چهارشنبه، 25 تیر 99 - 01:07

 

 

در ایامی که کرونا بر تمامی ابعاد زندگی تاثیر گذار بوده و هست ، نقش فناوری اطلاعات و ابزارهای آن به خوبی محسوس شد.دردر این گفتگو نظرات آقای مهندس مطلب زاده مدیر اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان را در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در حوزه زیرساخت و ظرفیت های موجود را جویا شدیم.

مدیر اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان در خصوص شهر هوشمند  گفت : شهر هوشمند مدینه فاضله ی اکثر مسئولین استانداری و شهرداری و استانی است اما هیچکدام تعریف جامعی از شهرهوشمند نداریم و هر نهاد تعریف خاص خود را دارد. در هفته های اخیر تفاهم نامه ای مشترک با سازمان فاوای شهرداری در خصوص توسعه و حمایت از شهر یادگیرنده و ارائه خدمات موثرتر به شهروندان در شهر و استان منعقد شد. در این طرح قبل از پیاده سازی شهر هوشمند ، بایستی به شهروندان مفاهیم فناوی اطلاعات و استفاده از آی تی آموزش داده شود تا پس از اجرای شهرهوشمند ، مردم قادر به استفاده از آن باشند.

وی در این خصوص گفت : در این راستا کمک به ثبت پروژه شهر یادگیرنده در اتحادیه مخابرات آسیا و اقیانوسیه، همکاری در پروژه سامانه تعاملی دولت الکترونیک بر بستر شهر یادگیرنده و همکاری مشترک در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال شهروندی و حمایت از کسب و کارهای نوپا از دیگر موضوعات مورد توافق در این توافق مشترک می باشد. وی گفت : یکی از شرکت دانش بنیان اصفهان بنام پیشرو اندیشه پرداز سی پل مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در بهمن ماه سال گذشته با شهرداری در زمینه ی آموزش قراردادی را امضاء کردند.

مطلب زاده همچنین به همکاری در اشتراک گذاری زیرساخت های ارتباطی با اپراتورهای ارتباطی نیز اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه مشترک قرار است ضمن همکاری در ایجاد تجمیع کننده اینترنت اشیا جهت ایجاد خدمات و زیرساخت های شهر هوشمند، محتواهای آموزشی مرتبط نیز در این حوزه تخصصی تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. محتواهای آموزشی توسط دستگاه های ارایه دهنده خدمات آماده سازی میشود تا مردم به آنها دسترسی داشته باشند.

مهندس مطلب زاده در خصوص ایام کرونا و وضعیت ظرفیت ارتباطی استان گفت : در اوایل کار و اسفند ماه بواسطه اعلام هدیه ی صد گیگ بایتی اینترنت توسط وزارت ارتباطات ، بار سنگینی بروی شبکه ی ایجاد شد که ارتباطات را دچار اختلال کرد اما با اقداماتی که در خصوص پهنای باند انجام شد مشکل اختلال برطرف شد و حتی اگر تقاضا افزایش پیدا کند مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان در خصوص عدم استفاده از دیتاسنترهایی که در سالهای قبل س افتتاح شده بود و از ظرفیت آنها استفاده نمیشود گفت : در سالهای اخیر سیاستی بر ایجاد دیتاسنترهایی در هر استان در راستای پیاده سازی دولت الکترونیک و مراکز IX بود که بررسی ها و تغییر سیاست ها و مطالعات بیشتر، این موضوع منتفی شد و به این نتیجه رسیدند که پیاده سازی مرکز IX استانی مناسب نیست و این موضوع به سمت IX ملی رفتو به این نتیجه رسیدند از ظرفیت همین دیتا سنترهای موجود برای ایجاد فضای ابری استفاده کنند.

وی در خصوص پیاده سازی دولت الکترونیک گفت اقدامات زیادی در این حوزه صورت گرفته است ، در همین راستا سایت iran.gov.ir ، درگاه ملی خدمات دولت هوشمند  با ۶۶۴ خدمت الکترونیکی تا این لحظه آماده بهره برداری است که هروز به تعداد آن اضافه میشود.

ولی آنچه انجام و پیاده سازی دولت الکترونیک را با چالش روبرو کرده است عدم استفاده نهادها و سازمانهای دولتی از سرویسهای آنلاین این سامانه است .بعنوان مثال بسیاری از مراجعات حضوری به ادارات برای پیگیری نامه ها و استعلام از اداره ی دیگر ، بصورت آنلاین در این سامانه وجود دارد یا بعنوان مثال اگر نهادی نیازمند کپی مدارک شخصی باشد با اتصال به این سامانه میتواند به درگاه ثبت احوال متصل و مدارک مدنظر را دریافت کند و شخص متقاضی بدنبال کپی کردن کاغذی نباشد.موضوعی که وجود دارد اینست که وزارت ارتباطات بایستی دسترسی میان این دستگاها و سازمانها با سرویسهای موجود در سی استان را فراهم کند بعلاوه اینکه هنوز مدیران نهادها و سازمانها ذهینت استفاده از این سرویسها را ندارند.بعنوان مثال با الزام استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور بسیاری از مراجعات و کاغذ بازی ها حذف شود. تمام تلاشم این است که در تمامی جلسات و ادارات این سامانه را به مدیران معرفی کنم و نحوه ی استفاده از آن را گوشزد کنم.

logo-samandehi