شنبه، 22 آذر 99 - 06:03

اولین نشست هیات مدیره دوره ششم سازمان نصر تهران، یک‌شنبه ۱۶ آذرماه برگزار و رئیس هیات مدیره، نواب رئیس و خرانه‌دار سازمان نصر استان تهران انتخاب شدند.محمدباقر اثنی‌عشری رئیس هیات مدیره دوره پنجم، در ابتدای این نشست گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی برگزاری انتخابات ارائه و ابراز امیدواری کرد هیات مدیره جدید بتواند در سایه وفاق و همدلی در ارتقای جایگاه سازمان گام‌های موثری بردارد.در ادامه برای انتخاب رئیس هیات مدیره، حسین اسلامی و آزاد معروفی نامزد ریاست هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شدند که با انجام رای‌گیری مخفی، حسین اسلامی با کسب ۱۱ رای از ۱۸ رای اعضای حاضر در جلسه، به عنوان رئیس هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انتخاب شد.در انتخاب نواب رئیس، جعفر محمدی، صادق فرامرزی، محمدعلی یوسفی‌زاده و نیما نامداری اینترنت چیزها نامزدی کردند. پس از رای‌گیری مخفی، صادق فرامرزی با ۱۱ رای به عنوان نایب رئیس اول و محمدعلی یوسفی‌زاده با ۱۰ رای به عنوان نایب رئیس دوم سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران انتخاب شدند.همچنین فرهاد کرم‌‌زاده نامزد خزانه‌‌داری سازمان پس از رای‌گیری مخفی، با ۱۴ رای به عنوان خزانه‌‌دار دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انتخاب شد.

  • سایه تخلف بر انتخابات

انتخابات دور ششم هیات مدیره نصر تهران، از ابتدا جنجالی پیش رفت و رقابت دو فهرست اصلی، یعنی هم‌آفرینی صنفی و نصر فراگیر، بسیار داغ شد. داغ شدن فضای انتخابات به خودی خود، می‌تواند از مظاهر دموکراسی باشد؛ اما کار جایی به مشکل برمی‌خورد که گروهی برای پیروزی در انتخابات، دست به تخلف بزنند.حالا بر اساس مستنداتی که ارایه شده، می‌توان گفت که انتخابات نصر تهران نیز به دور از تخلف نبوده و حداقل دو مورد تخلف اثبات شده است.

آن گونه که از گزارش نهایی هیات نظارت بر انتخابات برمی‌آید، بر اساس شکایت سه کاندیدای شاخه فروشگاه‌ها، مبنی بر حضور چند فروشگاه که توسط عباس برتینا (پیروز انتخابات شاخه فروشگاه‌ها) از شرکت فناوری پیشرفته پارسیان نمایندگی می‌شوند، هیات نظارت بررسی و استماع شکایت طرفین، با اخذ نظرات مشورت تخصصی در حوزه اصناف، نحوه صدور پروانه کسب و همچنین اخذ نظرات کارشناسانی از اتحادیه فناوران رایانه و نیز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، به این نتیجه رسیده که  رای دهندگانی که فعالیت تجاری آنها ضمن دارا بودن ای‌نماد، در زمینهای غیر از فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند، در انتخابات شرکت کرده‌اند.

هیات نظارت با توجه به این نتیجه و با عنایت به تاثیرگذاری حضور افراد فاقد پروانه کسب در فرآیند انتخابات و نتایج حاصله، پیشنهاد ابطال انتخابات در شاخه فروشگاهی را مطرح و تاکید کرده که هیاتمدیره فعلی و مستقر، ضمن تسریع در برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده، انتخابات مجدد در شاخه فروشگاهی را با رعایت شرایط کاندیداها و رایدهندگان و حذف فروشگاه‌هایی که حائز شرایط عضویت در سازمان و نامزدی در انتخابات نیستند، برگزار کند.

