پنجشنبه، 20 شهریور 99 - 11:03

گروه آیسا

شرکت  پویاسازان

مهندس محسن مهربانی مديريت فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان دارای كارشناس مهندسي كامپيوتر و کارشناس ارشد در مديريت فناوري اطلاعات مي باشد. فعالیت حرفه ای محسن مهربانی از سال ۷۶ و با برنامه نويسي پروژه هاي مختلف در بخش خصوصي آغاز و در سال ۸۰ وارد استانداري اصفهان شد. وی طي مدت ۱۸ سال حضور در رده هاي كارشناسی ، كارشناس مسئول و رئيس گروه به انجام وظیفه پرداخته است. از فعالیت های وی می توان به تدوین سند راهبردی توسعهICT استان، ايجاد مركز داده استان، شبكه اينترانت، پرتال خدمات استان، پرتال سرمایه گذاری و ده ها طرح دیگر اشاره نمود.

چه فعاليتهاي براي بهره گيري بيشتر مردم از خدمات الكترونيكي در استانداري صورت گرفته است ؟

در اين زمينه دفتر فناوري اطلاعات استانداري سعي نموده است تا علاوه بر تسهيل و تسريع انجام امور داخلي مجموعه استانداري، فرمانداري ها و بخشداري ها از طريق استفاده حداكثري از سيستم هاي مكانيزه، نيازمندي هاي مشترك راه اندازي و بهبود خدمات الكترونيك دستگاه هاي اجرايي و سازمان ها را مهيا و در دسترس آنها قرار دهد كه از جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
– استقرار سامانه يكپارچه تعاملات الكترونيكي دولت (سيتاد) در بسياري از سازمان هاي استان كه تاكنون حدود ۱۵۰۰۰ استعلام الكترونيكي در سال جاري ثبت شده است. توضيح آنكه بر اساس ابلاغيه رياست جمهوري، دستگاه هاي اجرايي منبعد حق اخذ كپي كارت ملي و شناسنامه از ارباب رجوع را نداشته و بايستي با اصلاح فرآيند و استفاده از سامانه مذكور نسبت استعلام هويتي مراجعين اقدام نمايند.
-اخذ مجوزسرویس شاهکار از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تهیه وب سرویس مربوطه جهت تطبيق كدملي و شماره تلفن همراه
– اخذ مجوز سرویس بیمه سلامت و تامين اجتماعي و تهیه وب سرویس مربوطه
– راه اندازي سرويس سامانه پیامکی امن بر بستر شبکه دولت
– ایجاد امكان پيگيري مكاتبات وارده اتوماسيون استانداري بر بستر شبکه دولت از ساير سازمانها و ميزخدمت
– ارتقاء سامانه سامد (سيستم ارتباط مردم و دولت) در سطح ادارات استان و برگزاري جلسات ارتباط مردمی مدیران استان
– راه اندازي و استقرار سامانه راهكار هوشمندانه تنظيم الكترونيكي بازار (رهتاب) با استفاده از سرويس هاي فوق الذكر به منظور توزيع عادلانه كالاهاي تنظيم بازاري در سطح استان از طريق مشاركت و سرمايه گذاري بخش غير دولتي
– يكي از زيرساخت هاي اصلي توسعه خدمات الكترونيك گسترش شبكه دولت در سطح استان است كه با توجه به رفع محدوديت هاي قبلي، تاكنون ۲۰۹۰ دستگاه اجرايي، سازمان و نهادهاي عمومي به اين شبكه متصل و از خدمات آن استفاده مي كنند.
– با توجه به ضرورت ايجاد بستر ارتباطي پايدار، امن و پرظرفيت در ساختار حاكميتي استان طي توافقات صورت گرفته با مديريت مخابرات منطقه اصفهان، فيبر نوري اختصاصي براي تمامي ۲۴ فرمانداري استان تامين و مورد بهره برداري قرار گرفت.
– در زمان برگزاري انتخابات كه جزء وظايف ذاتي وزارت كشور، استانداري و فرماندري ها بود به جز فرآيند اخذ راي كليه فعاليت ها بصورت الكترونيكي انجام مي شد. لازمه برگزاري انتخابات الكترونيكي در سطح استان برنامه ريزي ، اجرا و نظارت دقيق در سه حوزه تجهيز ۲۸۳۶ شعبه اخذ راي در سطح استان، تامين شبكه ارتباطي بر بسترهاي APN ، USSD و Dialup براي شعب و استقرار سامانه جامع انتخابات در سطح فرمانداري ها و بخشداري ها مي باشد كه خوشبختانه با بسيج كليه امكانات، يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در كليه حوزه هاي انتخابي با كيفيت مطلوبي به انجام رسيد و در ارزيابي هاي وزارت كشور، استان اصفهان در يكي از رتبه هاي برتر كشوري از اين حيث قرار گرفت.
بدون شك لازمه توسعه هر گونه فعاليت دولت در زمينه دولت الكترونيك و فضاي مجازي، اتكاء به يك ساختار امن مي باشد تا علاوه بر اجراي اقدامات پيشگيرانه، برنامه ريزي مواجهه با رخدادها و تهديدات امنيت اطلاعات صورت پذيرد. بر اين اساس و با توجه به ابلاغيه هاي نهادهاي مسئول، كميته راهبري امنيت استانداري تشكيل و اقداماتي از جمله استقرار سيستم مديريت امنيت اطلاعات، استاندارد سازي اتاق سرور استانداري و فرمانداري ها، امن سازي شبكه هاي ارتباطي و… در دستور كار قرار گرفت.

