یکشنبه، 16 آذر 99 - 06:59

 

سورنا ستاری، با حضور در تلویزیون به اخذ مجوز برای آزمایش انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و نوید داد به زودی ۳ گروه دیگر مجوز آزمایش انسانی این واکسن را می‌گیرند.

سورنا ستاری، معاون معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به حمایت خوبی که در دو سه سال اخیر در جهت افزایش و کمک به شرکت‌های بیوتکنولوژی شده است گفت: اکنون ۲۴ داروی بیوتکنو در کشور تولید می‌شود و در این زمینه یکی از قدرت‌های آسیا هستیم و در دنیا حرف برای گفتن داریم.

وی افزود: در حوزه واکسن انسانی نخستین بار شرکت‌های خصوصی، واکسن ایرانی سرطان دهانه رحم را تولید کردند و به زودی واکسن ایرانی آنفلوآنزا در حوزه انسانی در داخل کشور تولید می‌شود که ما را از واردات این واکسن در سال آینده بی نیاز می‌کند.

پس از آنکه اولین واکسن کرونای ایرانی توانست موفق به دریافت مجوز تست بالینی بر روی انسان شود و به گفته وزیر بهداشت آزمایش‌های بالینی آن در هفته جاری شروع خواهد شد، اکنون به گفته معاون علمی رییس جمهوری سه شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه بیوتکنولوژی در صف دریافت مجوز تست بالینی واکسن کرونای خود بر روی انسان‌ها هستند که به زودی و پس از تکمیل تحقیقات مجوز آزمایش انسانی را دریافت خواهند کرد.

ستاری در رابطه با واکسن‌های دام و طیور گفت: در حوزه واکسن آنفلوآنزای دام و طیور نیز نتایج خوبی به دست آمده است. برای تولید ۵ یا ۶ واکسن انسانی تا پایان این دولت برنامه ریزی کرده ایم و سرمایه گذار همه آنها بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش بیوتکنولوژی کشور افتخارآمیز است. دولت باید در حوزه پژوهش سرمایه گذاری کند و آزمون خطای آن را بر عهده بگیرد اما برای تولید محصول باید بخش خصوصی کنار کار باشد. بسیاری از دستگاه‌های دولتی، پارک علم و فناوری تشکیل داده اند که بسیار قابل توجه است.

ستاری گفت: توسعه مفهوم نرم افزاری دارد و پیش از هر چیز مفهوم فرهنگی است زیرا فرهنگ، اقتصاد را متحول می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد ما نفتی است این مسئله به همه بخش‌ها گسترش می‌یابد اضافه کرد: باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که مشکل مردم را حل کند زیرا هدف از آموزش این است.
معاون رئیس جمهور گفت: اگر سرمایه گذاری در آموزش را در اقتصاد کشور نمی‌بینیم یک جای کار مشکل دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه میزان ضربه پذیری کشور با تعداد شرکت‌های دانش بنیان رابطه مستقیم دارد افزود: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که در سال ۹۸ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و در این زمینه در منطقه و آسیا رتبه‌های بسیار خوبی داریم.

ستاری گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی پایه اصلی تفکر ما در پژوهش است و این نیاز به فرهنگسازی دارد. زمانی که این ملت امثال ابوعلی سینا، فارابی، خوارزمی و … را پرورش داد آیا منابع زیرزمینی داشت.

معاون رئیس جمهور گفت: فرهنگ نادرست استخدام دولت موجب شده است ساختارها تغییر کند. باید بدانیم سرمایه اصلی نیروی انسانی است و برای آموزش و تربیت آن حساس باشیم.

وی با بیان اینکه بروکراسی و رانت اقتصادی موجب فساد می‌شود گفت: در سال‌های اخیر تحریم کمک کرده است از نفت جدا شویم اما تفکرها باید تغییر کند.

ستاری افزود: پایه بودجه کشور، بودجه دفاعی، بهداشت و آموزش است و در آموزش به نسبت عدد بودجه، میزان قابل توجهی خرج می‌کنیم اما سوال این است که چرا در اقتصاد مردم تغییری ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: تا طراحی نداشته باشیم صاحب صنعت نمی‌شویم و با کارخانه داری نمی‌توان برای حدود ۴ میلیون دانشجو و ۱۲ میلیون تحصیلکرده اشتغال ایجاد کرد.

ستاری با بیان اینکه ساختارهایی در کشور با نوآوری به صورت ذاتی مخالفت می‌کنند افزود: به دلیل اکوسیستم فعالی که در حوزه سلامت داریم با شیوع بیماری کرونا راه را برای شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه باز کردیم و ساختارهای مزاحم را مانند دریافت مجوز برداشتیم که موجب شد در زمان کم بسیاری از نیازهای کشور رفع شود.

وی گفت: اکنون فقط در یک شرکت ظرفیت تولید روزانه یک میلیون کیت تشخیص کرونا وجود دارد و تجهیزات اتاق آی. سی.یو، اتاق عمل و دستگاه وِنتیلاتور در داخل ساخته می‌شود.

آقای ستاری افزود: اگر این ظرفیت در کشور وجود نداشت حتی اگر پول هم می‌دادیم این دستگاه پیدا نمی‌شد زیرا همه دیدند که حتی ماسک‌ها را می‌دزدیدند. دلیل این دستاوردها اعتماد به توان داخلی بود.

وی افزود: هر جا به صورت ساختاری، شرکت‌های دانش بنیان وارد می‌شوند تحول ایجاد می‌کنند اما هر جا که نتوانستند وارد شوند مشکل داریم.

ستاری گفت: کار جوانان باید مبارزه مستمر باشد زیرا اراده دولت نیز نمی‌تواند برخی از مخالفت‌ها را بشکند و رانت‌ها موجب شده است که جوانان نتوانند وارد برخی حوزه‌ها شوند. شرکت‌های دانش بنیان باید مقاومت‌ها را بشکنند و دولت باید از این شرکت‌ها حمایت کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: هنر ما در ۷ سال گذشته گسترش شرکت‌های دانش بنیان بوده است اما تولید محصول نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

وی گفت: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند شرکت تأسیس کنند و کار تجاری سازی انجام دهند و اکنون ایجاد شرکت برای اعضای هیأت علمی افتخار است.

ستاری افزود: عدد قابل توجهی از بودجه دانشگاه‌ها هزینه‌های جاری نیروی انسانی است و چیزی برای پژوهش نمی‌ماند بنابراین اگر دانشگاه می‌خواهد در جامعه تأثیرگذار باشد باید از جامعه پول بگیرد.

logo-samandehi