پنجشنبه، 05 فروردین 00 - 11:03

 

درست یک ماه پیش بود که در خبرها از چند برابر شدن هزینه اشتراک نماوا و فیلیمو گفتیم. حالا هزینه اشتراک فیلیمو مجدداً گران شده و در مقایسه با قیمت اولیه ۴ برابر بیشتر شده است.فیلیمو یکی از معدود VOD حالا دارای مجوز در کشور است که چند سالیست با پیروی از خطی مشی تعیین شده حوزه توانسته برای خود کسب و کار پر رونقی به هم بزند. این پلتفرم در سال‌های اخیر در کنار دوبله، سانسور و پخش غیرمجاز آثار خارجی، اقدام به تولید محتوای اختصاصی نیز کرده است. همزمان با رشد فیلیمو، فیلتر شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال خارجی به صورت متداوم هم باعث شد تا کاربران به ناچار رو به سرویس‌های اینچنینی  بیاروند.

با افزایش کاربران تعداد کاربران فیلیمو برای سرویس‌های خود هزینه اشتراک تعیین کرد و اشتراک ماهانه در قدم اول ۲۵ هزار تومان بود. اما این شرکت همزمان با نماوا اوایل اسفند ماه هزینه اشتراک خود را افزایش دادند. فیلیمو اشتراک ماهانه را به ۵۹ هزار تومان افزایش داد که با احتساب مالیات چیزی در حدود ۶۴ هزار و ۳۱۰ تومان می‌شود. اما حالا به نظر می‌رسد که این افزایش دو برابری برای آنها کافی نبوده است.

گران شدن مجدد اشتراک فیلیمو

فیلیمو درست یک ماه پس از افزایش اشتراک خود، مجدداً هزینه اشتراک خود را بالا برده و این بار آن را ۹۹ هزار تومان کرده است که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده چیزی در حدود ۱۰۸ هزار تومان خواهد شد. فیلیمو در وبسایت خود اعلام کرده است که برای بهبود کمی و کیفی تولیدات خود در سال جاری دست به چنین حرکتی زده است.در بیانیه آنها گفته شده که به عنوان یک VOD خصوصی از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیستند. از همین رو مجبور شده‌اند تا با افزایش هزینه اشتراک کاربران، سطح کیفیت محتوای تولیدی خود را بالاتر ببرد. فیلیمو اعلام کرده که در سال ۱۴۰۰ قصد ورود به بازار بورس را دارد و از این طریق کاربران می‌توانند به طور شفاف در جریان درآمد و هزینه‌های آنها باشند.مشخص نیست که گران شدن هزینه‌ اشتراک فیلیمو با چه مجوزی صورت گرفته و آیا اصلا افزایش ۴ برابری اشتراک در طول یک ماه قانونی هست یا خیر. پیش از این شاهد آن بودیم که حتی با افزایش ۱۰ درصدی مالیات، مسئولین اعلام کرده بودند که اپراتورها به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت اینترنت را ندارند. اما آیا نهاد ناظر بر شرکت‌هایی مانند فیلیمو و نماشا از اپراتورها مجزا است؟با وجود آنکه برای بسیاری از مردم استفاده از سرویس‌هایی مانند فیلیمو و نماشا عجیب و بدون توجیه به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید که سرویسی مانند فیلیمو طبق آخرین آمار ارائه شده، چیزی در حدود ۱٫۱ میلیون کاربر فعال دارد و تمدید یک ماهه این کاربران برای فیلیمو درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به همراه خواهد داشت. این یعنی در طول کمتر از یک ماه درآمد فیلیمو ۴ برابر خواهد شد.اما باید دید که آیا نهاد ناظری تصمیم دارد در مقابل این افزایش غیرمنطقی واکنشی نشان دهد و آیا اصلا کاربران فیلیمو حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای هستند یا خیر.

logo-samandehi