پنجشنبه، 18 دی 99 - 06:00
می دانید اولین درسی که در کشور #ژاپن به دانش آموزان مقطع ابتدایی یاد می دهند چیست؟ درس جغرافیا! معلم ها نقشهٔ کشور را جلوی دانش آموزان می گذارند و آن ها را با واقعیت های سرزمین شان آشنا می کنند.بله، به آن ها می گویند که ژاپن نفت و گاز و معدن ندارد، جمعیتش زیاد است، زمین هایش محدود است، کوه های آتشفشانی دارد و زلزله خیز است. خلاصه اینکه در همان ابتدا به کودکان می قبولانند باید برای نوآوری تلاش کنند و جغرافیای ذهنی گسترده ای داشته باشند.
. برعکس ایرانی ها که در هجمهٔ رسانه های مختلف، از همان دوران کودکی شرح افتخارات گذشته را مرور کرده ایم
و می آموزیم که تمدن دیرینه ای داشته ایم
بزرگترین امپراطوری دنیا از آن ما بوده
در بین کشورهای جهان از لحاظ ذخایر نفتی و گازی دوم هستیم
و جنگل و دریاهای زیادی داریم
به همین دلیل است که ما با مرور افتخارات گذشته به « تنبلی اجتماعی » روی می آورده ایم و حالا این وضع وروز و حال ماست
اما ژاپنی ها با گسترش جغرافیای ذهنی شان به پویایی اجتماعی رسیده اند و میدانند باید فقط تلاش کنن

کوچکترین شکی بر ارزش کار جمعی برای حل مشکلات مشترک وجود ندارد. تشکل‌های تخصصی می‌توانند ابزار مناسبی برای پیگیری و برطرف کردن موانع مشترک باشند. تشکل زدن به خودی خود هدف نیست و زمانی ارزشمند است که تشکل با هدف حل کردن مشکلی مشخص شکل بگیرد.

تشکل یک ابزار است و به این معنی نیست که هر کار جمعی پسندیده است و به سر منزل مقصود خواهد رسید و اگر از این ابزار استفاده صحیح نشود می‌تواند در جهت عکس نتیجه دهد.بدیهی ترین مشکلاتی که اکنون گریبان گیر صنف رایانه است ریشه ی آن عدم انسجام صنفی است .

جایی که فریاد اعضای آن راه به جایی نمیبرد.حتی با تشکیل کمیسیون های تخصصی هر رسته باز شاهد هرج و مرج و بی قانونی هستیم. زمانی که ارتباط بین مسئولین صنف و اعضای آن به هر دلیلی قطع شود،مشکلات بصورت جدی تر نمود پیدا میکند.تا جایی که شاهد آن هستیم که پیش افتاده ترین نیازهای صنف تبدیل به مشکل عمده ی اعضای صنف میشود.در شرایط فعلی اقتصادی که هر کسب و کار بایستی به رشد و بقای خود فکر کند موضوعاتی چون نرخنامه، مالیات ، بیمه ، متخلفین که جزء قدیمی ترین مشکلات صنف می باشد،

شبکه پژوهش و فناوری با شناخت خلاء های موجود در صنایع و نیاز آنها و تعامل با شرکت های فناور و دانش بنیان در برطرف نمودن این نیازها اقدام و نیاز کشور را از واردات تکنولوژی و محصولات وابسته برطرف کرده و با توانایی نیروهای متعهد داخلی به تولید، انتشار و استفاده از دانش می پردازد.
همچنین شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با عضویت در مجامع و انجمن های بالادستی پژوهش و فناوری در استان اصفهان نقش موثری در تصمیم سازی های مرتبط با تحقیق و پژوهش در عرصه تولید و صنعت داشته است. پاره ای از این عضویت ها به شرح زیر می باشد :
کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی کشور
عضو کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان اصفهان
عضو کمیته های علمی و اجرایی هفته پژوهش استان اصفهان
عضو کمیته علمی جشنواره علم تا عمل
عضو شورای راهبردی پژوهش و فناوری استان اصفهان
عضو کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان
عضو هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان
رئیس کمیته کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان
عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن تحقیق، توسعه و نوآوری استان اصفهان

.نقش “کوچینگ” در چالش‌های کسب و کار دوران کرونا

اگرچه تدوام پاندمی کرونا موجب اثرات منفی و تعطیلی بسیاری از مشاغل شده، اما برخی کارشناسان بر این عقیده اند که کرونا موجب شد تا امروز کسب و کارها با ورود به فضای جدید، از روش های گذشته فاصله گرفته و در بستری جدید به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش روابط عمومی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، به اعتقاد مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، اگرچه نمی توان منکر تاثیرات منفی پاندمی کرونا بر کسب و کارها شد، اما بی انصافی است تنها از نقاط منفی آن بگوییم و امروز شاهد تغییر رویکرد در این حوزه هستیم.
مهدی اعتباری با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها تمایل نداشتند با تغییرات زمان، روش های فعلی خود را تغییر دهند و با مقاومت همچنان متکی به روش های گذشته بودند، به ایسنا، گفت: شیوع کرونا باعث شد بسیاری از کسب و کارها با کنار گذاشتن روش های قبلی خود، وارد فضای کنونی شوند و فعالیت های خود را برون استانی و بعضا برون مرزی کنند.

گفتگوی دیگر با موضوع شاخص های حکمرانی نوآوری و کارآفرینی

با حضور ارزشمند مهدی اعتباری کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان

و مهندس قربانی کارشناس فناوری اطلاعات و روزنامه نگار

logo-samandehi