سه شنبه، 30 دی 99 - 03:31

 

فناوری، توانسته شیوه زندگی روزمره بشر در طول تاریخ و جهانی را که ما در آن زندگی می‌کنیم، به‌شدت متحول سازد. ازآنجایی‌که نوآوری های اخیر در هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی سرعت تغییر را تسریع می کند، فرصت های ارزشمندی را برای مقابله با بحران های توسعه و بشردوستانه در جهان به وجود آورده است.در این میان، آمازون در حال جابه جا کردن مرزهای نوآوری است که این نوآوری ها نه‌فقط شامل برنامه های بی مانند و خلاقانه می شود، بلکه طیف وسیعی از راهبردهای مدیریتی جدید را نیز در بر دارد. شرکتی که جنبه های مختلف تجربه مشتری را دستخوش تغییر اساسی کرده است. این شرکت که در حوزه تجربه مشتری، یک پیشرو به شمار می رود، ساختار خود را حول محور هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بازسازی کرده است.

رویکرد آمازون نسبت به هوش مصنوعی، FLYWHEEL – چرخ لنگر – نامیده می شود. چرخ لنگر ابزار ساده ای است که انرژی چرخشی را به صورت کارآمد ذخیره می کند. در آمازون رویکرد چرخ لنگر باعث می شود که نوآوری هوش مصنوعی در همه جا در جریان باشد و باعث ایجاد انرژی و دانش برای گسترش به بقیه قسمت های شرکت شود. آمازون باهوش مصنوعی بیگانه نیست.این شرکت یکی از اولین شرکت هایی بود که از این فناوری برای ارائه پیشنهادات بیش تر به مشتریان استفاده کرد؛ اما با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، رویکرد چرخ لنگر نیز تبدیل به یکی از بخش های کلیدی تجارت در حال رشد آمازون شده است. این فناوری تبدیل به یک نقطه مرکزی شده است که بقیه بخش های شرکت را به هم پیوند می دهد. این ویژگی منحصربه‌فردی است؛ به ویژه زمانی که شرکت های زیادی فعالیت های خود در حوزه هوش مصنوعی را در بخش های مختلف، مجزا نگه‌داشته و آن ها را باهم تلفیق نمی کنند. در آمازون هوش مصنوعی محدود به یک دفتر یا مکان خاص نیست و اطلاعات در تمامی بخش های شرکت در جریان است و در کل شرکت به اشتراک گذاشته می شود.

بیل ریچموند مدیر ارشد هوش مصنوعی به‌عنوان «بشارت‌دهنده‌ای» به دولت ها، سازمان ها و دیگر مشتریان آمازون وب سرویس-AWS-کمک می کند تا توانایی های بالقوه برای رسیدن به راه حل های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را درک کنند.به‌عنوان‌مثال؛ ریچموند برنامه ای را معرفی کرد که با استفاده از قابلیت تشخیص چهره، دسترسی کارمندان به یک ساختمان را تأیید می کند که فقط به سه خط کد احتیاج دارد.به گفته ریچموند، یادگیری ماشین به عنوان سه لایه در AWS مشاهده می شود. لایه های بالا و میانی به ترتیب خدمات AI و خدمات یادگیری ماشین را پوشش می دهند، درحالی‌که لایه پایین جایی است که دانشمندان داده و سایر متخصصان با چارچوب ها و زیرساخت های یادگیری ماشین کار می-کنند.خدمات هوش مصنوعی راه حل های آماده ای را برای موارد استفاده معمول مانند؛ گفتار به متن، ربات-های چت، شخصی سازی، پیش بینی، کلاهبرداری، مراکز تماس و غیره ارائه می دهند.

او سهولت استفاده از تجزیه‌وتحلیل گفتاری مجهز به هوش مصنوعی را با آمازون کانکت که از آن به عنوان «یک مرکز تماس در ابر» یادکرده، نشان می دهد. آمازون کانکت در طی یک تماس زنده، برنامه گفتار را به متن رونویسی می کند و آن را به زبان دیگری ترجمه می کند، کلمات کلیدی مرتبط را ردیابی می کند ، داده ها را طبقه بندی می کند، احساسات را تجزیه‌وتحلیل می کند و از این عناصر برای ارائه توصیه های عملی جهت جلب رضایت مشتری استفاده می کند.ریچموند معتقد است؛ اکنون افزودن قابلیت های هوش مصنوعی از هر زمان دیگری آسان تر است. آن ها خدمات هوش مصنوعی از قبل آموزش دیده ای هستند که اطلاعات آماده را برای موارد مورداستفاده معمول مانند؛ توصیه های شخصی یا مدرن سازی مرکز تماس شما فراهم می کنند.این در حالی است که به گفته او قدرت هوش مصنوعی وقتی با سایر فناوری¬ها مانند اینترنت اشیا ترکیب شود، چند برابر می شود.ریچموند همچنین SkinVision را به عنوان نمونه بیان کرد. برنامه ای رایگان که به افراد امکان می-دهد؛ بدن خود را در خانه های خود اسکن کرده و نتایج را در مدت سی ثانیه با مدل های یادگیری ماشین آموزش داده‌شده، روی میلیون ها تصویر ارزیابی کنند. این برنامه در مناطقی که دسترسی محدودی به مراقبت های بهداشتی باکیفیت دارند، پتانسیل قابل‌توجهی دارد.

به گفته ریچموند، حداقل در کوتاه مدت، شخصی سازی برای افزایش خدمات و درک مشتری، بیش-ترین تأثیر را در جامعه خواهد داشت.برای نمونه؛ هوش مصنوعی متمرکز بر آموزش Invoke Learning از معماری بدون سرور شامل Tensorflow و Sagemaker برای کمک به دانشگاه ها در بهبود ثبت نام، تعامل ، موفقیت و حفظ دانشجو استفاده می کند.درنهایت ریچموند بیان می کند، نیاز به آمادگی برای تأثیر فناوری؛ بیش از هر زمان دیگری مهم است. فناوری هایی مانند رایانش ابری و کوانتومی، چاپ سه بعدی و رسانه های اجتماعی که اکنون پذیرفته‌شده‌اند، هنوز هم نوآوری های نسبتاً جدیدی هستند. فناوری با سرعت نمایی تغییر می کند و جهان در بیست سال آینده بیش از ۲۰۰ سال گذشته تغییر خواهد کرد. ازاین‌رو سؤالی که باید از خود بپرسید این است: آیا شما آماده هستید؟

logo-samandehi