پنجشنبه، 28 فروردین 99 - 06:21

گروه آیسا

شرکت  پویاسازان

از لحظه ای که سردبیر محترم هفته نامه با بنده تماس گرفت و تقاضای تهیه یادداشت تحلیلی برای وضعیت کسب و کارها در امسال و سال آینده را داشت ، یک ماه می گذرد. همان روز اول دسته بندی کلی را برای موضوعات موردنظر داشتم اما اعتراف می کنم روند تغییرات در فضای داخلی و خارجی طی هفته گذشته چنان بود که بارها محتوای من را تحت تاثیر قرار داده و نشان داد مشت نمونه خروار است و نمونه بارزی از اوضاع جامعه امروزی ایران می باشد و باید گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست.با این وصف یادداشتم را به این مسیر هدایت کرد که بی ثبات ترین بازار را باید برای سال ۹۹ در نظر بگیریم، حالا که پدیده کرونا هم که تمام تحلیل های اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی ، فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد.

واقعیت این است که قواعد بازار ، چنان دچار تحولات و دستخوش تغییرات ساختارشکنانه می باشد که هیچ اقدام میان مدت و بلندمدتی را نمی توان برنامه ریزی کرد و متاسفانه فراتر از قواعد مدیریتی باید اذعان کنیم که گاهی اقبال خوب و بد ، از معادلات و اصول مدیریتی فراتر می رود.بر این اساس ، کارآفرینی جدید در شرایط کنونی بسیار پرریسک و خطرپذیر است و باید بپذیرم هرگونه بارگذاری نو بر بستر بازار فعلی ، اشتباهی استراتژیک است مگر به پشتوانه تجربیات گذشته و تایید مشاوران مجرب و کارشناسان خبره که با احتیاط و دقت باید اقدام کنید.

در چنین شرایط ناپایدار و غیرقابل پیش بینی برای تامین ، تولید و توزیع کالا و یا ارائه خدمات ، توصیه می شود فرضیات و استراتژی های جایگزین و غیرمترقبه ای را در تدابیر مدیریتی خویش اتخاذ نمایید که قبل از غافلگیری در مواجه با انواع تنش های دیپلماتیک ، نظامی ، حاکمیتی ، رقابتی ، زیست محیطی ، اقلیمی و یا هر نوع تغییر (شبیه به کرونا) در رفتار مصرف کنندگان، این راهبردهای اساسی و سناریوهای وابسته بصورت خودکار جایگزین سیستم بحران زده گردد و آسیب کمتری به کسب و کار و سرمایه های شما وارد کند.

از جمله استراتژی های توسعه بازار که می توان در این دوران پرفشار به کار گرفت ، راهبردهای اقیانوس آبی بازار ، روابط عمومی تجاری ، جوینت ونچر ، تولید بدون کارخانه ، سیاست چند برندی ، ادغام کسب و کارهای همگن ، کنسرسیوم ها و سایر سیاست هایی که در کوتاه ترین زمان ، قابل نتیجه گیری و بهره برداری می باشد.تقویت انگیزه های مادی و عاطفی کارکنان ، نمایندگی های فروش و خدمات ، پیمانکاران ، مصرف کنندگان نهایی و سایر مشتریان و ذینفعان ، از جمله اقدامات تاثیرگذار در افزایش بهره وری سیستم کسب و کار شما در موقعیت اضطرار می باشد.

اتاق های فکر و کمیته های تخصصی را جهت بهبود وضعیت داخلی بنگاه اقتصادی و نیز مدیریت بحران راه اندازی و فعال کنید و بهره مندی از مشاوره های تخصصی در زمینه های اقتصادی ، حقوقی ، منابع انسانی ، کسب و کار ، صادرات ، تولید ، خدمات ، حسابداری و مالیاتی را هرگز فراموش نکرده و به ویژه در شرایط ناپایدار فعلی ، حضور این افراد را از دستور کار خارج نکنید.از کمال گرایی و آرمان خواهی در سیاست های مدیریتی خویش پرهیز کنید ، زیرا در دل بحران های پیوسته هستیم و اکنون که هیچ چیزی به جای خود نیست ، شما به این بی نظمی دامن نزنید. بنابراین با سعه صدر و صبوری بیشتری مدیریت نموده و از هرگونه هیجان های مدیریتی دوری کنید و با تاب آوری بیشتری به گلایه های مشتریان و کارکنان رسیدگی کنید.

سال ۱۳۹۹ ، سال تغییرات استراتژیک جهت ورود به قرن چهاردهم خورشیدی است ، بنابراین تحول را از زندگی شخصی و کاری خویش باید شروع کنیم و بایستی تاب آوری فردی و کسب و کارمان را نسبت به انواع آسیب ها بالا ببریم.

نویسنده : مقداد صرامی – مشاوره و توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi