شنبه، 28 فروردین 00 - 12:24

 

۴ هزار ترمینال پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یار در ۲۴ ساعت گذشته توسط شاپرک به دلیل عدم مغایرت اطلاعات مسدود شده است.  این اقدام در حالی اتفاق افتاده که طبق صحبت‌های پرداخت‌یارها، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی از سوی شاپرک به آنها نشده است و از صبح امروز تعدادی از پرداخت‌یارها برای رفع این مشکل به شاپرک و تعداد از آن‌ها هم به بانک مرکزی مراجعه کرده‌اند.

در جلسات برگزار شده با پرداخت‌یارها، شاپرک شرط باز کردن این ترمینال‌ها را منوط به این کرده است که پذیرندگان پرداخت‌یارها کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند و مجدد برای ترمینال درخواست دهند. این در حالی است که ثبت پذیرنده جدید نیاز به دریافت کد مالیاتی دارد و به گفته مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار از هر ده نفری که به این سامانه مراجعه می‌کنند، به دلیل پیچیدگی‌های زیاد فقط یک نفر موفق به دریافت کد مالیاتی می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر ۴ هزار کسب‌وکار به طور کامل متوقف شده است که باعث خسارت شدید مالی هم برای پذیرنده‌ها هم برای شرکت‌های پرداخت‌یار می‌شود.

پذیرنده‌ها دیگر به پرداخت‌یارها اعتماد نمی‌کنند

مهدی فاطمی، زیبال در گفت‌وگو با آی‌تی ایران اعلام کرد که از  ۱۰ هزار پذیرنده فعال این مجموعه، حدود ۳۰۰ پذیرنده دچار اختلال شده است. او با بیان اینکه شاپرک دلیل این کار را عدم مغایرت اطلاعات اعلام کرده است، گفت: «از قبل نامه‌هایی به صورت کلی برای اصلاحیه به شرکت‌ها داده بودند اما در حال حاضر بدون هیچ اطلاعی به صورت ناگهانی پذیرندگان را مسدود کرده‌اند. در حالی که اگر لیست پذیرندگانی را که مشکل داشته‌اند از قبل به ما می‌دادند، کمتر از ۲۴ ساعت ما می‌توانستیم مشکل را حل کنیم. نکته حائز اهمیت این است که ما امروز همه اصلاحیات را انجام دادیم، اما شاپرک می‌گوید که باید پذیرندگان جدید تعریف کنید و این موضوع با توجه به اینکه این کسب‌وکارها باید از سامانه بسیار سخت مالیات باید کد مالیاتی دریافت کنند که هم زمان‌بر است و هم باعث ریزش شدید پذیرندگان می‌شود.»

عرشیا زارع، مدیر روابط عمومی پی‌فا گفت که همه پذیرندگان این مجموعه بسته شده است و در حال حاضر پی‌فا از نظر درآمدی به صفر رسیده است. او به آی‌تی ایران گفت که شاپرک در جلساتی که با پرداخت‌یارها صبح امروز داشته است، دلیل این ‌کار را عدم مغایرت اطلاعات اعلام کرده است.

به گفته مدیرعامل با همتا در حال حاضر ۱۲۰۰ پذیرنده در باهمتا مسدود شده است. میلاد جهاندار با تایید صحبت‌های دیگر مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار در گفت‌وگو با آی‌تی ایران اعلام کرد: «در حال حاضر شاپرک گفته است که رفع انسداد نمی‌کند و باید پذیرنده جدید دوباره تعریف کرد. برای ثبت پذیرندگان جدید که نیاز به دریافت کد مالیاتی است که این فرایند بسیار سختی است و باعث ریزش شدید متقاضیان درگاه پرداختی می‌شود. اگر از ابتداد قانون پایانه‌های فروشگاهی را به درستی اجرا کرده بودند شاید در حال حاضر مشکل به این سختی نبود.» او در ادامه گفت: «از ابتدا قرار بر این بود که دریافت کد مالیاتی به صورت خودکار برای پذیرندگان قدیم و جدید انجام شود. اما در حال حاضر ماجرا به گونه است که ۷ میلیون پذیرنده قدیمی نیاز به اخد کد مالیاتی ندارد اما کسب‌وکارهای جدید حتما باید کد مالیاتی دریافت کنند. این یک برخورد دوگانه با پذیرنده‌ها است و یک مزیت رقابتی برای پذیرندگان قدیمی‌تر.»

جهاندار با اشاره به روش شاپرک برای اصلاح قانون عدم مغایرت اطلاعات توضیح داد: «اگر هدف اصلاح بوده است که باید با روش درست‌تری اعلام می‌کردند، نه اینکه چند هزار کسب‌وکار را به صورت ناگهانی متوقف کنند.»

سال ۱۴۰۰؛ سال مانع‌زایی با مانع‌زدایی؟

محمد مهدی شریعتمداری، رئیس هیت‌مدیره انجمن فین‌تک در گفت‌وگو با آی‌تی ایران گفت که این کار شاپرک، مانند این است که بیش از ۴ هزار کسب‌وکار را پلمپ کرده باشند زیرا که در حال حاضر فعالیت آن‌ها به صورت کامل متوقف شده است. او تاکید می‌کند که علاوه‌بر خسارت مالی اعتبار پرداخت‌یارها هم از بین رفته است. او در این باره توضیح داد: «مشکل از جایی شروع شده که شاپرک از مدت‌ها قبل طی دو نامه به پرداخت‌یارها به صورت کلی اعلام کرده بود که این اطلاعات نادرست را اصلاح کنند. تا این جای کار مشکل نداشت اما بدون اینکه هیچ اطلاعاتی به آن‌ها بدهد، روز گذشته چند هزار ترمینال را مسدودکرده است. یعنی چند هزار کسب‌وکار متوقف شده‌اند که به صورت میانگین در هر کدام از آن‌ها یک و نیم شغل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برخی از این شرکت‌ها مخاطب چند صد نفری داشته‌اند. همه این موارد دچار اختلال شده اند، در حالی که این اختلال هیچ مشکلی از شاپرک حل نمی‌کند.»

به گفته رئیس هیت‌مدیره انجمن فین‌تک طبق گزارش‌های شاپرک روز گذشته ۲۶۰۰ و امروز ۱۴۰۰ پذیرنده مسدود شده‌اند.

او در ادامه افزود: «بهترین و آسان‌ترین کار این بود که شاپرک یک لیست از مغایرت اطلاعات پذیرندگان به پرداخت‌یارها می‌داد و خواستار اصلاح می‌شد و برای آن زمان تعیین می‌کرد. اما به جای اینکار به صورت ناگهانی آن‌ها را مسدود کرده و اعلام کرده است که باید پذیرندگان دوباره ثبت‌نام کنند و کد مالیاتی بگیرند. با توجه به فرایند سخت دریافت کد مالیاتی حداقل این کسب‌وکارها به مدت ده روز متوقف خواهند شد.»

شریعتمداری می‌گوید امسال قرار بود که سال مانع‌زدایی باشد اما سال مانع‌زایی شده است. او در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ پذیرنده آن‌ها از جمله کادرو، عکاسی آنلاین و گیف‌کارت‌های اپل و بازی‌های موبایلی متوقف شده‌اند، گفت: «این تصمیم شاپرک کاملا یک تصمیم بدون هیچ مسئولیتی بوده است. رگولاتوری تند برخورد کردن را جزو استاندارهای خود می‌داند، در حالی که رگولاتوری کنار قاطعیت باید پخته عمل کند.»

به گفته شریعتمداری افراد فعال در حوزه انجمن از تعامل با نهادهای متنوع و متفاوتی که خود را متصدی ساماندهی می‌دانند، بسیار فرسوده شده‌اند. او در این باره گفت: «در این نهادها همه خودشان را متصدی ساماندهی می‌دانند. مشکل عدم هماهنگی بین نهادی و عدم فهم دقیق از توسعه اقتصادی این نهادها است. حاکمیت می‌خواهد نظارت صد در صدی بر بازار داشته باشد. انجمن از سال گذشته تاکنون فعالیت‌های زیادی انجام داده است اما نتیجه مملوس و قابل بهره‌بداری حاصل نشده است.

