سه شنبه، 11 شهریور 99 - 09:09

 

رسالت مجلس شروع شده است .طرح مجلس برای انسداد کلیه شبکه‌های اجتماعی خارجی، اعلام وصول شد .#توییتر بعنوان شبکه ی اجتماعی دیپلماسی از سال ۸۸ فیلتر است و #تلگرام بواسطه اتفاقات ۹۶ فیلتر شد‌.تنها شبکه ی اجتماعی خارجی در ایران #اینستاگرام و پیامرسان خارجی #واتساپ است.به نظر میرسد موضوع اپراتور فیلترشکن قانونی و صحبت های آذری جهرمی از پشت پرده ی مافیای فروش #فیلترشکن در ایران ، طرح ساماندهی پیامرسانها را وارد فاز جدیدی کرده است.لازم به ذکر است در طرح مذکور از واژه انسداد بجای فیلترینگ استفاده شده است که میتوان به معنای از کار انداختن کلیه ی فیلترشکن ها همزمان با مسدود سازی باشد

مجلس اولین رسالتش را  در محدود سازی اغاز کرده است اما در سوی دیگر گویا پروژه ایلان ماسک را نادیده گرفته اند.همانطور که در سالهای گذشته ویدیو و ماهواره و صدها دستگاه دیگر را با شیوه های این چنینی تجربه کرده اند اما پشت پرده محدودسازی شبکه های اجتماعی که بارها رهبری تاکید داشتند از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود چیست ؟ آیا موضوع راه اندازی اپراتور رسمی فیلترشکن رسمی در کشور در حال پیاده سازی است ؟ تاکنون واژه انسداد را در خصوص شبکه های اجتماعی نشنیده بودیم.اکثر از واژه فیلترینگ استفاده میشده است .بار معنای انسداد امضاء کنندگانی که خود عضو شبکه های ممنوعه هستند در حالی که مردم به سختی به آن دسترسی دارند ، چیست؟

 پروژه استار لینک بزودی با هزاران ماهواره کوچک بر بالای سر همه کشورها به پرواز در می اید تا نیاز کاربران را برطرف سازد و این کار شروع شده است،  پس هزینه برای مسدود کردن فضای مجازی هزیته ی بیهوده است .

امضا کنندگان این طرح نگران خروج پول از و اشاعه ی اصول غیر اخلاقی در کشور هستند. این در حالیست که اگر مشکل بیکاری جوانان حل شود به خودی خود ، حضور در فضای مجازی کمرنگ میشود . مجلس  اگر واقعا نگران خروج پول از کشور است جلوی سایت های شرط بندی که با درگاه های بانکهای دولتی  ، سایت های پانزی ، شبکه های هرمی  را بگیرد. در شرایطی که وضعیت اقتصادی به گونه ای است که جای توصیف ندارد ، سال تحصیلی جدید در دوران کرونا در حالی آغاز میشود که مردم نگران تهیه تجهیزات دیجیتال برای آموزش آنلاین فرزندان خود هستند ، مردم در فکر بالا رفتن قیمت اینترنت هستند و اگر نیک بنگریم در دوران اوج کرونا همین واتساپ و تلگرام به داد سیستم آموزشی کشور آمد.

عین الدوله های قجری : از مخالفت با «تلگراف»دیروز تا «پیامرسانهای» امروز

شرط بندها به بهشت نمی روند!!

دنیا در انتظار تخقق اینترنت ماهواره ای

در سالهای اخیر بواسطه ی فراگیری اینترنت و به طبع آن دسترسی آسان با گوشی های هوشمند و تغییر انجام کارها از سنتی به الکترونیکی ، تمام کشورهای دنیا تمام تلاش خود را برای افزایش زیرساخت و بالا بردن ظرفیت دسترسی مردم صورت دادند. شیوع ویروس کرونا باعث تغییر سبک زندگی و سرعت گرفتن خدمات الکترونیکی شد. اما در ایام شیوع کرونا حتی کشورهای پیشرفته نیز دچار مشکل شدند تا موضوع پروژه استارلینک ایلان ماسک جدی تر رصد شود.

