یکشنبه، 01 تیر 99 - 02:53

 

صحن علنی امروز مجلس (اول تیرماه) فرصتی شد تا نمایندگان گلایه‌های خود را پیرامون عدم ساماندهی فضای مجازی و توسعه‌نیافتگی شبکه ارتباطات در شهرها و روستاها بیان کنند و برخی از آنها با به کاربردن عباراتی چون «قتلگاه اعتقادات جوانان» به انحصار اینستاگرام و اختصاص بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اعتراض کنند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در فرصت باقیمانده خود سعی کرد پاسخگوی دغدغه‌های نمایندگان باشد و دوباره تاکید کرد که برای توسعه شبکه ارتباطی مانع بزرگی به نام مخابرات وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بحث توسعه شبکه پیش برود و از مجلس درخواست کرد تا بحث خصوصی‌سازی را حل کند. او همچنین بستن شبکه‌های اجتماعی را راه‌حل کافی ندانست و بیان کرد که اینستاگرام به دلایل سیاست‌های مسئولان در فیلتر سرویس‌های دیگر  به یک قطب تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز مجلس (اول تیرماه) پس از ارائه گزارش عملکرد وزیر ارتباطات از سیاست‌گذاری‌ها در قبال شبکه اجتماعی اینستاگرام انتقاد کردند و دلایل توسعه نیافتگی شبکه ارتباطی را از وزیر جویا شدند.

در این زمینه فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس با بیان اینکه اختصاص نیمی از ترافیک اینترنت کشور برای اینستاگرام موضوعی ساختاری است، گفت: «طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد. افزایش میزان جرائم رایانه‌ای، فروش اسلحه و مهمات در این فضا موجب نگرانی بیشتر است. عدم فرهنگ‌سازی، افزایش جمعیت کاربران باعث افزایش جرائم وحتی پیوستن به سایت‌های پورن است، آیا اقدامی در این‌باره انجام داده‌اید؟»

او ادامه داد: ‌«به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و یک مادر نگران وضعیت فرهنگی و وضعیت فضای مجازی کشور هستم. فضایی که همگرایی آن با غرب به دلیل شبکه جهانی ارتباطات غیرقابل انکار است.»

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم همچنین پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور با بیان اینکه فضای مجازی و سرعت اینترنت اتوبان امنی برای ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران به وجود آورده و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند، بیان کرد: «عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از پیام‌رسان‌های خارجی سبب شده تا  امروز اینستاگرام به قتلگاه اعتقادات جوانان تبدیل شده است.»

در حال حاضر اینستاگرام جولان می‌دهد، در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند
سیدعلی طاهری، نماینده زنجان

غضنفرآبادی در ادامه اضافه کرد: « فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب‌گرایی و بی‌اخلاقی در پیام رسان‌های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدیدها دراین فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟ چه اصراری وجود دارد که پیام‌رسان‌های خارجی تقویت شوند، آیا شما به عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید؟»

در بخش دیگری از سوال نمایندگان از وزیر، سیدعلی طاهری، نماینده زنجان با تاکید براینکه باید در حوزه فضای مجازی قانونی برای رعایت حداقل‌ها وجود داشته باشد، بیان کرد: «در حال حاضر اینستاگرام جولان می‌دهد، در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند. همچنین سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.»

به گفته طاهری پروژه شبکه ملی اطلاعات کامل نشده و باعث بروز خسارت به جوانان شده است. او همچنین تاکید کرد: «ایرادات فنی بسیاری در حوزه مخابراتی و ارتباطی کشور وجود دارد، ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها ۱۸ درصد است در حالی که این میزان برای اینترنت به ۵۰ درصد رسیده که نشان از سیاستی می‌دهد که درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.»

سیاست‌های محدود‌کننده و تبدیل شبکه‌های خارجی به غول تولید محتوا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از صحبت‌های نمایندگان حول محور شبکه اجتماعی اینستاگرام و جرائمی که در این حوزه رخ می‌دهد، توسعه‌نیافتگی شبکه ارتباطی کشور، عدم تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، پیاده‌سازی ناقص دولت‌الکترونیکی با اشاره به اینکه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد، بیان کرد: «این سه لایه باید همسان و همزمان رشد کنند. بخش زیرساخت وظیفه وزارت ارتباطات است. اگر در فضای مجازی حمل و نقل ورود کرد، وزارت ارتباطات مسئول وزارت راه و شهرسازی نیست. اگر دراین فضا بانکداری الکترونیکی رخ داد، وزارت ارتباطات وظیفه بانک مرکزی را به عهده ندارد. اگر جرم و جرائمی در فضای مجازی رخ دهد وزارت ارتباطات مسئول جرم و جرائم نیست.» به گفته جهرمی فضای مجازی پیچیدگی‌هایی دارد و با اینکه سوال‌‌های نمایندگان به جا است؛ اما باید از نهاد دیگری سوال بپرسند، نه از وزیر ارتباطات.

