چهارشنبه، 16 تیر 00 - 07:15

 

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم چه کسی است؟ گزینه‌ها محدود اما انتخاب نهایی غیرقابل پیش‌بینی است. با این حال آنچه قابل پیش‌بینی است، انتظاراتی است که اهالی اکوسیستم نوآوری از وزیری دارند که تا حدود یک ماه دیگر می‌خواهد کلید وزارت ارتباطات را به دست بگیرد.وزارت ارتباطات، امروز دیگر مانند یک دهه پیش یک وزارت‌خانه حاشیه‌ای نیست بلکه به یکی از کلیدی‌ترین نقاط دولت تبدیل شده، عملکردش سنجیده می‌شود و انتظارها از آن‌ بالاست. کسی که ساکن سیدخندان می‌شود قطعا کار ساده‌ای پیش رو ندارد و در بخش‌های بسیار زیادی، نگاه‌ها به عملکردش دوخته می‌شود.این وزیر اما چگونه می‌تواند رضایت اقشار مختلف جامعه فناوری را به دست آورد؟ در مرحله اول، توجه به این سوال ضروری است: «وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باید حل چه مسئله‌ای را در اولویت خود قرار دهد؟». دیجیاتو در روزهای اخیر همین پرسش را با حدود ۵۰ مدیر مختلف صنعت فناوری مطرح کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، پاسخی است که مدیران دولتی، شرکت‌های فناوری، استارتاپ‌ها، اپراتورها و فعالین صنفی حوزه فناوری داده‌اند؛ یک راهنمای جامع از انتظارات اهالی اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات برای وزیری که کار سختی پیش رو دارد.

 

سایر مقالات مرتبط :

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : عیسی زارع پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : رضا تقی‌پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : بیژن عباسی آرند

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : جمعی از کارآفرینان و مدیران دولتی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : سیدابوالحسن فیروزآبادی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات :مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول

 

 

 

مدیران دولتی

محمدجواد آذری جهرمی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :  رفع انحصارها.

امیر ناظمی-رئیس سازمان فناوری اطلاعات

مهم‌ترین شاخصی که می‌تواند موضوعات مختلف را در یک جا جمع‌بندی کند شاخص رشد سهم اقتصاد دیجیتال در GDP کشور است. برای رشد اقتصاد دیجیتال کشور هم لازم است زیرساخت دسترسی مردم به اینترنت فراهم شود تا هم دولت الکترونیکی بتواند روی آن سرویس بدهد و هم این که امنیت سایبری و حریم خصوصی مورد توجه قرار بگیرد. فراهم‌سازی این موارد خواسته‌هایی است که از وزیر ارتباطات بعدی داریم.

مهدی محمدی-دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال، معاونت علمی و فناوری

وزیر ارتباطات بعدی، قاعدتا باید دو اقدام مهم را انجام دهد. یکی از مهم‌ترین این اقدامات افزایش پهنای باند و کمک به نفوذ فناوری ۵G در صحنه ارتباطات کشور است. اگر در این راستا اقدامی نشود مطمئنا در تکنولوژی ۵G شکاف عظیمی میان ما و دنیا ایجاد خواهد شد.دومین بحث مهم این است که وزیر بعدی جریان جدیدی روی تکنولوژی‌های روز مثل بلاکچین، مثل اینترنت اشیاء، مثل هوش مصنوعی ایجاد کند. روی این موارد متمرکز شود و از بخش کسب و کاری آن‌ها حمایت‌های خاص انجام دهد. مهم‌ترین خواسته من از وزیر ارتباطات بعدی این است که برای جلوگیری از عقب ماندن کشور از تکنولوژی‌های روز همیشه روی لبه تکنولوژی حرکت کند.

مصطفی بغدادی-مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی

با توجه به گسترش و تعدد کسب و کارهای نوپا که بر بستر اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین فعالیت می‌نمایند و همچنین با توجه به رشد روز افزون ارائه خدمات مختلف نهادهای حاکمیتی و خدمت‌رسان بر بستر اینترنت و پر کاربرد شدن نوآوری‌های ناشی از بکارگیری فناوری‌های مالی نظیر تنوع در شیوه‌های پرداخت که همگی وابسته و حساس به سطح در دسترس بودن شبکه اینترنت و کیفیت اتصال به آن است، بی تردید از اولین و پراولویت‌ترین اقدامات وزیر آتی وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات گسترش هرچه بیشتر پنهای باند که در زمینه شبکه اینترنت همراه و چه در زمینه اینترنت ثابت خواهد بود.

این توسعه شبکه در زمینه اینترنت همراه حرکت به سمت فراگیر نمودن شبکه ۵G و در اینترنت ثابت حرکت به سمت فراگیر نمودن فناوری‌های به روزتر نظیر اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری، VDSL ،TD-LTE و یا فناوری‌های جدیدتر خواهد بود. البته بی‌تردید علاوه بر افزایش پهنای باند، تضمین دسترسی پایدار و با کیفیت به هر دو شبکه ثابت و همراه تاثیر کلیدی بر نرخ موفقیت کسب و کارهای نوپای وابسته به این فناوری‌ها خواهد داشت.

محمد صادق افراسیابی-معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، وزارت ارشاد

فارغ از اینکه چه کسی به عنوان وزیر ارتباطات دولت سیزدهم مشخص شود، اهتمام شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نسبت به تشکیل جلسات این شورا بسیار مهم است. در حال حاضر بعضی تداخل‌های کاری بین سازمان‌های مختلف پیش آمده که نیازمند طرح این مسائل در شورای عالی فضای مجازی با هدف حل چالش ها هستند.