البته در موضوع دسترسی به اینترنت هنوز میلیاردها نفر در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. بسیاری از این افراد در مناطق دور افتاده یا هستند  که اتصال آنها پرهزینه، دشوار و گاها ناممکن است. یکی از راه های غلبه بر این مشکل فراهم کردن امکان اتصال عموم افراد به شبکه اینترنت از طریق ماهواره است؛ فرایندی که به خاطر پیچیدگی فنی و هزینه سرسام آور از نظر بسیاری ناممکن بود. با این وجود ایلان ماسک با راه اندازی تسلا، اسپیس ایکس و حتی بورینگ کمپانی، مهارت خود در پیاده سازی پروژه های دشوار را به همگان ثابت کرده است. ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس امیدوارند که فناوری استارلینک در پر کردن شکاف اتصال به اینترنت، بین مناطق روستایی و شهری کارآمد باشد. دنیای کنونی که درآن زندگی میکنیم هم بحران گرسنگی و هم بحران چاقی در آن وجود دارد ، هم بحران امکانات اجتماعی و آموزشی و هم وفور خدمات در آن وجود دارد .نکته قابل توجه این بحرانها اینست که از الگوی مشابهی پیروی میکنند .هرجایی که غذا، امکانات اجتماعی و آموزشی  فراوان است، اینترنت با کیفیت هم وجود دارد و جایی که این چیزاها نباشد ، اینترنت یا نیست یا بصورت محدود وجود دارد.

 این نابرابری شدید در حوزه‌های دیگر هم قابل‌مشاهده است. درحالی‌که ما از زندگی سالم در عصر دیجیتال، مضرات شبکه‌های اجتماعی، هزینه‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بی‌طرفی اینترنت، نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه، ارزهای دیجیتال و بازار معاملاتی ارز دیجیتال و کلی چیز دیجیتال دیگر حرف می‌زنیم، جاهایی روی کره زمین وجود دارد که یا دسترسی به اینترنت ندارند یا کلا نمی‌دانند اینترنت چیست. به قول بیل گیتس: شکم‌گرسنه اینترنت می‌خواهد چه‌کار؟ و در سوی دیگر عده ای معتقدند که اینترنت میتواند راهی برای کاهش فقر در دنیا باشد!!!

استار لینک چیست ؟

اِستارلینک یک پروژه ماهواره‌ای است که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷، اسپیس‌اکس، برای راه‌اندازی نزدیک به ۱۲٬۰۰۰ ماهواره تا اواسط دهه ۲۰۲۰ درخواست قانونی داد. اولین  ماهواره‌های آزمایشی این پروژه عظیم در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. ایلان ماسک با راه اندازی پروژه استارلینک قصد ارسال دستکم ۱۲ هزار ماهواره به مدار زمین را دارد که با ایجاد شبکه ای عظیم، اینترنت را برای نخستین بار در دسترس همه ساکنان این کره خاکی قرار می دهند. اسپیس ایکس قصد دارد خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را تا ۶ ماه دیگر در فاز بتای عمومی دردسترس مناطق واقع در عرض‌های جغرافیایی بالای زمین قرار دهد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس،  اردیبهشت ماه در توییتر نوشت این شرکت تقریبا تا سه ماه دیگر، آزمایش خدمات اینترنت پهن‌باند استارلینک را در فاز بتای خصوصی آزمایش خواهد کرد و ۶ ماه دیگر نیز آن را در بتای عمومی دردسترس قرارخواهد داد. نخستین آزمایش‌های بتا در عرض‌های جغرافیایی بالای زمین انجام خواهد شد.

چگونگی کارکرد استار لینک

ماهواره‌های استارلینک سیگنال اینترنت را مستقیما به یک گیت‌وی یا کامپیوتر کاربر ارسال می‌کنند. این بدان معنی است که زیرساخت بسیاری کمتری برای دریافت سیگنال اینترنت در خانه‌های روستایی مورد نیاز است.علاوه بر این، اسپیس‌ایکس می‌گوید که اینترنت استارلینک، سریع‌تر و با تاخیر (Latency) کمتر از اینترنت‌های ماهواره‌ای کنونی ارایه خواهد شد.اول اینکه هر ماهواره استارلینک از طریق لیزر با چهار ماهواره دیگر ارتباط دارد و به این ترتیب، می‌تواند داده‌ها را تقریبا با سرعت نور تبادل کند؛ این سرعتی است که فقط اینترنت مبتنی بر فیبرنوری می‌تواند تا حدودی با آن برابری کند.یک تست بتای اولیه که با همکاری استارلینک و نیروی هوایی آمریکا، با نام رعد و برق جهانی (Global Lightening) انجام شده، سرعت دانلودی معادل ۶۱۰ مگابیت در ثانیه را نشان داده است.

در پروژه استارلینک، ماهواره‌ها در مدار نزدیک زمین، یعنی در فاصله ۴۴۰ کیلومتری قرار می‌گیرند که فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر از سایر ماهواره‌هاست. بنابراین تاخیر رفت و برگشت سیگنال نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.آخرین باری که ماهواره‌های استارلینک به مدار فرستاده شد، روز ۱۳ ژوئن بود و تا کنون ۵۴۰ ماهواره در مدار قرار داده شده است.ایلان ماسک گفته بود که برای ارایه پوشش حداقلی اینترنت، باید ۴۰۰ ماهواره در مدار قرار بگیرد. این یعنی این پروژه وارد فاز ارایه اینترنت شده است.البته هنوز تا تکمیل پروژه راه درازی مانده است. در قالب این پروژه قرار است ۴۲ هزار ماهواره به مدار ارسال شود تا پوشش کامل اینترنت برقرار شود.در شب پنج‌شنبه ۲۳ می سال ۲۰۱۹، شرکت اسپیس‌ایکس اولین محموله از مجموعه ماهواره‌های خود با نام استارلینک را به فضا فرستاد. این محموله شامل ۶۰ ماهواره ۲۵۰ کیلویی بود که روی یک موشک فالکون ۹ با کل بار ۱۸ تن و ۵۰۰ کیلوگرم به فضا فرستاده شدند.شرکت اسپیس‌ایکس در نظر دارد این مجموعه ماهواره‌های ارتباطی را در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. البته هنگام ارسال همه این ماهواره‌های در مدار ۴۴۰ کیلومتری قرار می‌گیرند و با استفاده از موتور داخلی خود تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری صعود می‌کنند.تعداد این ماهواره‌ها قرار است در نهایت ۱۱۹۴۳ باشند. ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس معتقد است که با ارسال ۴۲۰ ماهواره می‌توانند تمام مناطق آمریکا را تحت پوشش اینترنت قرار دهند.

با ارسال ۷۲۰ ماهواره می‌توانند پوشش قابل قبولی در سطح جهان ارائه دهند و در نهایت در ده سال آینده خواهند توانستند با ارسال همه این ۱۱۹۴۳ ماهواره همه نقاط جهان را پوشش دهند.تامین اینترنت از طریق فضا شاید عملی‌ترین راه‌کار برای تامین اینترنت همگانی در زمین باشد.پروژه‌های دیگر تامین اینترنت جهانی مثل همین پروژه لوون گوگل در حال حاضر به‌عنوان آنتن‌های کمکی برای پوشش تلفن همراه در بخش‌هایی از آفریقا مثل کنیا کار می‌کنند.چنین پروژه‌هایی آن‌قدرها که در ابتدا به نظر قوی می‌رسیدند، عملی نیستند و در همه مناطق جهان شاید اجرایی نباشند؛ اما اینترنتی که از طریق فضا تامین می‌شود، قابل‌اتکا است.

تجهیزات مورد نیاز

مهم‌ترین تجهیزات لازم، خود ماهواره‌های استارلینک هستند که هر کدام حدود ۲۲۶  کیلوگرم وزن دارند.برای برقراری ارتباط اینترنتی با کامپیوتر شما نیز، پایانه یا گیت‌وی خاصی نیاز است که به گفته ایلان ماسک، به اندازه یک جعبه پیتزا نیاز خواهید داشت. هر کدام از این پایانه‌ها احتمالا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت خواهد داشت؛ اما هنوز نحوه فروش آنها اعلام نشده است. احتمال دارد که این پایانه‌ها در قالب قرارداد واگذار شود و هزینه آن روی اینترنت ماهانه کاربر محاسبه شود.

هزینه اینترنت استارلینک

همان طور که گفته شد، تهیه پایانه دریافت اینترنت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت و برآوردها نشان می‌دهد که هزینه ماهانه اینترنت نیز حدود ۸۰ دلار خواهد بود.برای مقایسه، یک طرح خرید اینترنت  ماهواره‌ای ویاست برای دانلود ۱۲ مگابیت در ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه بین ۳۰ تا ۱۵۰ دلار هزینه ماهانه خواهد داشت. هزینه ماهانه اینترنت ماهواره‌ای هیوزنت نیز بین ۶۰ تا ۱۵۰ دلار برای سرعت دانلود ۲۵ مگابیت در ثانیه است.

اینترنت استارلینک کجاها  در دسترس خواهد بود؟

هدف اول اسپیس‌ایکس ارایه اینترنت در مناطق روستایی آمریکا و کاناداست. بعد از آن نیز، این شرکت امیدوار است که این سرویس را در مناطق دیگر جهان توسعه بدهد.اسپیس‌ایکس برای ارایه اینترنت در سطح جهانی، باید حداقل ۲۸۰۰ ماهواره دیگر را به فضا بفرستد که در مداری با فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ مایلی از سطح زمین قرار بگیرند.