اما سوال اینجاست که هیات مدیره مستقر، کدام هیات مدیره است. بنا به نظر برخی از اهالی صنف، کار هیات مدیره دور پنجم هنوز تمام نشده و سپردن امور به هیات مدیره ششم، که رسمیت یافتن آن محل سوال است، درست نبوده است. اما رییس دوره پنجم سازمان نظر دیگری دارد.

  • نصر تهران در انتظارمجمع عادی به طور فوق‌العاده

اما در انتخابات شاخه مشاوران نیز حرف و حدیث کم نبوده و گذشته از جنجال‌هایی که به عضویت اتوبوسی افراد در روزهای قبل از انتخابات مطرح شده، هیات نظارت در این شاخه از انتخابات نیز، تخلف ثبت کرده است.

هیات نظارت بر انتخابات در گزارش خود ذکر کرده است که براساس بررسی مجدد مدارک بارگذاری شده رای‌دهندگان در شاخه اشخاص حقیقی توسط دبیرخانه سازمان، مشخص شد که ۳۲ نفر دارای مدرک تحصیلی غیرمرتبط بوده که به عنوان کارشناس و عضو حقیقی ثبت‌نام و در انتخابات شرکت کرده‌اند. اما این هیات با توجه به اختلاف تعداد ارای اعضای منتخب و عدم تاثیر در نتیجه آرای منتخبان، انتخابات اعضای شاخه مشاوران را تایید کرده است.

اما به نظر می‌رسد هر دو این موارد، یعنی هم انتخابات شاخه فروشگاه‌ها و هم مشاوران، از جمله مواردی است که باید به رای مجمع گذاشته شود.

به همین دلیل هم هیات مدیره دور پنجم، امروز برای شرکت اعضا در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده در تاریخ پنج شنبه چهارم دی‌ماه فراخوان داده است.

  • هیات مدیره دور ششم، موقتی است

حال سوال این است که با توجه به اینکه هیات مدیره ششم، پیش از تعیین تمامی اعضا، به صورت رسمی تشکیل شده و هیات رییسه آن نیز انتخاب شده، آیا این جلسه قانونی بوده است؟

محمدباقر اثنی‌عشری، رییس هیات مدیره دور پنجم، معتقد است که با توجه به نتایج به دست آمده از انتخابات و تشکیل رسمی هیات مدیره دور ششم، از هم اکنون این هیات مدیره جدید زمام امور را به دست خواهد داشت، اما با توجه احتمال ابطال آرا در بخش‌های فروشگاهی و مشاوران، این هیات مدیره به صورت موقت تشکیل شده است.

وی همچنین می‌گوید که هیات مدیره ششم، از آنجا که خود در موضوع ذی‌نفع است، صرفا وظیفه دعوت به مجمع عادی به طور فوق‌العاده و برگزاری این مجمع را به هیات مدیره پنجم محول کرده است.

به هرحال به نظر می‌رسد علی‌رغم گفته‌های اثنی عشری، هنوز راه درازی تا تعیین تکلیف هیات مدیره دور ششم نصر تهران باقی مانده است.

از سوی دیگر، شاهد یک پدیده تازه در نصر تهران هستیم و آن رقابت‌هایی است که پس از انتخابات و تشکیل هیات مدیره دور جدید، چه قانونی باشد و چه نباشد، نمی‌توان آن را پایان یافته تلقی کرد و هر دو طرف، همچنان رقابت را ادامه می‌دهند.

در بین اعضای صنف و صاحب‌نظران، این گمانه مطرح است که ادامه این رقابت‌ها، که گاهی به مرز دشمنی هم می‌رسد، ممکن است عملا هیات مدیره نصر تهران را به دو پاره مجزا از هم تبدیل کند و تنها  راه  جلوگیری از این وضعیت، تمکین به قانون و از خودگذشتگی افراد صنفی است که در ۳ سال آینده، هیات مدیره نصر تهران را در دست خواهند داشت.

logo-samandehi