یکی از مهمترین مسائلی که لازم است شورای عالی فضای مجازی آن را در دستور کار تشکیل جلسه قرار دهد طرح موضوع تعیین مصادیق صوت و تصویر فراگیر است. الان بیشتر از یکسال است که مدیران VOD ها با چالش‌هایی مواجه هستند و هنوز تکلیف قانونی آن‌ها روشن نشده و جایی هم جز شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند در این حوزه تصمیم گیری کند. مشابه این موضوع موارد دیگری هم وجود دارد که نیازمند تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به صورت منظم است تا این شورا بتواند نقش خود را در مقررات گذاری، تنظیم‌گری و ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها ایفا کند.

شهره ناصری-معاون سیاستگذاری سازمان فناوری

آن چیزی که این دولت اتفاق افتاد این بود که در کنار رشد زیر ساخت و افزایش سطح دسترسی شهروندان به اینترنت و فناوری اطلاعات، اکوسیستمی که بتواند تأمین‌کننده خدمات مورد نیاز شهروندان هم باشد ایجاد شد. به نظر می‌رسد که این اکوسیستم می‌تواند در دولت آینده نقش مهمی داشته باشد و شاید مهمترین و کلیدی‌ترین کاری که دولت آینده باید انجام بدهد افزایش سطح توانمندی این کسب و کارهاست.

توانمندی این شرکت‌ها باعث می‌شود که سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی (GDP) افزایش پیدا کند اما برای اینکه این اتفاق بیفتد شاید چند تا موضوع هست که اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای اینکه این توانمندی در اکوسیستم اتفاق بیفتد، یکی از آن‌ها این است که برنامه‌های حمایتی همچنان وجود داشته باشد. ما همیشه یک اصطلاحی استفاده می‌کردیم به نام وکیل مدافع استارتاپها بودن. شاید این نقش، نقش کلیدی بود که در دوره قبل شروع شد و در دوره آینده اهمیت دارد که ادامه پیدا کند.

یعنی در حقیقت کسانی که مدیریت این بخش‌های نوظهور اقتصادی را به عهده می‌گیرند بتوانند تبدیل بشوند به وکیل مدافع آن‌ها در تصمیمات کلان و کلیدی و در حوزه‌های تخصصی .خدماتی که ما صحبت می‌کنیم از جمله خدمات بهداشتی و بانکی و… هر کدام از آن‌ها متولیانی در سایر دستگاه‌ها دارند که یکی از کارکردهای اصلی این دوره این بود که وکیل مدافع این فعالیت‌ها و خدمات نزد آن سازمان‌ها باشیم.

دومین مسئله‌ای که اهمیت پیدا می‌کند این است که از ورود نهادهای دولتی و افزایش مداخله دولت جلوگیری کنند چرا که ورود آن‌ها به اکوسیستم استارتاپی، رنگ و بوی اکوسیستم را تغییر خواهد داد و این انگیزه‌های بخش خصوصی برای ارائه خدمات را کاهش می‌دهد و آن‌ها را در یک رقابت نابرابر قرار می‌دهد. و سومین مسئله هم بحث ورود استارتاپها به بورس است که می‌تواند کمک کند که جریان مالی تداوم پیدا کند و به صورت هوشمندی برگردد به خود اکوسیستم. من اسم تمام این‌ها را می‌گذارم حمایت از اکوسیستم استارتاپی.

مدیران شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها

حمید محمدی-مدیرعامل دیجی‌کالا

به نظر من از مهمترین اولویت‌های وزیر ارتباطات در دولت جدید حمایت از اقتصاد دیجیتال به عنوان آینده اقتصادی کشور است. اقتصاد مبتنی بر پلتفرم‌های دیجیتال، پیشران اقتصادی کشور است که توجه به آن برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب محسوب می‌شود.

این حوزه به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری است و بسترسازی برای ایجاد کانال‌های جدید تامین مالی و رفع موانع در آن از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه وزیر ارتباطات قرار بگیرد. از نتایج سرمایه‌گذاری در این حوزه خلق برندهای ملی در اقتصاد دیجیتال است که علاوه بر ارائه خدمت یکسان به تمامی هم‌وطنان در سراسر کشور که مصداق تحقق عملی عدالت اجتماعی است، در صورت رفع موانع می‌توانند بازار منطقه را نیز هدف قرار دهند.

عدم توجه به این بازار بالقوه در سطح کلان و نادیده گرفتن فرصت پیش رو برای توسعه کسب‌وکارهای موفق، در نهایت منجر به تسخیر آن توسط رقبای بین‌المللی خواهد شد. از جمله نیازهای شکوفایی اقتصاد دیجیتال ساماندهی در قوانین مرتبط با پلتفرم‌های کاربرمحور و مارکت‌پلیس‌ها است.

شفاف شدن قوانین و تعیین دقیق نقش ذی‌نفعان مختلف از پلتفرم تا کاربران و حاکمیت در این حوزه لازم به نظر می‌رسد. هماهنگی و یکپارچه‌سازی نهادهای متولی فضای مجازی، مانع‌زدایی از طریق حذف قوانین موازی، مشارکت‌جویی از تمامی فعالان این حوزه و ایجاد وحدت رویه اقداماتی هست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

محمد خلج–مدیرعامل اسنپ

امیدواریم وزارت ارتباطات در دولت جدید کمافی‌السابق حامی فعالیت استارتاپ‌ها بوده و با حمایت از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی که تنها متولی صدور مجوز فعالیت شرکت‌های این زیست‌بوم است، در توسعه و رشد این قبیل شرکت‌ها و امکان عرضه‌ی خدمات جدید و نوآور به مردم عزیز کشورمان نقش به‌سزایی داشته باشد.

حفظ جایگاه این اتحادیه از جمله مهم‌ترین مطالبات اکوسیستم استارتاپی ایران است که در نهایت باعث تسریع و ظهور هر چه بیشتر طرح‌‌ها و پروژه‌های جدید و خلاقانه از طریق این نهاد رسمی می‌شود. از دیگر مواردی که نیازمند در اولویت قرار گرفتن است به بحث صیانت از داده‌ها برمی‌گردد. امیدواریم که وزیر محترم ارتباطات نهایت تلاش خود را در جهت حفظ ارزش مادی و معنوی داده‌ها و اطلاعات کسب‌وکارها به خرج دهند.

همچنین در حوزه‌ی صدور پروانه‌ی نرم‌افزار و یا ثبت ایده و اختراع نیز نیازمند توجه ویژه‌ی ایشان و هماهنگی با اداره مالکیت معنوی هستیم. در نهایت امیدواریم، جهت دسترسی کسب‌وکارهای فناوری‌محور به اطلاعات و داده‌های مراجع دولتی، اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مراجع دولتی در دستور کار ایشان قرار بگیرد. همچنین در دوره ایشان شاهد تسهیلگری و تبیین قوانین جدید و بازنگری قوانین موجود در حوزه‌های مختلف از جمله مالیات باشیم.

میلاد منشی‌پور-مدیرعامل تپسی

اول: با مقررات‌زدایی و ایجاد قوانین حمایتی، از تشکیل اکوسیستم داخلی قوی در حوزه اقتصاد دیجیتال حمایت کند.

دوم: با رفع موانع سلیقه‌ای، امکان استفاده از ظرفیت بازار بورس و سرمایه را برای استارت‌آپ‌ها فراهم کند.

سوم: راه‌اندازی و توسعه FTTH (فیبر نوری در منازل) را به عنوان زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال، در اولویت خود قرار دهد.

نیما قاضی-هم‌بنیان‌گذار علی بابا

در برهه کنونی پایداری شبکه و زیرساخت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بی‌شک ادامه روند رو به رشد کشور در زمینه زیرساخت‌های صنعت ICT و شتاب گیری روزافزون آن می‌تواند کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت (e-commerce) را تقویت کند. توسعه این امر همچنین در ادامه باعث شکل‌گیری سرفصل‌های تازه‌ای در حرکت دانش‌بنیان این روزها به سمت راهکارهای نوین اقتصادی خواهد شد تا جایی که نیاز به آن برای میل به اهداف بلندمدت «دولت‌های الکترونیکی» نیز احساس می‌شود.

محمدجواد شکوری مقدم-مدیرعامل هلدینگ صباایده (آپارات و فیلیمو)

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، باید بیش از گذشته به مقوله افزایش ظرفیت شبکه ثابت کشور و توسعه شبکه فیبر توجه کند و اولویت اولیه و اساسی خود را تحقق این مطالبه مردمی از بخش‌های دولتی و خصوصی قرار دهد، تا کشور با رفع کمبودهای زیرساختی، زودتر به چشم‌انداز روشن‌تری از توسعه زیرساخت‌های حوزه آی‌تی دست یابد.

در این سال‌ها توسعه کند شبکه اینترنت ثابت به دلیل برخی انحصارها باعث شد تأمین تجهیزات، سرمایه‌گذاری و سطح دسترسی عموم مردم به خدمات باکیفیت خانگی و ارزان با مشکل روبه‌برو شود و کاربران مجبور شوند خدمات اینترنت را برعکس شیوه مرسوم و متداول دنیا در یک موازنه اشتباه بیشتر از خطوط ثابت بر روی تلفن همراه خود دریافت کنند. همین موضوع باعث شده تا یکی از شروط اصلی توسعه کسب و کارهای نوپا که اینترنت پهن باند و ارزان است آن‌چنان که باید تحقق نیابد.

و در ادامه باید اشاره کرد که پروژه توسعه دسترسی ثابت به درب منازل و همگانی شدن آن به دلیل عدم ثبات و وجود انحصار در شبکه مخابراتی ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به‌صورت قابل توجه‌ی بالا برده است. دولت بعدی باید با تلاش مضاعف جهت رفع این مانع مهم همچون دولت‌های قبل تلاش کند، تا خود به خود در مسیر توسعه قرار بگیریم.

شهاب جوانمردی-مدیرعامل فناپ

تقویت حوزه زیرساخت‌ها از طریق تسهیل‌گری توسعه و سرمایه‌گذاری، باز جانمایی رگولاتوری فعلی در حوزه تنظیم مقررات رادیویی، کمک به شکل‌گیری رگولاتور حوزه خدمات برای توسعه کسب و کارهای نوین.

مجید سلطانی-مدیرعامل مخابرات

۱- تغییر مدیریت و ساختار وزارت ارتباطات وشرکت‌های تابعه و خروج از تصدی‌گری.

۲- تکمیل شبکه ملی اطلاعات با هدف ایجاد زیرساخت امن ارتباطی در سراسر کشور با کمک شرکت مخابرات ایران.

۳- تبدیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به یک نهاد بی‌طرف و حمایت از حقوق همه ذینفعان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مخصوصاً اپراتورهای بزرگ.

۴- حمایت از بخش خصوصی بزرگ و کوچک به منظور فعال و پویا کردن بخش ارتباطات کشور و حل مشکلات بر جای مانده از دولت فعلی.

۵- حمایت از تولیدات داخلی و بومی در بخش ارتباطات، به ویژه تولیدات نرم افزاری و دانش بنیان.

۶- ساماندهی ساختار مجوزدهی و تعرفه‌ای بخش ارتباطات با هدف رضایت همه ذینفعان. به نحوی که از درآمدهای میلیاردی پروانه فروشی چشم پوشی کند و سرمایه بخش در جای خودش هزینه شود.

۷- تلاش در جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، آزادسازی خدمات و کاهش تصدی‌گری در بخش‌های مختلف

۸- توجه ویژه به اهمیت و نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه کسب و کار در کشور

۹- تلاش حداکثری در جهت گسترش استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی در حوزه فناوری و اطلاعات کشور

احمدرضا نخجوانی-مدیرعامل گروه شاتل

صنعت ارتباطات ثابت در چند سال گذشته با مشکلات بسیار جدی رو به رو بوده است. در حقیقت، تصمیم گیران و قانون گذاران این صنعت به هر دلیل و در کشوری که با تورم لجام گسیخته دست به گریبان است، طی چندین سال مانع افزایش قیمت‌ها شده یا با ورود به جزییات عرضه و تقاضا، از طریق مصوبات برای شیوه‌ی سرویس‌دهی به کاربران ارتباطات ثابت تعیین تکلیف کرده اند. در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز به یک باره افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده‌اند چنان که اگر این روش، امکان پذیر است نمی‌دانیم چرا کلا” تورم یا افزایش قیمت ارز را طی یک مصوبه‌ی قانونی، ممنوع اعلام نکرده اند.

به هر روی، مجموعه‌ی این اقدامات کل صنعت یادشده را به مرز ورشکستگی یا زندگی گیاهی پیش برده است و باید مدیران آینده، در این حوزه همه‌ی انرژی و توان خود را صرف توسعه‌ی رقابت در بازار کنند که طبیعتا” حاکمیت، وظیفه‌ای مهم‌تر از این کار ندارد. با این اقدام، بر اساس ساز و کارهای بازار رقابتی، بهترین کیفیت و قیمت خدمات فراهم خواهد شد. دقیقا” نیز به همین خاطر است که طی چندین دهه‌ی گذشته، هیچ کشوری به دستکاری یا تحمیل قیمت در بازار رقابتی نمی‌پردازد اما ما هنوز پس از چندین دهه از آزموده‌های خود درس نمی‌گیریم.

ما بر این باوریم این شیوه‌ی مدیریت بازار به گفته‌ی اقتصاددانان منجر به انحراف منابع (Resource Distortion) و فرار سرمایه‌ها از بازار می‌شود، چنانچه هم اینک همین موضوع رخ داده است و متاسفانه نام بسیاری از شرکت‌های این حوزه را دیگر نمی‌شنوید چون یا تعطیل شده اند یا سرمایه‌های خود را به جای دیگری منتقل کرده‌اند.

افزون بر ماجراهای قیمت گذاری و فشار اقتصادی بی سابقه بر شرکت‌های دارنده‌ی پروانه‌ی ارتباطات ثابت، موضوع تغییر تکنولوژی به ویژه مهاجرت از ADSL به VDSL جزو موضوعاتی‌ست که نیاز به توجه دوباره دارد. بر خلاف آنچه تصور می‌شود این فناوری در کشور وجود ندارد و کاربران تاوان نبود آن را پرداخت می‌کنند، تجهیزات بسیار کافی برای سرویس دهی به میلیون ها کاربر در سراسر کشور توسط شاتل از چهار سال قبل وارد کشور شده است و نمونه‌های موفق آن در سه شهر تهران، قم و دزفول اجرا شده است.

اما به دلیل عدم هماهنگی، نبود همدلی و همکاری میان وزارتخانه و شرکت مخابرات ایران، به عمد متوقف نگاه داشته شده است و اجازه‌ی کار به این شرکت داده نمی‌شود و اگر این چالش بر طرف شود، کاربران می‌توانند با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به اینترنت دسترسی داشته باشند.

محمد علی یوسفی‌زاده–مدیرعامل آسیاتک

وزیر ارتباطات بعدی در بخش ارتباطات ثابت باید فاصله ایجاد شده بین مخابرات ایران و وزارتخانه را برطرف کند. فاصله اجرایی، تعرفه‌ای و سیاست‌گذاری ارتباطات ثابت مخابرات ایران با وزارت ارتباطات زیاد است و این موضوع به یک جمع‌بندی احتیاج دارد که خواسته‌های وزارتخانه و سرمایه‌های ملی با یکدیگر همسو و هم‌جهت شوند. من تصور می‌کنم که وزارت ارتباطات از عهده این کار بر می‌آید.

حسین طهرانی-مدیرعامل مبین‌نت

یکی از اتفاقات مهم مخابرات در چند سال گذشته ایجاد یک گپ بزرگ میان هزینه و سرمایه اپراتورها بوده است. دلیل این موضوع به این مسئله باز می‌گردد که سرمایه‌گذاری و توسعه در صنعت مخابرات وابستگی بسیار زیادی به دلار دارد اما درآمدهایش ریالی و وابسته به قدرت خرید مردم هستند. با چنین رویکردی طی چند سال آینده توسعه‌ صنعت مخابرات با سرعت مطلوبی اتفاق نمی‌افتد و ممکن است به یک بحران بینجامد.

