یکشنبه، 03 اسفند 99 - 01:12

 

 

 امروزه نوآوری‌های مخرب یا به عبارت بهتر تحول آفرین با ارائه  تکنولوژی ‌های جدید، تغییر کانال‌های توزیع یا وضعیت رقبا همه چیز را به یکباره تغییر می‌دهند. سازمان های بزرگ در حال درک این مسئله هستند که فرایندها و ساختارهای موجود آنها به اندازه کافی مناسب نیست تا بتوانند نیروهای مستعد و فناوری مورد نیاز خود را برای رفع این چالش ها بسیج کنند.در نتیجه، آنها تمایل دارند که از سه طریق به این مسئله پاسخ دهند:

با استخدام مشاوران برای انجام مجدد کارها (تئاتر سازمانی)

اتخاذ فرآیندهای جدید برای تحریک نوآوری (تئاتر نوآوری)

یا اقداماتی جهت تلاش برای اصلاح رفتارهای بروکراتیک (تئاتر فرآیندی).

ما هیچکدام از این راهبردها، نوآوری واقعی نیستند. آنها فاقد اصول ، تاکتیک‌ها ، تکنیک‌ها ، رویه‌ها و  بودجه معتبر هستند ، شرکت‌ها باید واقعاً توضیح دهند که چگونه و کجا از نوآوری استفاده می کنند و ارتباط آن با تحویل سریع  محصولات_جدید چگونه است. ‌یک راه حل بهتر برای شرکت ها ارائه  بینش و  ذهنیت نوآوری   در سازمان است که در آن طراحی مجدد سازمانی ، فعالیت های نوآوری و اصلاح فرآیند فقط بخشی از یک برنامه کلی است و به خودی خود کلیت یک مسئله را شامل نمی‌شود.سازمان شما برای نوآوری چه کاری انجام می دهد؟ شما نوآوری می‌کنید یا فقط “تئاتر نوآوری” راه انداخته‌اید؟

این سوالی است که اینروزها بواسطه گسترش فضای مجازی و برنامه های تبلیغاتی ، همه بدنبال نوآور شدن هستند.راهش هیچ فرقی نمی کند فقط یک شرکت نوآور یا کارآفرین برای آن کافی است .به اصول توجه نمیشود و همه در یک پوسته می باشد.

در راستای نوآور بودن نیاز به یکسری اسامی مثل دانش بنیان است  که اینروزها حسابی بازارش داغ است. نکته جالبه توجه این است که دریافت تسهیلات دانش‌بنیان بسیار مشکل‌تر از فرآیند دانش‌بنیان شدن است. شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه پنجم توسعه با ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌صورت قانونی  فعالیت خود را آغاز کردند. تا پیش از ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بسیاری از شرکت‌‌ها به‌صورت دانش‌بنیان فعالیت می‌کردند و محصولات تولیدی آنها بر پایه علم و دانش و تکنولوژی‌های های‌تک بود،‌ اما عموما این شرکت‌‌ها به‌صورت پراکنده و ناشناخته فعالیت می‌کردند، اما با ایجاد معاونت علمی و فناوری زمینه انسجام و شناخت هرچه بیشتر شرکت‌‌های دانش‌بنیان فراهم شد و شرکت‌هایی که محصولات دانش‌بنیان تولید می‌کردند زیر چتر حمایتی این معاونت قرار گرفتند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نبودند نیز به‌دلیل حمایت‌هایی که از سوی معاونت می‌شد، کوشیدند تولیدات خود را به سطحی از دانش و فناوری مجهز کنند تا به جرگه شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شوند.

همانقدر که اخد مجوز دانش بینان سخت است دریافت تسهیلات دانش بینان زیاد سخت نیست.چرا که باز هم پای دلالان در میان است.کافی است سرچی در اینترنت یا دیوار بزنید  تا آگهی های  یک‌ماهه دانش‌بنیان شوید! توجه شما را جلب کند.با پرداخت میلیون ها تومان شما دانش بنیان میشوید.تمامی مراحل هم قانونی است و مجوز اخذ شده قانونی است اما باز می بینیم که در چرخه دانش کشور چیزی وارد نشده بلکه یک خلا قانونی باعث شده یک شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی ، معافیت های بیمه ای و مالیاتی به حوزه دانش بنیان آسیب وارد کند.

حالا باید پرسید آیا شرکت شما واقعاً دانش بنیان و نوآوری می‌کند یا تئاتر نوآوری راه انداخته است؟

 

logo-samandehi