چهارشنبه، 14 اسفند 98 - 06:31

 

 این روزها وحشت از کرونا در ایران در حال افزایش است. تا پیش از این وحشت از کرونا و کاهش واردات موبایل و کامپیوتر دغدغه اصلی بود اما اکنون با وجود شیوع این بیماری و آمار مبتلایان و مرگ و میرها بر اثر این بیماری وحشت از این هم فزونی یافته است.

با وجود خبر شیوع کرونا دیگر کسی به خرید کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل تمایلی ندارد و این امر دغدغه بسیاری برای فعالان بازار موبایل و کامپیوتر ایجاد کرده است. اگر ایران تولیدکننده موبایل و کامپیوتر بود اکنون مشکل کاهش صادرات نیز بر این امر افزوده می‌شد. مشکل اصلی مردم کاهش واردات مواد غذایی و البسه است اما فعالان بازار موبایل و کامپیوتر از کسادی بازار شکایت دارند. از سوی دیگر گفته می‌شود خدمات بانکی و خودپردازها ممکن است عامل شیوع ویروس کرونا شود و بهتر است تراکنش‌ها به صورت آنلاین انجام شود. همچنین بسیاری از استارت‌آپ‌ها به کارمندان خود گفته‌اند دورکاری کنند و در محل کار حضور نیابند. کافه بازار، ایرانسل و بسیاری از کسب‌و‌کارهای دیگر از این جمله‌اند. همچنین استارت‌آپ‌ها در تلاش برای خدمات‌رسانی به مردم برای تشخیص اماکن آلوده هستند. در اینجاست که تاثیر مثبت کسب‌و‌کارهای آنلاین بر کشور احساس می‌شود.

کرونا تاثیری بر افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار ندارد

اگرچه رییس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل اظهار کرده است که فعلا در بازار کمبود موبایل نداریم و به طور کلی شیوع بیماری کرونا تاثیر بیش از ۱۰ درصدی در بازار موبایل ندارد اما بسیاری از فعالان بازار موبایل نگران کمبود کالا در روزهای آتی هستند.
رضا قربانی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار موبایل ایران در پی تعطیلی برخی کمپانی‌های تولیدکننده گفت: طبق ارزیابی ما آنچه که مشخص است این ویروس فعلا تاثیری بر افزایش قیمت موبایل در بازار کشور ندارد، چرا که در حال حاضر بیشتر از نیاز مصرف کشور موبایل وارد شده است و دلیلی برای نگرانی از کمبود موبایل در بازار وجود ندارد. اما آنچه که نگران‌کننده است، تاثیرات این اپیدمی در آینده بازار خواهد بود.او با بیان اینکه قطعات مهم تولید گوشی موبایل برای برندهای مختلف از چین تامین می‌شود افزود: چنانچه چینی‌ها نتوانند ویروس کرونا را کنترل کنند قیمت موبایل و لپ‌تاپ با افزایش قیمت کاذب ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد. خوشبختانه قبل از پدید آمدن این ویروس ثبت سفارش و واردات موبایل در ایران انجام شده است.
رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل افزود: چهار میلیون دستگاه موبایل نیاز شب عید بازار کشور است که با ثبت سفارش در دی ماه یک میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد. چنانچه در آخرین ماه سال یک میلیون و ۱۲۰ هزار دستگاه وارد کشور شود، نیاز کشور برطرف خواهد شد.
قربانی با اشاره به علت افزایش قیمت موبایل در بازار گفت: علت افزایش قیمت موبایل در بازار افزایش قیمت ارز نیمایی است. قیمت درهم نیمایی حدود یک ماه گذشته سه هزار و ۱۰۰ تومان بود و این در حالی است که امروز درهم به نزدیک چهار هزار تومان رسیده است. فعلا در بازار کمبود موبایل نداریم و به طور کلی شیوع بیماری کرونا تاثیر بیش از ۱۰ درصدی در بازار موبایل نخواهد گذاشت.

رکود بازار کامپیوتر

اگرچه فعالان بازار کامپیوتر هیچ اشاره‌ای به شیوع کرونا و تاثیر آن بر میزان تقاضا نداشته‌اند اما روشن است که در این شرایط مشتریان کمترین اهمیتی به خریداری لپ‌تاپ و تبلت نمی‌دهند و خرید ماسک، دستکش یک‌بار مصرف و مواد غذایی را در اولویت قرار می‌دهند.
رکود حاکم بر بازار کامپیوتر به گفته فعالان بازار در ۳۰ سال گذشته بی‎سابقه بوده است.
مسلم یاراحمدی عضو هیات‌مدیره مجتمع کامپیوتر ولیعصر گفت: اوضاع فروشندگان بازار کامپیوتر اصلا خوب نیست. بیش از دو سال است که بازار در رکودی عمیق فرو رفته و هیچ توجهی به آن نمی‎شود.