با این حساب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بعدی باید این باشد که از طریق سیاست‌گذاری‌های درست این فاصله را به حداقل خود برساند که از جمله این اقدامات می‌توان به قانون‌گذاری از طریق سازمان تنظیم مقررات رادیویی، عرضه‌گذاری درست و تنظیم سند ارتباطی کشور اشاره کرد.

آرش کریم‌بیگی-مدیرعامل شاتل موبایل

محوریت تمام خواسته‌ها از وزیر ارتباطات بعدی تمرکز بیش از پیش روی کلیدواژه «عدالت ارتباطی» است که با اتفاقات و اقدامات مختلفی حاصل خواهد شد. از جمله آن‌ها می‌توان به بازبینی تعرفه‌های خدمات ارتباطی (که ۷ سال است ثابت مانده و افزایشی نداشته)، توسعه پهنای باند در روستاها با هدف کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و ترویج مهاجرت معکوس در این خانواده‌ها و ورودشان به بازار جهانی از طریق دسترسی پذیری به اینترنت، تحقق وعده رئیس جمهور منتخب روی تخصصی شدن اینترنت برای اقشار مختلف به عنوان سرآغازی بر منقضی شدن فیلترینگ و جایگزینی نگاه توسعه‌ای با نگاه سلبی در حوزه ارتباطات و فناوری اشاره کرد.

همچنین تسریع توسعه اینترنت ۵G و تشویق مالی اپراتورها برای حرکت به این سمت و در نهایت تمرکز بیشتر روی دولت همراه و یکپارچه سازی خدمات، از مهم‌ترین خواسته‌های ما از وزیر ارتباطات دولت جدید خواهد بود.

پویا پیرحسینلو-هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابر آروان

اولویت اول باید ایجاد «فضای باز ارتباطی» و بازگرداندن «اعتماد عمومی مردم» باشد. بر خلاف نگاه جریان‌های تندرو، توسعه ارتباطات بین‌المللی و مقابله با فیلترینگ گسترده یعنی از میان برداشتن موانع داخلی و خارجی جهت گسترش ارتباطات می‌تواند بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده توسعه دانش‌بنیان در بخش دیجیتال باشد.مردم، استارتاپ‌ها و به طور کلی اکوسیستم دیجیتال ایران همزمان باید هم مصرف‌کننده خدمات فناورانه بین‌المللی و هم صادر کننده‌‌ای قدرتمند در این بخش باشند. و این موضوع بیش از هر اقدام دیگری موجب توسعه پایدار کشور و ارتقای امید و اعتماد مردم خواهد شد.

وحید رحیمیان-مدیرعامل مایکت

مهم‌ترین خواسته اولویت دادن به استارتاپ‌های داخلی در بحث‌های حمایتی نسبت به استارتاپ‌های خارجی است، خصوصا در بخش بازیسازی و استورهای اپلیکیشن‌ها که گاهی محدودیت‌ها برای نمونه‌های داخلی حتی از نمونه‌های خارجی هم بیشترند. همچنین ایجاد یک دیتاسنتر خوب و قدرتمند از سوی وزارت ارتباطات که بتواند کمک‌کننده استارتاپ‌ها در توسعه کارهایشان باشد ضرورت دارد.

رادمان ربیعی-معاون سرمایه‌گذاری‌های جسورانه گروه مالی فیروزه

وزیر آینده ارتباطات باید به ادامه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تکمیل پوشش سراسری ۵G در کشور، تقویت زیرساخت‌ها جهت افزایش پهنای‌باند بین‌المللی و داخلی، تلاش در جهت محقق نمودن دسترسی ۱۰۰ درصدی به اینترنت پر سرعت در کشور و همچنین تضمین پایداری شبکه برای کسب و کارها توجه بیشتری داشته باشد و این نکات را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد.

محمد کشوری-=مدیرعامل گروه طیف

در بخش زیرساخت، مهمترین موضوع توسعه و سرمایه‌گذاری بر روی شبکه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری در کشور است. به دلیل مشکلات اقتصادی در بخش، انحصار و عدم استفاده مناسب و بهینه از زیرساختهای در اختیار شرکت مخابرات ایران برای توسعه دسترسی FTTx و… متأسفانه این بخش مانند حوزه موبایل توسعه پیدا نکرده و با این روند افزایش نیاز و مصرف مردم در بخش انتقال داده و دسترسی به خدمات دیجیتالی، بدون سرمایه گذاری و ایجاد شبکه های ثابت مبتنی بر فیبر نوری قطعاً در آینده دچار مشکل خواهیم شد.در بخش خدمات دیجیتالی و دسترسی به فضای مجازی که یکی از مصادیقش میشود فیلترینگ، استفاده از پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی بین المللی و… هم انتظارات زیادی در بخشهای حاکمیتی وجود دارد که مدیریت این انتظارها و پاسخ صحیح به آنها یکی از مهمترین چالشها و اولویتهای پیش روی وزیر است.

سعید خوشبخت-مدیرعامل اریاتک

مهم‌ترین خواسته من رفع فیلترینگ است. اینترنت کشور باید به وضعیت پایداری و ثبات برسد تا این ثبات در سرویس‌های ایرانی نهادینه شده و امکان سرویس‌دهی به کشورهای همسایه یا سایر کشورهای دنیا برای ایران فراهم شود، چرا که با وضعیت فعلی تورم و قیمت دلار تنها راه درآمدزایی که برای کسب و کارها صرفه داشته باشد صادرات سرویس‌های ایرانی است. همچنین رفع تحریم‌ها هم یکی از دغدغه‌هاست که البته مخاطبش شخص وزیر ارتباطات نیست و کابینه دولت مد نظر است.

