شنبه، 08 آذر 99 - 02:38

 

 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اعلام این خبر گفت: تولید سامانه های حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری و سازمان های وابسته باعث افزایش نظارت، کاهش هزینه ها و ارتقا کیفیت عملکرد شهرداری در این حوزه خواهد شدوی با اشاره به تولید شش سامانه معاونت خدمات شهری شهرداری در این سازمان  افزود: یکی از مشکلات شهرداری در این حوزه  نظارت دقیق و مکانیزه و بر عملکرد پیمانکاران، ثبت جرایم و بازدیدهای میدانی توسط ناظرین عالی  و مقیم در مدیریت خدمات شهری،  سازمان پارک‌ها و نیز مدیریت بهینه سازی و تعمیرات و نگهداری بود.

 وی  ادامه داد: با راه اندازی سامانه هوشمند و مکانمند معاونت خدمات شهری، این امکان مهیا شده است که برنامه بازدید ناظرین مقیم و عالی به صورت خودکار  و براساس یک الگوریتم منطقی و جامع به صورت روزانه تولید گردد و ناظرین بر اساس این برنامه از محدوده تحت نظارت خود بازدید نموده و جرایم احتمالی مربوط به عملکرد پیمانکاران را ثبت نمایند.سیدحمیدرضا ابطحی در خصوص عملکرد این سامانه اظهار کرد: این جرایم به صورت خودکار به سامانه مربوط به صدور صورت وضعیت پیمانکاران ارسال می شود تا در محاسبات صورت وضعیت های موقت(ماهیانه) و قطعی(سالانه) لحاظ گردد. از طرفی مدیران ارشد معاونت خدمات شهری نیز می توانند عملکرد ناظرین و پیمانکاران را رصد نموده و امتیاز ماهانه ناظرین را براساس عملکرد آنها در این سامانه محاسبه نمایند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری با بیان اینکه این سیستم تا کنون در این ابعاد در کشور پیاده سازی نشده است، اضافه کرد: در فرایند سنتی قبلی، این بررسی و رسیدگی به صورت دست انجام می شد و ممکن بود در محاسبه آن مشکلات و کاستی هایی وجود داشته باشد اما در این روش، ناظران مقیم موظف به رسیدگی به وضعیت و نظارت بر محدوده تعیین شده هستند و می توانند نتیجه بازدید خود را از طریق تبلت یا تلفن همراه در سامانه ثبت نمایند و به این ترتیب با حداقل دخالت نیروی انسانی، نظارت در بالاترین شکل ممکن صورت می گیرد.وی با با بیان اینکه سامانه هوشمند و مکانمند معاونت خدمات شهری  در مرحله تحویل موقت است یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده این سامانه در کشورهای محدود اروپایی استفاده و در کشور ما نیز برای اولین بار با همکاری بخش خصوصی در اصفهان راه‌اندازی شده است.ابطحی در ادامه به سامانه مدیریت ناوگان  خدمات شهری(AVL) نیز اشاره کرد و افزود:  این سامانه نیز در حال حاضر به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته و  با راه اندازی آن امکان مدیریت و رصد خطوط و مسیر کلیه خودروها در معاونت خدمات شهری اعم از  سازمان آتش نشانی، مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری، سازمان خدمات موتوری، خودروهای استیجاری، نظافت و… فراهم شده است.

وی همچنین از سامانه توزین پسماندهای خشک، تر، سبز و..  نیز نام برد و گفت:  در شهرداری اصفهان به منظور تعیین میزان و حجم پسماندهای جمع آوری شده در سطح شهر توسط خودروهایی جمع آوری پسماندهای شهری و پیمانکاران، از سیستم توزین استفاده  می شود که با استفاده از این سامانه به جای برآورد حجمی، میزان دقیق این پسماندها ثبت و مبنای تصمیم گیری آتی قرار می‌گیرد.وی با بیان این سامانه هم اکنون در سه باسکول ۴،  ۶ و ۱۴   به صورت عملیاتی در حال بهره برداری است، ادامه داد: در فازهای بعدی توسعه آن، امکان دقیق سازی مبالغ قراردادهای پیمانکاران مربوطه بر اساس توزین های انجام شده فراهم خواهد شد.

در این راستا محمد صابری، معاون نرم افزار سازمان فاوا نیز به دیگر سامانه های تولیدی این حوزه اشاره و با بیان توضیحاتی در خصوص سیستم  مدیریت مکانیزه تردد در میدان میوه و تره بار، گفت: این سامانه جهت اخذ عوارض از خودروهای با بار هنگام خروج از میدان میوه و تره بار  اصفهان و مدیریت اجاره سکوهای محوطه سبزی میدان میوه و تره بار طراحی شده که با برقراری ارتباط با سامانه حمل و نقل بار، امکان  صدور بارنامه های درون شهری امکان پذیر شده است.

وی در پایان از دیگر سامانه های در دست تولید سازمان فاوا جهت استفاده در حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان نام برد و افزود: از جمله این سامانه ها می توان به سیستم تحت وب نظارت بر قراردادهای پشتیبانی و نگهداری و فضای سبز، همچنین سامانه مدیریت مکانیزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری  اشاره کرد که سامانه اول هم اکنون در مرحله پیاده سازی است و فاز اول آن نصب شده و سامانه دیگر در مرحله تدوین شرح خدمات و آغاز فرایند تولید بوده و سازمان فاوا کلیه فرایندهای مرتبط با آن را بر اساس استاندارهای فنی استخراخ نموده به گونه ای که با ابعاد تعریف شده در کشور بی نظیر است.

logo-samandehi