دوشنبه، 04 اسفند 99 - 01:47

 

در پاییز سال جاری «فضای کار اشتراکی پویتک ملاصدرا» در نزدیکی میدان آزادی اصفهان به بهره برداری رسید. این فضا با ۱۱ اتاق کار اختصاصی، با نزدیک به ۱۵۰۰ متر فضاهای اختصاصی و مشترک و با ظرفیتی بیش از ۱۶۰ نفر، به عنوان بزرگترین فضای کار اشتراکی اصفهان، برای توسعه کمی و کیفی اکوسیستم کارآفرینی بخش مرکزی ایران راه اندازی شد. آنچه در فرآیند راه اندازی این فضای کار اشتراکی به چشم می خورد، سرعت تکمیل ظرفیت آن است تا جایی که در این مدت کوتاه، تمامی اتاق‌های کار اختصاصی و نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت این فضا تکمیل شده است.
احسان فقیه هم بنیانگذار پویتک می گوید: «شتابدهنده و فضای کار اشتراکی پویتک که از سال ۹۵ به عنوان یک هاب نوآوری فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد. امروز پویتک با راه اندازی فضای کار اشتراکی پویتک ملاصدرا، همچنان با آموزش، تامین سرمایه و تامین فضای کار و نیز ایجاد شبکه ارتباطی همراه کسب و کارهای نوپا است. این فضای کار اشتراکی که با سرمایه گذاری شرکت «گسترش فناوری پویتک» راه اندازی شده، علاوه بر پذیرش «فریلنسرها» یا همان آزادکاران و همچنین استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، در دل خود میزبان یک شتابدهنده دیگر و یک «استارتاپ استودیو» است که تجربه‌ی منحصر به فردی در میان فضاهای کار اشتراکی خصوصی ایران به عنوان یک راهکار سازمانی است.» علی صالحی دیگر بنیانگذار پویتک اضافه می کند: «در این فضای کار اشتراکی، خدماتی نظیر اینترنت پر سرعت، اتاق جلسات، اتاق‌های کار اختصاصی، فضاهای کار مشترک، اتاقک‌های کار متمرکز، کافه کار، فضای باز، فضای‌های مختلف همنشینی و گفت‌وگو، اتاق‌های استراحت بانوان و آقایان و همچنین غذاخوری در نظر گرفته شده ولی اصلی‌ترین ارزشی که در این فضای کار اشتراکی ایجاد می شود، دسترسی به جامعه ای از افراد خلاق و توانمند است که در یک محیط پویا، با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند با یکدیگر فعالیت های مشترک تعریف می کنند و به انجام می‌رسانند.»
فقیه درباره‌ی فضاهای کار اشتراکی اضافه می کند: «در فضاهای کار اشتراکی، دوره ها و کارگاه های آموزشی یکی از رویدادهایی است که طور متناوب برگزار می گردد. پویتک نیز از بدو تاسیس با برگزاری «مدرسه کسب و کار پویتک»، به عنوان با سابقه ترین بوتکمپ آموزش مفاهیم راه اندازی کسب و کارهای نوپا در ایران، از این قائده مستثنی نیست. امسال نیز با توجه به شرایط خاص پاندمی، چهارمین دوره مدرسه کسب و کار پویتک به صورت آنلاین برگزار شد. در این دوره‌ی آموزشی عملی ۴۰ روزه، تیم های ایجاد شده در رویداد به صورت تمرینی مراحل راه اندازی استارتاپ را تجربه می کنند. همچنین در پویتک ملاصدرا، فضاهای برگزار رویداد با ظرفیت های ۸ تا ۸۰ نفر پیش بینی شده است که می تواند میزبان کارگاه‌های آموزشی و  دوره‌های عملی باشد.»
صالحی می گوید: «برنامه ما افزایش تعداد شعب ابتدا در شهر اصفهان و سپس سایر شهرهای کشور است و بر اساس بررسی‌های ما ظرفیت مطلوبی برای توسعه‌ی فضاهای کار اشتراکی در ایران وجود دارد. همچنین پویتک آمادگی دارد در این برنامه‌ی توسعه، مالکان خصوصی و دولتی و همچنین سرمایه گذاران علاقمند به توسعه زیرساخت های کارآفرینی را همراه خود داشته باشد.» در ادامه احسان فقیه به فرآیند شتابدهی پویتک می پردازد و می گوید: «در چهارسال گذشته به صورت میانگین هر هفته بیش از یک درخواست شتابدهی به پویتک رسیده است و طی یکسال آینده حداقل ۱۰ تیم شتابدهی خواهند شد. برنامه ما فقط جذب تعدادی استارتاپ نیست، بلکه اولویت ما جذب استارتاپ های با کیفیت است و قرار نیست صرفا تعداد تیم‌های پذیرش شده را افزایش بدهیم. ما حوزه‌ی شتابدهنده پویتک را «اقتصاد دیجیتال» تعریف نموده و «کسب و کار الکترونیک» و «اقتصاد پلتفرمی» اولویت های ما هستند. موضوعاتی نظیر تجارت الکترونیک، خدمات شهری و آموزش برای ما جذاب است. همچنین تیم‌هایی که بنیان گذارانش تجربه حداقل یکبار تجربه راه اندازی استارتاپ یا شکست داشته باشند برای ما از اولویت ویژه برخوردارند.»
در شرایطی که تقریبا تمامی شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی در ایران با سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی راه اندازی شدند، پویتک توسط بخش خصوصی و با سرمایه گذاری شخصی بنیان گذاران آن و به صورت بوت استرپ (تامین هزینه های توسعه از درآمدهای سیستم و بدون جذب سرمایه گذار) راه اندازی شده و توسعه یافته است. از ویژگی های فضای کار اشتراکی پویتک ملاصدرا می توان به رسیدن جریان نقدینگی مثبت در مدت بسیار کوتاه اشاره کرد که این نشان از تسلط مدیران آن بر صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنند.

logo-samandehi