جمعه، 28 شهریور 99 - 11:02

 

این روزها به واسطه شرایط عجیب موجود اقتصادی، مردم دچارسردرگمی هستند و به هر ریسمانی چنگ میزنند تا بتوانند اندک دارایی ها خود را به هر شکل ممکن حفظ کنند. عده ای در بازار ارز هستند و عده ای تمام زندگی خود را در بورس سرمایه گذاری کرده اند اما از سوی دیگر در فضای مجازی و اینترنت با موضوعات نه چندان جدیدی روبه رو هستیم که افزایش این موارد نگرا ن کننده است؛ از سایت های شرط بندی تا فروش پکیج های کسب درآمد میلیونی درروز گرفته تا کتابهای میلیونر شدن.

این تبلیغات از در و دیوار سای تهای داخلی و حتی خبرگزار یهای داخلی تا کانالهای تلگرامی و پیجهای اینستاگرامی به صورت آوار بر سر کاربران فرو میریزد: «در خواب پول درآورید « ،» با خرید این پکیج میلیونر شو « ،» به آرزوهای خود برسید » وغیره.از طرف دیگر با فراگیری بورس در نزد عموم مردم، اکانتهایی ایجاد شده است که بدون تجربه  کافی، اقدام به مشاوره یا اصطلاحا فروش سیگنال با قیمتهای عجیب میکنند.در کنار چنین شیو ههایی، مشاغل جدیدی با گسترش فضای مجازی چون ادمینها، سین کننده ها، کامنت گذاران و فورواردکنندگان نیز ایجاد شده است و در ماههای اخیر گروه هایی در تلگرام با وعده «ادد کن و پول بگیر » ایجاد شد که پلیس فتا در هشداری، این کار را کلاهبرداری خواند و تمامی فیشهای واریزی که در این گرو هها به اشتراک گذاشته م یشود را جعلی و فتوشاپی خواند.

البته با بالا رفتن نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول کشور بسیاری ازافراد برای حفظ دارای یهای خود به شیوه های غیرمعمول روی آورده و امیدوارند که بتوانند شکافی در وضعیت موجود ایجاد کنند. دراین مسیر آموزش و پولدار شدن در تلگرام، اینستاگرام و اینترنت و روانشناسی موفقیت، بسیاری از افراد را دچار توهم تغییر کرده است.آنچه کاربران را اغوا می کند عکس و فیلم های دروغین و ساختگی است که میبینند و موجب بالا رفتن عطش یک شبه پولدار شدن آنها میشود.به عبارت دیگر این مساله به کاربران القا میشود که وضعیت موجود قابل تغییر نیست پس شما باید تغییر کنید. باید برای رسیدن به زندگی لاکچری ابتدا دیده شوید، فرقی هم نمیکند چگونه فقط باید دیده شوید، امکانات آن هم فراهم است؛ یک گوشی، اینترنت، فضای مجازی و شروع کار.

در سوی دیگر به واسطه شیوع کرونا، کافی است به دنبال افرادی باشید که در خصوص امید و انگیزش مالی پخش زنده و وبینار میگذارند.اساتید به ما وعده بالارفتن از دیوار وضعیت را می دهند. این یعنی ابتدا وضعیت را بپذیر، و به جای تغییر وضعیت آنقدر خودت را تغییر بده تا بتوانی از سلسله مراتب وضعیت بالا بروی. تمام این موضوعات، کاربران ایرانی را در بهترین حالت مسخ وضعیت می سازد. بنا نیست ما برای تغییر وضعیت هزینه دهیم، ما تنها باید از وضعیت بالا برویم، بالا و بالاتر!همانطور که مشخص است این مساله یک پیام دارد؛ یعنی شما مسوول تغییر وضعیت نیستید و باید تنها را ههای صعود از وضعیت را پیدا کنید. یعنی وضعیت هر چقدر که تبعیض آمیز یا نابرابر باشد مهم نیست، مهم آن است که بتوانید در سلسله مراتب آن بالا روید. در واقعیت اما همه ما مبتلابه وضعیت هستیم. روانشناسی موفقیت و مالی اساسا علیه تغییر وضعیت است. آنها میگویند با تغییر تک تک آدمها، جامعه بهتر میشود اما این درست نیست.انسانها تنها در کنش جمعی برای تغییر جامعه تغییر م یکنند. ما تنها در جنبشهای اجتماعی به آدم دیگری بدل میشویم. به نظرمیرسد اساتید موفقیت، کاهنان جدید هستند؛ همان قدر که کاهنان در قدیم تلاش میکردند که نظم پادشاهی را حفظ کنند، ایشان نیز در پی تثبیت وضعیت هستند. در کتابهای انگیزشی و موفقیت، جامعه،حکومت، فرهنگ و از همه مهمتر نابرابریهایی که اطراف آن فرد وجود دارد را نادیده میگیرند و صرفا قصد دارند یک سری جملات کلیش های را به او القا کنند تا شخص در نهایت بتواند با این محرک، حرکت کند.

ین کتابها مانند مورفین هستند، احساس لذت و خوشی کاذب و موقتی ایجاد میکنند اما درمان نمیکنند یک سری جملات خاص و آرام شبخش را به صورت مکرر به طرف القا میکنند تا به شکل موقت حال خوبی پیدا کند، غافل از اینکه با خریدن و خواندن کتاب «در یک ماه چگونه پولدار شویم » شما پولدار نمیشوید و فقط نویسنده را پولدار می کنید.مخلص کلام اینکه تمام تبلیغات در مورد راه های درآمد میلیاردی از مجازی و خواندن کتاب موفقیت، در آخر باعث پسرفت شما میشود چون بعد از مدتی به دروغ بودن آنها پی خواهید برد. یک دنیای خیالی دست نیافتنی که شما در مرکز آن هستید و در سوی دیگر فرد یا افرادی که برای فروش محصول خود دست به هرکاری میزنند،کلیپ و عکسهای دروغین با خانه ها و ماشینهای اجاره ای برای یکساعت نمیتواند دلیلی باشد که با را ه اندازی یک سایت یا قمارخانه آنلاین یک شبه یا یک ماهه پولدار شوید. اما سوالی که پیش میآید این است؛ عطش دیده شدن و معمولی نبودن از کجا م یآید؟ آیا اصولاچنین درآمدهایی وجود دارد؟ هرچند که به واسطه فضای مجازی، شغلهایی وجود دارد اما واقعیت این است که فضای مجازی نیز مانند فضای حقیقی برای رسیدن به درآمد نیازمند پارامترهای زیادی است بنابراین با برنامه ریزی اصولی و تلاش است که میتوانید پولدار شوید

logo-samandehi