لطفا اقدامات صورت گرفته در زمينه توسعه كسب و كارهاي مجازي را تشريح كنيد.

در اين زمينه ، دو فعاليت اصلي صورت گرفته است:
تشكيل كميته استاني كاهش موانع كسب و كارهاي مبتني بر فضاي مجازي: اين كارگروه بر اساس ابلاغيه هيات محترم وزيران و منظور حمايت از كسب و كارهاي فضاي مجازي و كاهش موانع اينگونه فعاليت ها و ايجاد سازو كار اجرايي مناسب براي ادامه و رونق اين نوع كارها و ايجاد وحدت رويه در دستگاه هاي اجرايي مرتبط در مديريت مشكلات حقوقي ناشي از گسترش اين نوع فعاليت ها تشكيل شده است. در اين كارگروه تاكنون مشكلات فعاليت كاريابي هاي فضاي مجازي و ساماندهي فعاليت بخش گردشگري در فضاي مجازي مورد رسيدگي قرار گرفته است. بر اساس يكي از مواد اين ابلاغيه دستگاه هاي اجرايي اجازه ندارند قبل از طرح موضوع در كميته استاني مذكور، نسبت به طرح شكايت و يا درخواست فيلترينگ اقدام نمايند و در غيراينصورت مدير دستگاه مذكور به هيئت رسيدگي به تخلفات اداري معرفي مي شود.
تشكيل كميته اقتصاد ديجيتال : با توجه به ضرورت هماهنگي بيشتر تمامي فعالين و متوليان امر در زمينه توسعه اقتصاد ديجيتال اين كميته تشكيل گرديد. طي جلسات برگزار شده اين كميته تاكنون موضوعات ذيل مطرح و فعاليتهاي مناسبي شروع شده است :
زمينه سازي همكاري شركت هاي مختلف در زمينه توسعه كسب و كارهاي ديجيتال
برنامه سازي ترويج مفاهيم اقتصاد دانش بنيان و معرفي استارت آپ هاي موفق جهت ارائه در صدا و سيماي استان
امكان سنجي ايجاد شهرك رمز ارز در اصفهان
هماهنگي جهت انعقاد تفاهم نامه ايجاد پارك اقتصاد ديجيتال بين استانداري و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
مشاركت و سرمايه گذاري ايجاد سايبرپارك توسط بخش خصوصي
نحوه ارائه خدمات صندوق نوآفرين به كسب و كارهاي استان
طرح هاي اتاق تعاون استان در خصوص توسعه اقتصاد ديجيتال

در دوره شيوع ويروس كرونا در سطح كشور چه اقدامات قابل توجهي در بخش فناوري اطلاعات استانداري به انجام رسيده است؟

با توجه به ممنوعيت برگزاري اجتماعات، رعايت فاصله گذاري اجتماعي و كاهش سفرهاي درون شهري بعنوان اولويت هاي ستاد ملي و استاني كرونا سه فعاليت اصلي به شرح ذيل در اين ضرورت بطور خلاصه سه فعاليت اصلي در اين دوره به انجام رسيد كه شامل :
از آنجا كه در دوره شيوع كرونا لازم بوده و هست تا مردم كمتر نيازمند خروج از منزل براي رفع نيازهاي معمولي همچون خريد مايحتاج خود شوند، علاوه بر فرهنگ سازي و اطلاع رساني عمومي به مردم براي مزاياي استفاده از فروشگاه هاي مجازي و خدمات از راه دور، سعي شد تا مشكلات فعالين اين حوزه با محوريت معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري شناسايي و مرتفع شود كه خوشبختانه با برگزار چندين جلسه، هماهنگي هاي لازم به سطح مناسبي رسيد و ظرفيت خدمات فروشگاه هاي اينترنتي و تلفني به ميزان قابل توجهي افزايش يافت.
راه اندازي سامانه ويدئوكنفرانس در استانداري شامل نرم افزار، تجهيزات، ارتباطات و… كه نتيجه آن برگزاري نزديك به ۳۰۰ جلسه بر بسترهاي مختلف با رياست جمهوري، وزارتخانه ها، قوه قضائيه، نيروي انتظامي، فرمانداري ها، شهرداري ها و… بوده است. شايان ذكر آنكه در ماههاي اخير حتي جلسات شوراي اداري استان نيز بصورت ويدئوكنفرانسي برگزار شده است.يكي ديگر از اقدامات مرتبط با موضوع كرونا، تامين بستر دوركاري كاركنان استانداري بود كه به انجام رسيد و به الگويي براي ساير سازمانها مبدل گرديد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi