شنبه، 08 آذر 99 - 09:39

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد به‌ منظور جلوگیری از حضور افراد کرونا مثبت در حمل‌و‌نقل عمومی و ادارات، افراد تنها با ارائه کارت ملی قادر به دریافت خدمت خواهند بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز از مصوبه‌ی جدیدی خبر داد که به ‌موجب آن، از حضور افراد کرونا مثبت در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و ادارات جلوگیری خواهد شد. به ‌گفته‌ی علیرضا رئیسی، به همین منظور همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت الزامی می‌شود. رئیسی اضافه کرد: «این اقدام برای حفظ سلامت خود مردم و دیگران است. در این صورت اگر فردی آزمایش مثبت داشته باشد، با کارت ملی قابل بررسی است و می‌توان از افراد در معرض خطر محافظت کرد.»

پیش از این، مجری طرح اپلیکیشن «ماسک» به زومیت گفته بود که به ‌دلیل مؤثر واقع نشدن قابلیت Contact Tracing در کنترل کرونا و استفاده نکردن مردم از آن، ماسک راهکارهای جدیدی در پیش گرفته و یکی از آن‌ها مربوط به اسکن کارت ملی افراد در مراکز دولتی است. او در توضیح این قابلیت به خبرنگار زومیت گفت:

وقتی فردی بخواهد وارد مکانی مانند ساختمانی پرتردد و هواپیما و مترو یا اداره شود، مسئولان این مراکز بر اساس اسکن بارکد کارت ملی فرد در اپ ماسک، بلافاصله می‌توانند متوجه شوند که آیا او اجازه‌ی ورود دارد یا بیمار در قرنطینه است. امکان اسکن از کارت ملی هم از حریم خصوصی افراد حفاظت و هم از تردد مبتلایان به کرونا جلوگیری می‌کند.

علی شریفی، مدیر پروژه ماسک دررابطه با گفته‌ی سخن‌گوی ستاد کرونا به زومیت می‌گوید این کار بدون داشتن کارت ملی هوشمند نیز قابل انجام است. او اضافه می‌کند:

اگر افراد حتی کارت ملی همراه خود نداشته باشند، می‌توان از هر مدرک دیگری که شماره ملی فرد روی آن درج شده باشد، مانند گواهینامه و دفترچه بیمه استفاده کرد. البته چون کد ملی در این روش به‌صورت دستی وارد می‌شود، فرایند بسیار کند می‌شود درصورتی‌که با اسکن بارکد قیدشده پشت کارت ملی، کار ظرف یک ثانیه انجام می‌گیرد.

با وارد شدن نتیجه‌ی تست کرونای افراد در سامانه‌ی وزارت بهداشت، این اطلاعات به مراکزی مانند شرکت‌های هواپیمایی، وب‌سایت‌های فروش بلیت و اپلیکیشن‌هایی از جمله ماسک منتقل می‌شود تا از ورود افراد مبتلا به کرونا به وسایل حمل‌و‌نقل و اماکن مختلف جلوگیری شود.

به ‌گفته‌ی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، برای شناسایی بیماران کرونایی که اقدام به سفر می‌کنند نیز سامانه‌ای طراحی شده است نتایج آزمایش‌های مثبت در کل کشور در آن گردآوری می‌شود. با کمک این سامانه طی چهار روز اخیر، از سفر هزار و ۷۴۸ نفر که قصد سوار شدن به هواپیما، قطار یا اتوبوس داشتند جلوگیری شده است.

نتیجه اعمال محدودیت‌های شدید یک هفته‌ای

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نتیجه‌ی محدودیت‌های شدید اعمال‌شده در کشور گفت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این کمتر از ۴۰ درصد بوده، به بالای ۹۰ درصد رسیده است. همچنین وضعیت ۱۴۵ شهر ازمیان ۱۶۰ شهرستان قرمز رو به بهبود و به ‌سمت نارنجی و زرد رفته است؛ ۸۹ شهر دیگری که از ۵ و ۱۴ آبان دارای وضعیت قرمز بودند و زودتر از دیگر شهرهای کشور محدودیت‌های شدید در آن‌ها اعمال شد، به‌جز دو شهر، همه از حالت قرمز خارج شده‌اند. به‌گفته‌ی علیرضا رئیسی، برای کاهش میزان مرگ و میر باید حدود دو تا سه هفته‌ی دیگر منتظر بمانیم.

هفته‌ی دوم اعمال محدودیت‌های کرونایی در حالی آغاز می‌شود که از روز چهارشنبه و با دستور رئیس جمهور، تعطیلی ادارات دولتی هم اعلام شد. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بر همین اساس گفت: «در این هفته، همه‌ی ادارات دولتی تعطیل هستند، تنها کارکنانی که به تشخیص بالاترین مقام آن دستگاه، حضورشان در محل کار ضروری است باید فعالیت کنند. همه‌ی اداره‌ها، سازمان‌های دولتی و عمومی به‌استثنا بخش‌های خدمات ضروری و بیمارستان‌ها به ‌مدت یک هفته‌ی دیگر تعطیل و فعالیت کارکنان بر اساس بخشنامه‌ی سازمان اداری استخدامی به‌صورت دورکاری است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین امروز خبر داد که تا پایان این ماه، میزان انجام تست کرونا به روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار خواهد رسید. رئیسی می‌گوید برنامه‌ی ستاد کرونا یک محدودیت هوشمند است و دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری وضعیت شیوع و بروز بیماری مجددا رصد می‌شود تا محدودیت‌ها به همان نسبت اعمال شود.

logo-samandehi