چگونه نسخه بتای استارلینک را تست کنیم؟

اگر می‌خواهید به عنوان تستر استارلینک فعالیت کنید، می‌توانید با ارایه آدرس ایمیل، آدرس پستی و کشوری که در آن زندگی می‌کنید در وب‌‌سایت استارلینک  ثبت نام کنید. امکان ثبت نام از ایران نیز فراهم شده و این بدان معنی است که احتمالا ما نیز در آینده قادر به تست این سرویس خواهیم بود.پس از این مرحله، ایمیل تاییدیه‌ای برای شما ارسال و در آن گفته می‌شود که تست بتای اختصاصی استارلینک از اواخر تابستان و تست عمومی آن، در زمانی دیگر انجام خواهد شد و تمرکز نیز روی کاربرانی است که در مناطقی با عرض جغرافیایی بالاتر قرار دارند.

چرا اینترنت ماهواره ای  ؟؟

بازار اینترنت خانگی

اگر ما  بتوانیم مستقیما با استفاده از یک گیرنده ردیاب ماهواره بدون استفاده از هر کابلی مستقیما به ماهواره‌های اسپیس‌ایکس متصل شویم که هم تاخیر آن کم است و هم بسیار سریع‌تر می‌تواند ما را به سرور متصل کند، احتمالا ما هم سراغ این گزینه برویم؛ زیرا قیمت آن هم ارزان‌تر از اینترنت موبایل خواهد بود.از آن‌سو پهنای باند بالا و همین تاخیر پایین می‌تواند شبکه استارلینک را به ابزاری مناسب برای اینترنت اشیا تبدیل کند. البته شاید نتوان آن را برای کنترل یخچال خانه استفاده کرد؛ اما برای تامین اینترنت پایدار یک کامیون و قطار خودران در مسیرهای بیابانی و کوهستانی، استارلینک می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

 خدمات ارتباطی ترابری

هواپیماهای مسافربری امروزی در حین پرواز به ماهواره‌های اینترنتی متصل می‌شوند و به مسافران خود از طریق وای‌فای داخل هواپیما اینترنت ارائه می‌دهند.این یک بازار بسیار جذاب برای استارلینک است. همچنین با توجه به برتری‌های فناوری‌های ارتباطی استارلینک، این مجموعه می‌تواند ارتباطات صوتی و داده‌ای را که در کشتی‌های اقیانوس‌پیما و قطارها استفاده می‌شود تامین کند.

ارتباطات بین سروری

در حال حاضر راه  اصلی اینترنت بین‌ کشورها با استفاده از یک یا چند کابل فیبر نوری بین قاره آمریکا و اروپا و آمریکا و ژاپن برقرار است؛ اما این ارتباط فیبر نوری در قیاس یا ارتباط لیزری که ماهواره‌های می‌توانند بین یکدیگر برقرار کنند کندتر است.از آن‌سو مثلا برای متصل کردن یک سرور در آمریکا به یک کاربر در شمال هند، لازم است شما ترافیک اینترنت را از چندین سرور عبور دهید؛ اما با استفاده از استارلینک چنین اتفاقی رخ نخواهد دارد. بلکه سرور اصلی ارائه‌دهنده اینترنت به شما می‌تواند با همین اتصال ماهواره‌ای مستقیما شما را به سرور هدف وصل کند.یعنی عملا شریان اینترنت از زمین به فضا منتقل می‌شود.هدف اصلی اسپیس‌ایکس از وارد شدن به این حوزه اینترنت فضایی، کسب درآمد بیشتر برای اجرای پروژه سفر به مریخ است.

ثبت نام برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

شواهد نشان می‌دهد که این شرکت فاصله زیادی تا دستیابی به هدف خود مبنی بر ارائه خدمات پهن‌باند ماهواره ای از فضا ندارد و احتمالا این پروژه تا پایان سال جاری میلادی محقق خواهد شد. با ورود به وب‌سایت استارلینک، کاربران با صفحه‌ای مواجه می‌شوند که می‌بایست آدرس ایمیل و کد پستی خود را وارد کنند تا آخرین اخبار و اطلاعات در خصوص ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در محل زندگی آن‌ها، برایشان ارسال شود.با ارسال این درخواست، کاربران می‌توانند از اینترنت آزمایشی استارلینک بهره‌مند گردند. در خصوص این پروژه نیز باید گفت که استارلینک، طرح بلندپروازانه‌ای از اسپیس ایکس به شمار می‌رود که می‌تواند با کمک ۱۲ هزار ماهواره کوچک، اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهد.از سویی دیگر، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک به حدی است که می‌تواند به رقیبی برای سرویس‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی زمینی تبدیل شود. وی همچنین گفت که میزان تاخیر این سرویس، کمتر از ۲۰ میلی ثانیه است و می‌تواند عملکرد خوبی را در اجرای بازی‌های ویدیویی به ارمغان آورد.

logo-samandehi