خطر ابتلا برای مشتریان بانکی

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها بر انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.با توجه به اینکه به دلیل غیرفعال شدن رمز‌های ایستا و پیچیدگی استفاده از رمز‌های پویا، مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، استفاده از اسکناس و خودکار مشترک و استفاده از خودپرداز‌ها افزایش یافته است اینها از جمله عواملی هستند که خطر انتقال ویروس کرونا به مشتریان بانکی را افزایش می‌دهد.
کارشناسان نسبت به استفاده از خودپرداز‌ها که روزانه ده‌ها نفر از آنها استفاده می‌کنند هشدار می‌دهند.
در همین راستا حسین‌زاده ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی، نظافت فردی و ضدعفونی کردن و نظافت محیط بانک‌ها افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا از مشتریان گرامی بانک‌ها استدعا داریم برای حفظ سلامتی خود تا آنجا که ممکن است امور بانکی‌شان را با استفاده از انواع سامانه‎ها و اپلیکیشن‌های بانکی انجام دهند و از مراجعه حضوری به شعب خودداری کنند.
به گفته حسین‌زاده خوشبختانه تمامی بانک‌های کشور سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی را به مشتریان خود ارائه کرده‌اند که قابلیت‌های فراوانی دارد و افراد را از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها بی‌نیاز می‌سازد.او با اشاره به ضرورت پیشگیری از بیماری کرونا در جامعه تاکید کرد: همه ما باید کمک کنیم تا این بیماری از کشورمان ریشه‌کن شود و شبکه بانکی کشور و مشتریان گرانقدر آنها در این مسیر می‌توانند کمک شایان توجهی به کشور کنند.

مشارکت کسب‌و‌کارهای آنلاین

کسب‌و‌کارهای آنلاین برای مشارکت در عزم ملی مبارزه با کرونا با ایجاد قابلیت جدید در اپلیکیشن خود یا با پایین نگه داشتن قیمت‌ کالاهای خود به میدان مبارزه با این ویروس آمدند.
با شیوع بیماری کرونا و ایجاد ترس بین شهروندان بسیاری از سازمان‌ها و به خصوص کسب‌و‌کارها تلاش کردند با همکاری خود، نگرانی و ترس موجود در کشور را آرام کنند و با ارائه خدمات ویژه و آنلاین به هموطنان بتوانند از شیوع این ویروس جلوگیری کنند.
در روزهای اول خبر ثبت یک بیمار مبتلا به کرونا برای راحتی و آگاهی مردم مسیریاب‌های ایرانی «نشان» و «بلد» نیز لیست و اطلاعات مراکز درمانی ارائه‌کننده خدمات مربوط به ویروس کرونا را روی نقشه خود لحاظ کرده‌اند.

کاهش‌ تردد و ابتلا به کرونا

همکاری‌های سازمان‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا دورکاری و ایجاد امکاناتی که مردم کمتر مجبور به بیرون رفتن از خانه باشند، بود که شرکت مخابرات ایران هم با توسعه درگاه‌های غیرحضوری و ارتباط با مشتریان از جمله مخابرات من، سامانه ۲۰۰۰ و کددستوری ستاره ۲۰۲۰ مربع با ارائه تمام خدمات ممکن، از ترددهای غیرضروری شهروندان و مشتریان به منظور دریافت خدمات، پیشگیری کرده و نقشی مهم در عدم انتشار بیماری کرونا در سطح جامعه ایفا می‌کنند.
به گفته صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم‌اکنون در تمام مراحل دریافت خدمات مخابراتی از جمله تلفن ثابت‌، دیتا و … نیاز مشتریان به مراجعه حضوری به شدت کاهش یافته است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش تردد و ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد.

سخن آخر

با اینکه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و فناوری به طور کلی در تلاش برای کمک به ریشه‌کن کردن ویروس کروناست اما محصولات فناوری با رکود خرید مواجه شده‌اند و فعالان بازار کامپیوتر از خطر ورشکستگی می‌گویند.

logo-samandehi