شنبه، 21 فروردین 00 - 09:33

 

با وجود ویروس کرونا و  روی آوردن بسیاری از مشاغل به فضای مجازی، اهمیت امنیت در این حوزه از همیشه مهم‌تر به نظر می‌رسد. بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهند و اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز حتی امتحانات را به صورت مجازی برگزار می‌کنند. بسیاری از سازمان‌ّا و شرکت‌ها با توجه به این شرایط سیستم امینتی خود را بهود بخشیده‌اند اما هنوز بسیاری از افراد با استفاده از پسوردهای ساده، امنیت اطلاعات خود را به خطر می‌اندازند.

یکی از اولین سدهایی که در برابر افرادی که قصد دسترسی به اطلاعات شما را دارند پسوردها هستند. استفاده از پسوردهای ساده و یا استفاده از یک پسورد برای تمام سرویس‌ها و برنامه‌ها نه‌تنها می‌تواند امنیت اطلاعات شخصی شما را به خطر بیندازند بلکه می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

بر اساس گزارش NordPass که یک سرویس پسورد منیجر است، در سال جاری میلادی بسیاری از افراد همچنان از پسوردهای بسیار ساده و خطرناکی مانند ۱۲۳۴۵۶ و password برای سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند.

با این که هرساله این نوع گزارش‌ها منتشر می‌شوند اما باز هم شاهد تکرار شدن تعدادی از این پسوردها در سال‌های متمادی هستیم و بسیاری از پسوردهایی که در لیست بدترین پسوردهای سال ۲۰۱۹ نیز بوده‌اند تکرار شده‌اند.

هرچند پسوردهای ساده، راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند اما می‌توانند به راحتی و در کم‌تر از یک دقیقه توسط یک هکر پیدا شوند. این موارد تنها محدود به دو یا سه پسورد خاص نمی‌شوند و پسوردهایی مانند ۰۰۰۰۰۰ و ۱۲۳۱۲۳ و رمز عبورهای دیگری که فقط از ترکیب چند عدد با چینش مشخص ساخته شده‌اند بسیار سریع پیدا و کرک می‌شوند.

پسوردهای ساده محدود به اعداد نمی‌شود و مواردی مانند qwertyuiop، asdfghjkl و zxcvbnm نیز به دلیل چینش حروف در کیبورد می‌توانند به سرعت شناسایی شوند.

ضعیف‌ترین پسوردهای پراستفاده توسط کاربران در سال ۲۰۲۰

  1. ۱۲۳۴۵۶
  2. ۱۲۳۴۵۶۷۸۹
  3. picture1
  4. password
  5. ۱۲۳۴۵۶۷۸
  6. ۱۱۱۱۱۱
  7. ۱۲۳۱۲۳
  8. ۱۲۳۴۵
  9. ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰
  10. senha
  11. ۱۲۳۴۵۶۷
  12. qwerty
  13. abc123
  14. Million2
  15. ۰۰۰۰۰۰
  16. ۱۲۳۴
  17. iloveyou
  18. aaron431
  19. password1
  20. qqww1122

این رمزهای عبور تنها بخشی از پسوردهای ضعیفی هستند که توسط تعداد زیادی از کاربران مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مواردی مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، کد ملی، شماره تلفن، نام شهر محل سکونت و … نیز جزو مواردی هستند که به هیچ وجه نباید به تنهایی در کلمه عبور خود از آن‌ها استفاده کنید.

ترکیبی از اعداد و کلماتی که امکان پیش‌‌بینی آن‌ها برای دیگران سخت است به همراه علائم می‌تواند تا حد زیادی امنیت پسورد شما را ضمانت کند. همچنین استفاده از قابلیت تایید دو مرحله‌ای که در برخی از برنامه‌ها و سرویس‌ها قابل استفاده است می‌تواند خیال شما را بیشتر راحت کند.

logo-samandehi