چهارشنبه، 09 مهر 99 - 11:51

 

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مشکلات پلتفرم آموزشی دانش‌آموزان اشاره و اعلام کرد که ۱/۵ میلیون نفر از شاد به‌طور مستمر استفاده‌ می‌کنند که از واتساپ هم بیشتر برآورد می‌شود.محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیئت‌دولت، به طرح مشکلات شاد و پلتفرم آموزشی دانش‌آموزان اشاره و راه‌حل‌های وزارت ارتباطات برای رفع آن‌ها را اعلام کرد. با گذشت چند ماه از زمان راه‌اندازی شاد و به‌خصوص در روزهای اخیر با بازگشایی مدارس، استفاده از پلتفرم آموزشی شاد شدت گرفت؛ اما مشکلاتی همچون قطعی‌های مکرر، سرعت کند کار با برنامه، قطع‌شدن تصویر در زمان اجرای پخش زنده و مشکلات ثبت‌نام زحمات فراوانی برای کادر آموزشی و دانش‌آموزان و خانواده‌ی آن‌ها به‌همراه داشته است.

آذری جهرمی امروز اعلام کرد که نصب فعال اپلیکیشن شاد به حدود ۸/۵ میلیون بار رسیده است و ۱/۵ میلیون نفر هم به‌طور مستمر از آن استفاده می‌کنند. بنابر برآورد وزارت ارتباطات، متوسط استفاده‌ی هر کاربر از شاد حدود ۱۵۰ کیلوبیت‌برثانیه است و ازآنجاکه مجموعه‌ی ترافیک مدیریت‌شده‌ی شاد حدود ۲۰۰ گیگابایت است، نمی‌توان گفت که شبکه با ۲۰ هزار گیگابیت ظرفیت خود، دچار مشکل می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود مشکلات شاد با پهنای باند مرتبط نیست و این موضوع از آنجا مشخص است که شبکه‌ی اینترنت کشور به تمام پیام‌رسان‌ها پهنای باند می‌دهد. به‌گفته‌ی آذری جهرمی، شاد اولین پیام‌رسان ایرانی است که مدل‌های خارجی خود را پشت‌سر گذاشته و برآورد می‌شود که استفاده‌ی آن اکنون از واتساپ هم در ایران بیشتر شده است. همین موضوع زمینه‌ساز مشکلاتی برای شاد شده است.

وزیر ارتباطات با اشاره بر لزوم به‌روزرسانی نرم‌افزارهای شاد، خبر داد که مرکز تماس همراه‌اول برای پاسخ‌گویی به مشکلات کاربران شاد با شماره‌ی ۹۹۹۰ راه‌اندازی شده است. آذری جهرمی سه مشکل عمده‌‌ی شاد را مسئله‌ی تداخل در احراز هویت به‌دلیل مشکل سامانه‌ی «سناد» آموزش‌و‌پرورش و نصب‌نشدن برنامه روی برخی گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل قدیمی اندروید و کُندی سرورهای شاد عنوان کرد. به‌اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای حل این مشکل برخی سرورهای شاد می‌توانند به مراکز داده در چهار استان شبکه‌ی ملی اطلاعات، واقع در مشهد، تبریز، شیراز و تهران منتقل شوند. آذری جهرمی بر تلاش باارزشی اشاره کرد که برای راه‌اندازی شاد انجام گرفته است. وی گفت پشت‌سرگذاشتن نرم‌افزاری همچون واتساپ، حاکی از همین تلاش است و باید با کمک هم، مشکلات برنامه را بهبود بخشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین ادعا کرد که با بررسی دقیق وزارت ارتباطات، اینترنت شبکه‌ی شاد رایگان است و درج میزان مصرف به‌منظور درج میزان هزینه نیست و هر کسی تصور می‌کند خلاف این موضوع رخ می‌دهد، باید با ۱۹۵ تماس بگیرد و مسئله‌ی خود را در میان بگذارد.

آذری جهرمی خبر داد که ۱۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان برای استادان دانشگاهی که درخواست خود را ارسال کرده‌اند، ۱۵ مهر فعال می‌شود. وزارت ارتباطات در نظر دارد برای هزینه‌های اینترنت چهارمیلیون دانشجو در کشور نیز اقداماتی انجام دهد. بر همین اساس، کارهای اجرایی اتصال ۱،۱۰۰ دانشگاه به شبکه‌ی فیبر نوری با وزارت علوم هماهنگ شده است.

به‌گفته‌ی آذری جهرمی، ارائه‌ی تسهیلات برای دریافت خدمات ابری آموزش مجازی دانشگاه‌ها نیز کمی تعویق پیدا کرده است؛ اما اطلاع‌رسانی درباره‌ی اختصاص بسته‌های موردنیاز دانشجویان به‌زودی اعلام می‌شود.

logo-samandehi