حامد ولی‌پور-مدیرعامل بیمیتو و ازکی

مهم‌ترین خواسته پیشرفت زیرساخت‌‌های اینترنتی است. یکی از مشکلات اینشورتک‌ها (استارتاپ‌های بیمه‌ای) دسترسی بسیار سخت به داده‌‌های دولتی است چرا که نسبت به دیتا دیدگاه امنیتی وجود دارد. امیدوارم دولت بعدی بتواند با حذف نگاه امنیتی به دیتا، زمینه خدمت‌رسانی بهتر شرکت‌های بیمه‌ای به کاربران‌شان را فراهم سازد.

محمدرضا آقایا-مدیرعامل باسلام

مهم‌ترین خواسته‌ها شامل سرمایه‌گذاری حداقل هزار میلیارد تومانی روی زیرساخت‌های پست کشور، ایجاد مجال بیشتر برای ورود بازیگرهای خصوصی به جریان لجستیک کالایی، تقویت اپراتورهای خصوصی (مثل تیپاکس) و استقرار کامل تکنولوژی ۵G در کشور است. همچنین امیدواریم که رویه خوب دوره آقای جهرمی ادامه پیدا کرده و در صورت امکان خود ایشان و تیم‌شان همچنان در امور اجرایی مشارکت داشته باشند.

مصطفی امیری-مدیرعامل زرین پال

مهم‌ترین مطالبات ما از وزیر بعدی این است که کمک کند فضا برای کار کردن بیشتر و بیشتر باز شود. همینطور امیدوارم مسئله امضای دیجیتال که البته بانی اصلی آن وزارت صمت است، بتواند بالاخره به کمک وزارت ارتباطات و وزیر جدید به سرانجام برسد. این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلیست که همه کسب و کارها، از کوچک تا بزرگ به آن احتیاج دارند.همچنین امیدوارم که بحث انحصار در پهنای باند خارجی هم بالاخره برطرف بشود. با توجه به نگاهی که دولت اخیر به مناطق ویژه اقتصادی داشته، امیدوار هستیم که در دولت جدید هم به این مناطق به چشم لبه فناوری دیده شود تا ضمن ایجاد جذابیت برندهای معتبر بین‌المللی هم بتوانند وارد آن شده و سرمایه‌گذاری کنند.لبته این موارد در صورت پیشرفت مذاکرات برجام و برداشته شدن تحریم‌ها حاصل می‌شوند. اما یکی دیگر از خواسته‌های من از وزیر بعدی امکان ترابردپذیری از تلفن‌های ثابت به FCP ها با کیفیتی بالاست که بتواند فضای رقابتی بهتری در صنعت فناوری و ارتباطات کشور ایجاد کند که این مسئله در نهایت به افزایش کیفیت ارتباطات ثابت منجر خواهد شد.

مهدی عبادی-مدیرعامل وندار

امروز در کشورهای مدرن دنیا مرز همه صنایع دارد از بین می‌رود و دلیل اصلی آن، فناوری است. وزیر ارتباطات مهم‌ترین فرد تأثیرگذار در این حوزه است که می‌تواند به از بین رفتن این مرزها کمک کند. مشکل این مرزها این است که رگولاتوری‌ها را در حوزه خودش محافظه‌کار نگه می‌دارد، و این محافظه‌کاری با نوآوری مغایرت دارد. اگر رگولاتوری‌ها در هم ادغام شوند، که در دنیا هم این اتفاق در حال افتادن است، احتمالا سرعت رشد نوآوری بیشتر می شود. به نظرم در کشور ما این وظیفه بر عهده وزیر ارتباطات است و امیدواریم وزیر بعدی به این موضوع توجه داشته باشد.

جواد عامل-مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باید برای سامان‌دهی و قانون‌مند کرد فضای رقابت آزاد و عادلانه در کشور تلاش کند. نمی‌شود با قوانینی که چندین دهه پیش نوشته‌شده‌اند، فضای رقابت کسب‌‌وکارهای دیجیتال را اداره کرد. در این سال‌ها همه شاهد بوده‌ایم که بازیگران بزرگ به خوبی از خلاءهای قانونی به نفع خود و برای ایجاد انحصار بهره می‌گیرند. البته در همه‌ی جا دنیا این چالش وجود دارد، همان‌طور که مثلا فرار مالیاتی هست. اما دولت‌ها هم فعالانه در پی نظارت و بهبود فضا به نفع رقابت آزاد در جایگاه داوری بی‌طرف هستند.

بحث رقابت آزاد، محدود به رقابت بازیگران داخلی نیست و رقابت آزاد با محصولات خارجی را هم شامل می‌شود. متاسفانه سیاست‌های مبهم دولت و حاکمیت در این زمینه باعث شده تا مردم انگشت اتهام لابی‌گری برای فیلترینگ را به سمت استارتاپ‌های ایرانی بگیرند. به نظرم حمایت از کسب‌وکار داخلی، از مسیر محدود کردن نمونه‌ی خارجی، فرجامی بهتر از صنعت خودرو به دنبال نخواهد داشت. ما مثل همیشه از رقابت آزاد و سالم، چه با رقبای داخلی چه با رقبای خارجی استقبال می‌کنیم، چون تجربه رشد در کنار هر دو را داشته‌ایم. امیدوارم وزیر ارتباطات دولت آینده، به روشنی در این زمینه با مردم سخن بگوید و اعلام کند که سیاست‌هایش در این زمینه چیست.