او در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد اینکه ۵۰ درصد ترافیک داده‌ها به اینستاگرام تعلق دارد، بیان کرد: «در مورد نسبت ترافیکی که برخی از نمایندگان به آن اشاره کردند، این نسبت ترافیکی از چه چیزی ناشی می‌شود؟ از جریان داده و مصرف داده. مصرف داده هم از محتواست. محتوا باید تولید شود و روی پلتفرم داخلی قرار بگیرد. وزارت ارتباطات برای محتوا اقداماتی انجام می‌دهد و می‌خواهد تلویزیون‌های اینترنتی را حمایت کند. به ما می‌گویند به این موضوع نباید وارد شویم. پس چگونه جریان داده باید افزایش یابد؟»

جهرمی همچنین بیان کرد:‌ «وارد حوزه تولید محتوا کودک می‌شویم تا نگرانی شما که در مورد کودکان است، برطرف شود اما در دادگاه از من شکایت و اعلام می‌کنند که وزارت ارتباطات حق ندارد به حوزه تولید محتوا وارد شود. شاید هم درست می‌گویند چون ما متخصص تولید محتوا نیستیم؛ اما برای رفع دغدغه‌ها و برای حمایت از این حوزه آتش به اختیار وارد این حوزه می‌شویم.  بحث فضای مجازی پیچیده است و نیاز به مشارکت با مجلس داریم. تاکید من هم بر تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجلس این است که به این مسائل بپردازیم و شبهات در این مورد رفع شود.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث فیبرنوری و کیفیت پایین خدمات ثابت اشاره کرد و گفت: «بحث فیبرنوری و خدمات ثابت موضوع مهمی است و این موضوع نیاز به قانون دارد و اگر مجلس مسئله خصوصی‌سازی را برای ما حل کند. مشکلات برطرف می‌شود.  ما دو بار این لایحه را به مجلس پیشین آوردیم اما نتوانستیم به نتیجه برسانیم.»

اینستاگرام به دلایل سیاست‌های ما به یک قطب سرگرمی تبدیل شده است؛ چون پلتفرم‌های دیگر را به دلایل سیاست‌های محدود کننده از دسترس خارج کرده‌ایم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

براساس گفته‌های جهرمی اگر بحث خصوصی‌سازی حل شود، بخش خصوصی به این حوزه وارد می‌شود و نیازی به دخالت دولت نیست و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بحث توسعه شبکه صورت می‌گیرد. او همچنین تاکید کرد: « نمی‌توان مانع پیش روی ما باشد و بگویید پیش برویم. هم‌اکنون یک مانع بزرگی به نام مخابرات ایران وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بحث توسعه شبکه پیش برود.کانال زیرزمینی را واگذار کردند. کانال زیرزمینی جزو انفال عمومی است؛ اما در خصوصی‌سازی واگذار شده است. این واگذاری را بازگردانند مسئله حل می‌شود. دو سال و نیم است که  من این موضوع را پیگیری می‌کنم.»

در بخش دیگری از صحبت‌های خود محمدجواد آذری جهرمی به بحث فضای مجازی و انحصار یک شبکه اجتماعی خارجی پرداخت و گفت: « دغدغه نمایندگان در زمینه فضای مجازی به جا است و من هم نگران کودک خود هستم. دغدغه دینی و فرهنگی که دارید، به جا است. با دست روی دست گذاشتن و تعطیلی شبکه اجتماعی که مسئله‌ای حل نمی‌شود  و باید در این زمینه اقدامی انجام شود. در مرحله اول ما باید جلو برویم و بقیه پشتیبانی کنند.»

او ادامه داد: «اینستاگرام به دلایل سیاست‌های ما به یک قطب سرگرمی تبدیل شده است. چون همه پلتفرم‌های دیگر از دسترس خارج هستند. اگر اینستاگرام صفحه شهید سردار سلیمانی را می‌بندد، چون دولتش دولت تروریستی است و شکی در این نیست و اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند آیا ما بغداد را خالی کنیم؟ دغدغه شما درست است؛ اما بعد دیگر ماجرا را هم توجه کنیم که آیا ما باید عرصه رسانه بین المللی و جریان اثرساز بین‌المللی و حضور جریان‌ساز که مورد تاکید رهبر انقلاب هم بود را نادیده بگیریم؟ این یک بعد دیگر ماجرا است.»

logo-samandehi