مهدی عبادی مدیرعامل وندار در گفت‌وگو با آی‌تی ایران گفت که از روز گذشته تا امروز ۴۷۰ ترمینال وندار بسته شده است. به گفته او به جز پذیرندگانی که مشکل عدم مغایرت اطلاعات داشتند، بسیاری از کسب‌وکارها هم به دلیل تراکنش کم مسدود شده‌اند. عبادی افزود که در حال حاضر فقط برای رفع مشکل باید پذیرنده جدید تعریف کرد که با توجه به سامانه اخذ کد مالیاتی سازمان امور مالیاتی، از هر ده مراجعه فقط یک نفر موفق به دریافت کد می‌شوند و مابقی به علت پیچیدگی‌های زیاد از ادامه راه منصرف می‌شوند.

متقاضیان درگاه پرداختی باید اینماد دریافت کنند

به گفته مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جلسه امروز به آن‌ها اعلام کرده که پذیرندگانی که در سایت اینماد ثبت‌نام و نماد را دریافت کنند، به‌طور سیستماتیک کد مالیاتی نیز برایشان تعریف می‌شود. درواقع از یک API یکسان استعلام می‌شود که اینماد و کد مالیاتی دارند یا خیر و در صورت داشتن، می‌توانند به‌عنوان پذیرنده پرداخت‌یارها شروع به فعالیت کنند.

به گفته مدیرعامل زرین‌پال،در مجموع ۳۴۰ پذیرنده از این شرکت توسط شاپرک مسدود شده‌اند که خسارتی حدود ۱ میلیارد تومان به آن‌ها وارد می‌شود. او درباره علت مسدود شدن این پذیرندگان گفت: «به نظر می‌رسد که تعدادی از آن‌ها بخاطر خطای سامانه صیاح بانک مرکزی روی حساب‌های مشترک به درستی انجام نشده است. شاپرک به ما اعلام کرده که پذیرندگان مسدود شده را باز نمی‌کند و باید برای آن‌ها درگاه جدید تعریف شد که طبق قانون الزام دریافت کد مالیاتی توسط پذیرندگان برای گرفتن درگاه پرداختی، پذیرنده‌های جدید برای ثبت‌نام باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند. این پروسه بسیار زمان‌گیر است.» او گفت که عمل چکشی، مدل ایده‌الی برای ضابط کردن کسب‌وکارها نیست و باید مکانیزم‌ها به صورتی باشد که کسب‌وکارهای فعال در این حوزه لطمه و آسیب کمتری ببینند. »

امیری در ادامه با اشاره به موضوعاتی که امروز در جلسه با شاپرک مطرح شده است، گفت: «یکی دیگر از موضاعاتی که در جلسه امروز با نماینده شاپرک و نماد الکترونیکی مطرح شد، این بود که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قصد دارد که اخذ نماد الکترونیکی را برای پذیرندگان پرداخت یاری اجباری کند که این موضوع با قانون کاملا مغایرت دارد. در ماده ۱۳۱ الحاقیه مبارزه با پولشویی ذکر شده است که شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت موظف هستند که نماد را برای پذیرندگان خود چک کنند. در ماده ۱۳۱ الحاقیه مبارزه با پولشویی ذکر شده است که شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت موظف هستند که نماد را برای پذیرنده‌هایشان چک کنند. همچنین در آیین‌نامه «چگونگی مبارزه با پولشویی» که به مصوبه وزیران در سال ۹۸ رسیده و به همه دستگاه‌هایی اجرایی کشور ابلاغ شده است،‌ شرکت‌های پرداخت‌یار و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت تعریف شده است و این قانون برای شرکت‌های psp تعریف شده است نه شرکت‌های پرداخت‌یار. حال به نظر می‌رسد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قصد دارد به تن نحیف حوزه پرداخت و پرداخت‌یارها ضربه بزند و همه بارقه‌های امید را به طور کلی از بین ببرد.»

او در ادامه توضیح داد: «برخوردها به‌گونه‌ای است که ۱۲۰ شرکت پرداخت‌یار در کشور به صورت کلی امید خود را برای ارائه سرویس‌ها متفاوت از دست بدهند و به سمت نابودی بروند.»

logo-samandehi