیمه تامین اجتماعی گامی بزرگ در راستای حل مشکلات تیمهای استارت آپی و سایر ذینفعان حوزه کارآفرینی برداشته است. با نهایی شدن نتایج رایزنی ها ذینفعانی که در سایت irannoafarin.ir عضو شده باشند و موفق به دریافت کد نوآفرین شده باشند میتوانند از معافیت های بیمه و مالیات استفاده کنند
از سوی دیگر تسهیلاتی که در قالب طرح نوآفرین برای استارتآپها، ایجاد و یا توسعه صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، ایجاد و یا توسعه شتابدهنده، توسعه دهندگان پلتفرم های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه دهندگان خدمات در پلتفرم های ملی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ذینفعان در نظر گرفته شده است. متقاضیان با ثبت نام در سامانه irannoafarin.ir و irankarfa.ir می توانند از شرایط و زمان اعطای تسهیلات مطلع شوند.

 

با توجه به پتانسیل های اصفهان چون دانشگاه ها، مراکز علمی، صنایع، گردشگری، پزشکی و .. آیا از این ظرفیت ها بهره برداری شده است؟ نقش بازیگران متعدد در اکوسیستم کارآفرینی اصفهان را مثبت می بینید؟

در حال حاضر شاهد فعالیت گسترده متولیان مختلف اعم از استانداری، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شهرک علمی و تحقیقاتی، دانشگاهها و مراکز علمی، شهرداری و … تحت عناوین مختلف هستیم. به نظر میرسد با هم افزایی و هم راستایی اقدامات، شاهد نتایج بهتری در استان خواهیم بود.
اگر بخواهیم به مشکل قدیمی و ریشه فعالان ICT اصفهان که سال ها تکرار شده و هنوز ادامه دارد اشاره کنیم. تعدد مجوز، بیمه و مالیات است. علت اینکه در اصفهان شاهد این مشکلات هستیم چیست؟ با توجه به بروکراسی موجود در اصفهان، آیا می توانیم امیدوار باشیم طرح نوآفرین بتواند گره تقابل بخش خصوصی و دولتی را باز کند؟
بسیاری از مشکلات اشاره شده نیازمند اقدامات و راهکارها در سطح ملی هستند، همانطور که اشاره شد در قالب طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات پیگیر رفع مشکلات به صورت ملی هستند. امیدواریم رایزنیها و مذاکرات در سطح ملی هر چه سریعتر به نتایج مطلوب منتهی شوند.

عملکرد بخش دولتی در موضوع دولت الکترونیک را چگونه می بینید؟

بسیاری از دستگاه های اجرایی استان از لحاظ سیستمی و عملکردی وابسته به دستگاه های بالادست خود در تهران هستند و برخی از آیین نامه ها و بخش نامه های بالادست مانع تغییرات فرایندی در دستگاه های استانی می شود. این موضوع باعث کند شدن عملکرد بخش دولتی استان در حوزه توسعه دولت الکترونیک می شود.
شاهد حرکتهای مثبتی در اصفهان با داشتن زیرساختهای مناسب چون دیتاسنتر، مرکز IX هستیم.تاکنون ارتباطات زیرساختی ۳ دستگاه مخابرات منطقه اصفهان- شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان – اداره کل ثبت احوال اصفهان با مرکز تبادل اطلاعات اصفهان برقرار شده است. همچنین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هم اکنون از طریق مرکز مذکور سرویس کد پستی را از اداره کل پست استان دریافت میکند. درخواست اتصال دو دستگاه استانداری اصفهان و شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز در حال بررسی و پیگیری است. برخی از دستگاهها توسط دستگاههای بالاسری خود که در تهران هستند به مرکز تبادل ملی اطلاعات (NIX) وصل می شوند با این وجود اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان این امکان را دارد برای هر دستگاه که بخواهد، ارتباط با مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) را از طریق مرکزIX استانی برقرار کند. با وجود اطلاع رسانی ها و مکاتبات مکرر این اداره کل با سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان کماکان بسیاری از دستگاه ها و صاحبنظران علمی استان نسبت به مزایای این بستر آگاهی لازم را ندارند و برای اتصال به آن احساس نیاز نمی کنند.

 

 

logo-samandehi