رضا اربابیان-مدیرعامل شیپور

وزیر ارتباطات دولت بعدی می‌تواند نقش بسیار مهمی در حمایت از شرکت‌های بزرگ استارتاپی برای جا انداختن صنعت کار استارتاپی به عنوان صنعتی جدی ایفا کرده و زمینه‌سازی برای بردن این صنعت به بورس و رشد آن‌ها را انجام دهد. این موضوع هم به اعتماد به نفس و هم رشد اکوسیستم کمک می‌کند و هم زمینه‌ای می‌سازد تا استارتاپ‌های ایرانی بتوانند به حوزه رقابت جهانی وارد شوند؛ درست مثل همان کاری که دولت چین انجام داد که با حمایت از استارتاپ‌های کوچک بعضی از آن‌ها را به غول‌های عظیم بین‌المللی تبدیل کرد.

سینا مومنی-مدیرعامل یکتانت

امیدواریم که در دولت بعدی شرایط برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به شکل مناسبی فراهم باشد و مسائلی مثل ملی شدن اینترنت که نگرانی خیلی از شرکت‌هاست و می‌تواند فعالیت‌شان را تحت تأثیر قرار دهد نه تنها اتفاق نیافتد بلکه دولت در جهت بهبود هرچه بیشتر زیرساخت‌های اینترنت تلاش کند.شرکت‌های تکنولوژی محور می‌توانند بازوی کارآفرینی دولت باشند و اگر دولت به درستی برای بهبود زیرساخت‌ها در این بخش سرمایه گذاری کند می‌تواند فضای مناسبی برای جوانان نخبه فراهم شود تا دانش و توانایی‌های خود را در جهت رشد کشور به کار گیرند.در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی توانایی خوبی برای سرویس‌دهی در کشورهای همسایه را هم دارند، کمک دولت می‌تواند سبب شود که این شرکت‌ها در بازارهای خارجی هم وارد شوند و ارزآوری داشته باشند.

نسیم توکل-رییس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیک عرش گستر

یکی از مشکلات وزرای ارتباطات قبلی همیشه این بوده که به خاطر تخصص و تجربه‌ای که داشتند، در دوران وزارت بیشتر روی یک بخش خاص از ICT متمرکز می‌شدند و این باعث می‌شد که به ۲۰ زیر مجموعه صنعت ICT کشور توجه یکسانی نشده و حمایت کافی از بعضی حوزه‌ها انجام نگیرد. به وزیر بعدی پیشنهاد می‌کنم به محض شروع کار، حوزه‌های مغفول ICT طی دوران وزارت وزرای قبلی را مورد بررسی قرار داده و نقشه راه ۴ سال آینده را بر اساس پوشش این حوزه‌ها بچیند.

مهدی انجیدنی-مدیرعامل پیام‌رسان گپ

ما در کشورمان یک سری نیازهای کلی داریم که تا برطرف نشوند، خیلی از چیزهایی که در مورد توسعه فناوری می‌گوییم ناقص می‌مانند. مثلا یکی از آن‌ها این است که تمام خدمات دولت به صورت Open API در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. در این صورت کسب و کار بخش خصوصی می‌تواند از خدمات دولت استفاده کرده و حتی ارزش افزوده برایشان بیافریند.

یکی دیگر از کارهایی که دولت بعدی می‌تواند در راستای پیشرفت ارتباطات کشور انجام دهد، این است که حاکمیت بر داده‌ها یا مدیریت داده‌ها و حاکمیت بر خدمات را از هم جدا کند. در کل دنیا روال بر این است که دولت و حاکمیت، امنیت داده‌ها را تضمین می‌کند اما روی سرویس‌هایی که ارائه می‌شوند دخل و تصرفی ندارد. در ایران این موضوع بر عکس است و گاهی می‌بینیم که دولت خودش در نقش سرویس‌دهنده ظاهر می‌شود در صورتی که نباید اینطور باشد.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات هم از دیگر درخواست‌های من است تا هم هزینه استفاده از وبسایت‌های ایرانی برای مردم ما کاهش پیدا کند و هم سرویس‌های داخلی ما مثل سیستم شاپرک بتوانند تاب‌آوری شرایط سخت اینترنت را داشته باشند.

موضوع دیگری هم که در کشور ما جدی گرفته نشده و یک خطر بزرگ است، این است که ما برای داشتن قدرت در فناوری اطلاعات باید دیتاسنترهای قدرتمندی داشته باشیم که متأسفانه هنوز نداریم؛ دیتاسنترهایی که برق‌ خود را از چندین منبع تأمین‌ می‌کنند. از نظر من این موضوع هم باید در دستور کار وزیر ارتباط بعدی قرار بگیرد.

امیرعلی خیراندیش-مدیرعامل موتور جستجوی پارسی‌جو

وزارت ارتباطات دولت بعدی بین برنامه‌ریزی و اجرا هم‌راستایی بهتر و بیشتری به وجود آورد. همچنین استراتژی دولت روی مسائل زیرساختی از جمله موتورهای جستجو و پیام‌رسان‌ها راهبردی مشخص باشد و در طول زمان تغییری نکند.

حمید سعیدی-مدیرعامل جی ال ایکس

به نظرم وزیر ارتباطات دولت بعدی باید اولویت کار را در جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی گوشی تلفن همراه و تبلت و تجهیزات مخابراتی بگذارد.

