چهارشنبه، 16 تیر 00 - 07:47

 

او فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز، فوق لیسانس و دکترای مخابرات از دانشگاه تربیت مدرس است و در همین دانشگاه هم در نقش استادیار فعالیت کرده است. عباسی از سال ۱۳۹۰ در گروه مخابرات این دانشگاه مشغول تدریس است و درس هایی چون مخابرات ماهواره‌ای و آنالیز عددی پیشرفته و اصول سیستم‌های رادار از جمله دروسی است که در این دانشگاه به تدریس آنها می‌پردازد.

سایر مقالات مرتبط :

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : عیسی زارع پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : رضا تقی‌پور

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : بیژن عباسی آرند

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : جمعی از کارآفرینان و مدیران دولتی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : سیدابوالحسن فیروزآبادی

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات :مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول

 

 

بحث داغ این روزهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، انتخاب وزیر توسط ابراهیم رئیسی، برای وزارتخانه‌ای است که اکنون یکی از مهمترین محورهای توسعه کشور به شمار می‌رود. از همین‌رو در میان صاحب‌نظران و فعالان نام گزینه‌های مختلفی شنیده می‌شود. بیژن عباسی آرند، مدیرعامل اپراتور دوم تلفن‌همراه، ایرانسل نیز در این میان نامش به میان آمده است.

او  تاکید می‌کند چنانچه به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم انتخاب شود، توسعه زیرساخت‌ها در بخش ثابت و همراه و اصلاح نظام تعرفه‌گذاری در این بخش را جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهد. او معتقد است مجموعه این‌کارها زمینه را برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوین و پیش‌رفتن به سمت تحول دیجیتال فراهم می‌کند.

عباسی آرند در رزومه کاری خود ذکر کرده که آنتن، رادار، مدارات پسیو مایکروویو از جمله مواردی هستند که او به آنها علاقه دارد و تاکنون بیش از ۳۵ مقاله در مجلات و همایش‌های مختلف از او به چاپ رسیده است.

بیژن عباسی آرند مدیریت صنایع الکترونیک استان فارس را برعهده داشته است که شرکتی است وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. در زمان ریاست آرندی بود که صاایران برای اولین بار شروع به تولید ترانزیستور نمود. البته فعالیت‌های صاایران و صاشیراز (شعبه شیراز صنایع الکترونیکی ایران) بعد از تحریم‌ها کمتر شد چرا که  آمریکا ۱۶ شرکت و شخص خارجی را به اتهام ارسال غیرقانونی قطعات حساس برای ساخت تجهیزات نظامی به ایران جریمه و ۶ شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد که نام این دو شرکت نیز در این لیست دیده می‌شد.

این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی صاایران در زمینه انجام تحقیقات، طراحی، تولید و تأمین محصولات و خدمات در حوزه‌های مختلف فناوری الکترونیک شامل رادار، جنگ‌های الکترونیک (جنگال)، الکترونیک هوائی و کنترل، الکترونیک سلاح، الکترونیک دریائی، لامپ‌های مایکروویو و تجهیزات اندازه گیری و اندازه‌شناسی (کالیبراسیون) فعالیت داشته و با وجود تحریم‌ها توانسته همچنان سرپا باقی بماند.

همکاری های علمی، تحقیقاتی، فنی، مهندسی بین شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و شرکت صنایع الکترونیک شیراز هم در زمان دکتر عباسی آرند به امضا رسید. با این حال انتقاداتی هم به عملکرد او وارد شده بود؛ برای مثال اینکه در زمان مدیریت او، بخش‌هایی از صاشیراز به شعبه اصفهان صاایران منتقل شد.

سوابق دراز مدت عباسی در زمینه‌ مدیریت صاشیراز و البته دانش بالای او در مبحث مخابرات دست به دست هم داده تا او جانشین مدیر کنونی ایرانسل یعنی مهندس علیرضا قلمبر دزفولی شود. ۴۹ درصد سهام شرکت خدمات ارتباطی ام‌تی‌ان ایرانسل متعلق به شرکت MTN آفریقای جنوبی و ۵۱ درصد آن به شرکت گسترش الکترونیک ایران است که سهام آن متعلق به بنیاد مستضعفان و شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) بوده و با توجه به فعالیت عباسی در صاشیراز، احتمال انتخاب او به عنوان مدیرعامل جدید اپراتور دوم مساله دور از ذهنی نبود.

 

 

logo-samandehi