فعالین صنفی حوزه فناوری

حسین اسلامی-رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

مشاوره درست به رئیس جمهور و مدیران ارشد اجرایی دولت مهم‌ترین وظیفه وزیر ارتباطات در دولت بعدی است. همچنین حوزه فاوا به عنوان یکی از ارکان مهم تمامی صنایع امروز، باید در تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نماینده‌ای در سطوح بالا همچون معاون وزیر یا قائم مقام وزیر داشته باشد و در غیر این صورت دولت الکترونیک و شکوفایی اقتصاد دیجیتالی شکل نخواهد گرفت.

حسن هاشمی-رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی

فراهم کردن بستری برای تعامل و همسو بودن بخش خصوصی و دولتی مهم‌ترین خواسته است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نقطه تعامل دولت و بخش خصوصی و همچنین تنها نماینده بخش خصوصی در میان فضای دولتی کشور است که نیاز به این همسویی و فضای تعاملی دارد تا بتواند به خوبی نیازهای حاکمیت و نیازهای موجود در بخش دولتی را از طریق متخصصان بخش خصوصی فراهم آورد.همچنین حرکت به سمت تحول دیجیتال بدون شکل گیری فضایی همسویه و تعاملی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین بزرگترین انتظار و خواسته از حاکمیت، دولت و همچنین وزیر آینده این است که با ایجاد این فضای همگون و همسویه منجر به سرعت بخشی حرکت به سمت تحول دیجیتال شوند.

جعفر محمدی-رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

مهم‌ترین مسئله پیش روی وزیر آتی این است که بتواند بین درخواست‌های ذینفعان مختلف بالانس برقرار کند. از طرفی طیفی از دولت و حاکمیت احتمالا خواستار بستن فضا و محدودسازی ارتباطات و گسترش فیلترینگ و ملی‌سازی خدمات و… هستند. از طرف دیگر کسب‌وکارها و ارزش آفرینان حوزه، دیدگاهی ۱۸۰ درجه متفاوت دارند.

از یک دیدگاه دیگر دو فضای فعالیت عمده استارتاپی و کسب‌وکارهای بزرگ را داریم که توجه به یکی نباید باعث شود که دیگری از توجه بیفتد و به نیازهایش پاسخ داده نشود. ضمنا کاربران نهایی در زیر بار تورم و گرانی خواستار ارزان‌تر شدن دسترسی به اینترنت هستند، و از طرفی همین قیمت‌های فعلی هم کفاف هزینه‌های بازیگران بزرگ ارتباطی را نداده و توسعه‌ها عملا متوقف شده است. وزیر آتی با مجموعه‌ای ازدرخواست‌ها و انتظارات متناقض مواجه است و همه هم انتظار پاسخگویی دارند. برای همین کار سختی پیش رو خواهد داشت.

مصطفی نقی‌پورفر-دبیر انجمن فین‌تک

کشور از نظر پهنای باند باید به رتبه اول منطقه تبدیل شود. لازمه این کار این است که دیدگاه‌های سیاسی از کسب و کارهای آی تی برداشته شوند. همچنین کنار گذاشتن رفتارهای سلبی در حوزه فناوری و تصمیم‌گیری بر محوریت معیشت و اقتصاد مردم دو اصل مهم دیگر هستند که وزیر ارتباطات باید به آن‌ها توجه داشته باشد.

رضا الفت نسب-عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

وزیر بعدی از کرسی خود در شورای عالی فضای مجازی و کارگروه مصادیق و محتوای مجرمانه، در جهت حمایت و «کمک» به کسب و کارهای فناوری استفاده کند. همچنین پیگیری و به سرانجام رساندن طرح نوآفرین که معافیت ۵۰۰ میلیون تومانی مالی را برای کسب و کارها و استارتاپ‌های تازه کار به همراه دارد نیز از مهم‌ترین درخواست‌های ما از وزیر ارتباطات بعدی است.

عادل طالبی-دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی

از وزیر ارتباطات آینده خواهش می‌کنم که هیچ‌کاری نکند. به هیچ چیز دست نزند و مطمئنا ما اینطور راضی‌تریم. این مهم‌ترین درخواست من است. طبق گمانه‌زنی‌ها و اسامی که به شکل غیر رسمی برای جایگاه وزیر ارتباطات منتشر شده، من شخصاً به این نتیجه رسیده‌ام که به خیر تو امید نیست، فقط شر مرسان.از طرف دیگر امروز صحبت از بررسی طرح‌های خطرناکی در مجلس می‌شود. اگر یک درخواست از وزیر ارتباطات آینده وجود داشته باشد این است که جلوی چنین طرح‌هایی را بگیرد.

عباس آشتیانی-رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

تسریع توسعه دولت الکترونیک و کمک به پیشرفت و ارتقای خدمات الکترونیکی دولتی در سراسر کشور مهم‌ترین خواسته است. همچنین به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های دیجیتالی و رمزارزها به عنوان زیر مجموعه‌ آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و از وزیر بعدی می‌خواهیم که با این کار به افزایش سهم رمزارزها در GDP کشور کمک کند.

امیر اسحاقی-دبیر انجمن واردکنندگان موبایل

برنامه‌ریزی برای تأمین بازار مهم‌ترین اولویت است و از وزیر بعدی می‌خواهیم که در برداشتن موانع این کار به ما یاری برساند. همچنین صدور مجوزهای قانونی رجیستری تبلت‌ها، سازماندهی و اجرای طرح افق نیز از دیگر خواسته‌های مهم هستند. همچنین وزیر ارتباطات بعدی می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت اینترنت اشیاء در کشور و واردات تجهیزات و دستگاه‌های زیرساختی مربوط به آن ایفا کند.

logo-samandehi